עולה על הגל: עזריאלי מתכנן גיוס של 150-200 מיליון דולר

גלובס-לפני כולם לאחר ההנפקה מתוכננת הפצת מניות שתגדיל את אחזקות הציבור ותאפשר את כניסת עזריאלי למדד המעו"ף

תכניות ההנפקה של קבוצת עזריאלי הולכות ונרקמות בימים אלה. ל"גלובס" נודע כי הקבוצה, שבשליטת דוד עזריאלי, מתכננת לגייס מהציבור 150-200 מיליון דולר לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר. אם אכן תכנית זו תצא אל הפועל הציבור יחזיק 7%-10% ממניות הקבוצה.

לאחר שתושלם ההנפקה, עשוי עזריאלי להפיץ לציבור מניות נוספות של הקבוצה עד לרמה של 20%-25%. אחזקה של הציבור ברמה של 25% תאפשר לקבוצה להיכנס למדד המעו"ף, וזה יהיה ככל הנראה אחד השיקולים בתהליך מכירת המניות לציבור. מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לענייניה העסקיים של הקבוצה, שהיא פרטית".

ההנפקה צפויה להתבצע במהלך החודשים אפריל-מאי 2010, ולהתבסס על הדו"חות השנתיים של שנת 2009. כרגע נמצאת ההנפקה בשלב הכנת התשקיף.

על פי הערכות התמורה שתגויס בהנפקה תשמש בין היתר לפירעון אשראי שנטלה על עצמה לאחרונה הקבוצה בכדי לממן רכישת מניות בבנק לאומי. נזכיר כי לפני כחצי שנה רכשה הקבוצה מידי קרן סרברוס 4.83% ממניות הבנק תמורת 736 מיליון שקל. כמו כן הכסף שיגויס עשוי לשמש להתרחבות עסקית של הקבוצה בעיקר בתחום הנדל"ן.

קבוצת עזריאלי, שבניהולו של מנחם עינן, היא מקבוצות האחזקה הבודדות הגדולות שעדיין פרטיות. הפעילות המרכזית של הקבוצה היא זרוע הנדל"ן שלה. לקבוצה אחזקה ב-10 קניונים ביניהם קניון איילון ברמת גן, מרכז עזריאלי בת"א, קניון מלחה בירושלים וקניון הנגב בבאר שבע.

עזריאלי (86) נחשב לממציא שוק הקניונים בישראל, והוא אף זכה לכינוי "מלך הקניונים". הוא הקים עוד בשנת 1985 את קניון איילון, ומאז בנה בהדרגה את אימפריית הקניונים הנוכחית.

לאחר שנים בהם פעל תחת פלטפורמה פרטית, הוא החל להתקרב בשנים האחרונות לשוק ההון. הצעד המשמעותי היה כאשר לפני שלוש שנים רכש עזריאלי את השליטה בקבוצת גרנית הכרמל, בעלת השליטה בסונול, סופר גז וטמבור, תמורת 275 מיליון דולר. בנוסף, לפני כשנתיים גייסה זרוע הנדל"ן של הקבוצה, קנית ניהול השקעות, כ-740 מיליון שקל באג"ח פרטיות.

לאורך השנים התמודד עזריאלי על מספר עסקאות ביניהן בזק וחברת כרטיסי האשראי ויזה כאל. בסופו של דבר הוא רכש לפני כשנה וחצי 20% מלאומי קארד תמורת 360 מיליון שקל, וכאמור רכש מאוחר יותר גם מניות בלאומי. בנוסף, לקבוצה גם פעילות בתחום ההון-סיכון, באמצעות קרן ההשקעות עזריטק.

אם לא יחול שינוי דרמטי במצב השווקים, ההנפקה צפויה לעבור בהצלחה, שכן קבוצת עזריאלי נחשבת לאיתנה פיננסית, וזוכה לרמת דירוג גבוה של AA מינוס. לפני כחודש ספגה הקבוצה הורדת דירוג ברמה אחת מחברת S&P מעלות, אך היא עדיין נחשבת לבעלת דירוג גבוה.