אלי אופר: "לשנות כיוון ולהגביר השת"פ עם השווקים במזרח"

המדען הראשי במשרד התמ"ת: "החברות הישראליות צריכות להבין שהעולם השתנה - כיום, בלי שיתופי פעולה חוצי גבולות ומוסדות אין אפשרות לקצור הצלחה"

"למרות שישראל מדורגת במקום הראשון בעולם בהשקעה במו"פ אזרחי ביחס לתוצר, אין בכך די ויש להגביר את קצב ההשקעות בטכנולוגיה, שכן גורלנו כמדינה תלוי בכך". כך אמר היום (ד') המדען הראשי במשרד התמ"ת, ד"ר אלי אופר, בכנס של קבוצת רישום הפטנטים לוצאטו בשיתוף עם פירמת BDO - זיו האפט, שנערך בפארק המדע בנס ציונה-רחובות.

לדברי אופר, ישראל מדורגת אמנם במיקום גבוה במספר פרמטרים מדעיים-טכנולוגיים, אך הנתונים מעט מטעים, משום שהנכס העיקרי של ישראל הוא התשתית האנושית, ולכן לדבריו "מתחייבת השקעת יתר בהשוואה למדינות אחרות". עוד לדבריו, מדובר בהשקעה קריטית ויש בישראל תשתית ופוטנציאל לשיפור מצבה הכלכלי ומיקומה הגלובלי, על-ידי הגדלת ההשקעות במדע ובטכנולוגיה. "השקעה זו יכולה להוות מנוע צמיחה מעולה, במיוחד על רקע ההתאוששות הגלובלית", אמר.

מנתונים שמסר אופר עולה, כי ישראל אכן ניצבת במקום הראשון בהשקעה במו"פ אזרחי כשיעור מהתוצר, בהיקף של 4.5%, בעוד שהממוצע האירופי עומד על כ-3%. עם זאת, הדגיש, כי מדינות שונות, כמו למשל דרום קוריאה, מבצעות כיום קפיצת מדרגה מרשימה ומצמצמות את הפער. ישראל גם מובילה בהיקף כוח האדם הטכנולוגי-מדעי - 140 מהנדסים ל-10,000 נפש, ועיקר העוצמה נובע מהעלייה הרוסית ולאו דווקא מהוויסות הטבעי של האוניברסיטאות. בתחום הפטנטים ישראל מובילה בעולם בתחום המיכשור הרפואי, וניצבת במקום החמישי בשיעור הפטנטים לנפש בכלל.

אופר ציין, כי התמ"ת מענקי עדיפות להטמעת טכנולוגיות בתעשייה המסורתית ובשנים 2006-2009 הושקעו כ-200 מיליון שקל ב-200 פרויקטים מהסוג הזה. לדבריו, "השקעה זו הכרחית אם רוצים להפוך את התעשייה המסורתית לתחרותית בשווקים העולמיים".

עוד מסר אופר, כי יש לשנות את תבנית הפעולה של החברות הישראליות. "על החברות להבין שמה שהיה כבר אינו תקף. כיום, בלי שיתופי פעולה חוצי גבולות ומוסדות אין אפשרות לקצור הצלחה, כי לאף אחד אין את הכלים המספיקים להצליח לבדו. כדי שמוצר יגיע לשוק יש לשתף פעולה עם חברות בינלאומיות ועם האקדמיה, ולשתף בידע את הגורמים הללו", אמר.

בסיכום דבריו הזהיר אלי אופר מפני החמצת הקשרים המסחריים עם השווקים המתעוררים, ובמיוחד עם מדינות כמו סין, ברזיל והודו. "יש להכיר את מוקדי הצמיחה החדשים בעולם, ובהם למשל הודו. הודו תצמח ותהפוך למעצמה כלכלית עולמית איתנו או בלעדינו. עלינו רק להחליט אם אנחנו רוצים להיות שם ולשתף איתה פעולה", הדגיש.