התיקון החל? בארה"ב צופים ירידות ב-6 החודשים הקרובים

כך עולה מסקר עולמי שמפרסמת סוכנות בלומברג, יום לאחר שהנאסד"ק ירד ב-2.7% ■