הערכות: גאידמק יעזוב את רוסיה מחשש שיוסגר לצרפת

גאידמק נדון אמש בצרפת ל-6 שנות מאסר בפרשת אנגולה-גייט ■ גם אם יוסגר - צרפת תנהל מחדש את משפטו, שכן המשפט נערך בהיעדרו ■ בישראל מבהירים: רק אם ייעדר מדיון בתיק בארץ, יוצא נגדו צו מעצר בינלאומי

ארקדי גאידמק, שנידון אמש (ג') בצרפת ל-6 שנות מאסר בגין סחר לא חוקי בנשק עם אנגולה, לא צפוי להיכלא בקרוב מאחורי סורג ובריח. גאידמק שוהה ברוסיה, ובצרפת אמנם קיים נגדו צו מעצר, אולם גם אם יוסגר - צרפת תנהל מחדש את משפטו, שכן המשפט נערך בהיעדרו. עריכת המשפט בהיעדרו נועדה רק כדי לעצור את מירוץ ההתיישנות של העבירות בהן הואשם.

במקביל, גאידמק מואשם בישראל בקבלת דבר במירמה ובהלבנת הון של 650 מיליון שקל, ואולם הוא עדיין אינו נחשב למבוקש בישראל. פרקליטיו הישראליים חלוקים בהערכותיהם אם ישוב להישפט בישראל או לא.

בפרקליטות המדינה עוקבים מרחוק אחר ההתפתחויות בצרפת, אולם רק אם גאידמק ייעדר מדיון אחד לפחות במשפט הלבנת ההון נגדו בישראל - המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה תוציא נגדו צו מעצר בינלאומי ותבקש את הסגרתו. זאת, משום שבמערכת המשפט הישראלית אין שופטים אדם (בעבירות חמורות) שלא בפניו.

אמנת הסגרה

פרקליטיו הישראליים של גאידמק, עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, שלומי בן-אריה ורונן רוזנבלום, לא שוחחו עימו מאז פורסם גזר הדין אמש בצרפת.

עם הגשת כתב האישום נגדו בישראל בעניין הלבנת ההון, ביקש גאידמק מליבאי להודיע כי "גאידמק יחזור ארצה ויתייצב למשפט, כדי להראות שאין ממש באישום ולהוכיח כי הוא נרדף לשווא". ואולם, הכרזה זו טרם עמדה למבחן, שכן הקראת כתב האישום שאמורה היתה להתקיים אמש נדחתה, משום שחלק מהסניגורים לא קיבלו את חומרי החקירה. ב-2 בנובמבר יתייצבו הסניגורים בפני השופט גלעד נויטל כדי לקבוע מועד חדש.

ישראל, צרפת ורוסיה חתומות כולן על האמנה האירופית להסגרה, וכבר היו הסגרות של אזרחים בינן.

ככל הנראה, הצעדים הבאים של גאידמק יוכרעו לפי השאלה אם הוא מחזיק באזרחות רוסית, שכן לדברי עו"ד עירית קאהן, שהיתה מנהלת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, רוסיה אינה נוהגת להסגיר את אזרחיה.

בקשת אזרחות

בפברואר השנה הגיש גאידמק בקשה לקבל אזרחות רוסית, שתמנע את הסגרתו לצרפת. אולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי ככל הנראה גאידמק עדיין מחזיק באזרחות ישראלית, ולפיכך הוא אינו יכול לקבל אזרחות רוסית. זאת, משום שרוסיה אינה מאפשרת לאזרחיה להחזיק באזרחות כפולה.

מכל מקום, אם גאידמק מחזיק באזרחות רוסית, ההערכות הן כי הוא לא ישוב לישראל מחשש שיורשע כאן ו/או שיוסגר לצרפת.

פליליות כפולה

בהנחה שגאידמק אינו מחזיק באזרחות רוסית, הוא עשוי להימלט למדינה שאינה חתומה על האמנה ושאין לה הסכמי הסגרה עם צרפת וישראל. ייתכן כי גאידמק בכל זאת יעדיף לשוב לישראל, שכן קיים מכשול משמעותי העומד בפני הסגרתו לצרפת.

אחד התנאים להסגרה לפי החוק הוא "פליליות כפולה", כלומר שהעבירה בה הורשע במדינה הזרה נחשבת לעבירה גם בישראל. אלא שבישראל החוק אוסר סחר בנשק מישראל בלא היתר על-פי דין, ואין איסור כללי של סחר בנשק.

אם ישוב גאידמק להישפט בישראל וצרפת תבקש את הסגרתו - תחילה ימתינו לסיום המשפט בישראל, ואז שאלת ההסגרה תהיה נתונה למשא-ומתן עם צרפת.

עו"ד קאהן, שהיתה מנהלת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות, אומרת כי ייתכן שקודם גאידמק יירצה את עונשו כאן ורק אחר-כך יוסגר, וייתכן כי ירצה את עונשו בגין התיק הישראלי בצרפת, תוך כדי ניהול משפטו בתיק הצרפתי מחדש.

בטרם יוסגר, ישראל תדרוש מצרפת ראיות לכאורה לאישומים נגדו, משום שהמשפט התקיים בהיעדרו.

האישום בישראל: הלבנת הון בהיקף של 650 מיליון שקל

בראשית אוקטובר, לאחר טיפול של יותר מ-3 שנים, הוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום חמור נגד איש העסקים ארקדי גאידמק, באשמת הלבנת הון בהיקף של 650 מיליון שקל.

גאידמק נאשם בעבירות חמורות של הלבנת הון וכן בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, פעולה ברכוש אסור במטרה להסוות את מקורו ומסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח.

יחד עם גאידמק נאשמים בכתב האישום חברת "פועלים שירותי נאמנות"; מנהליה הבכירים לשעבר של החברה, חיים שמיר ושלמה רכט; היועץ המשפטי של החברה רם לוי; נחום גלמור, שפעל לפי האישום כאיש קש מטעם גאידמק; ומנהלת קשרי לקוחות בסניף בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל-אביב, קרן ללום.

"פועלים שירותי נאמנות", הנמצאת בשליטת בנק הפועלים, וראשיה מואשמים כי פעלו יחד עם גאידמק וגלמור כדי לאפשר לגאידמק לרכוש במירמה את החברה ההולנדית "טרמופוסט", הפועלת בתחום הפוספטים, תוך הסתרת זהותו כרוכש החברה בשל בעיות המוניטין שהיו לו. זאת, תוך הצגת גלמור כרוכש החברה ותוך הצגת 50 מיליון דולר מכספיו של גאידמק ככספים השייכים כביכול לגלמור.

עניין זה התאפשר, לפי כתב האישום, הודות לשיתוף-פעולה מצד החברה ומנהליה, והתבטא בשורת מצגים בנקאיים כוזבים, שהוצגו לבעלי המניות של החברה בהולנד. לפי כתב האישום, העברות הכספים הסיבוביות לצורך רכישת טרמופוסט נעשו דרך חשבונות של חברת קאזפוספט שבבעלות גאידמק בחברת פועלים שירותי נאמנות ובסניף הירקון של בנק הפועלים בתל-אביב.

לצד זאת, מואשמים החברה ומנהליה כי בהזדמנויות שונות פעלו כדי לסכל את החובה המוטלת עליה ועל בנק הפועלים לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון, בכל הנוגע לפעולותיו של גאידמק ושל שני לקוחות נוספים. במקרה אחד נעשה הדבר בשיתוף-פעולה עם היועץ המשפטי של החברה לוי, ובמקרה אחר בשיתוף עם מנהלת קשרי הלקוחות של החברה, ללום.

בא-כוחו של גאידמק, עו"ד דוד ליבאי, מסר בתגובה לכתב האישום כי לא נטען בו כי היו לגאידמק כספים ממקור לא חוקי אלא ממקור חוקי. לדבריו, "הסניגוריה תוכיח כי גלמור לא היה איש קש, כי גאידמק לא רכש את החברה בהולנד, כי החברה לנאמנות של הבנק לא הציגה מצגי-שווא, וכי אם נטענו מצגי-שווא כלשהם - לגאידמק אין שום קשר להם".

ארקדי לאן?

* אם מחזיק באזרחות רוסית - לא ישוב לישראל מחשש שיורשע כאן או יוסגר לצרפת; רוסיה אינה נוהגת להסגיר את אזרחיה.

* אם אינו מחזיק באזרחות רוסית - עשוי להילמט למדינה שאין לה הסכמי הסגרה עם צרפת וישראל.

* אם ישוב לישראל - יישפט כאן; ואז שאלת ההסגרה לצרפת תהיה נתונה למשא-ומתן בין שתי המדינות.

* אם יורשע בישראל - ייתכן כי ירצה את עונשו כאן ורק אחר-כך יוסגר לצרפת, וייתכן כי ירצה את העונש בצרפת תוך כדי ניהול משפט אנגולה-גייט מחדש.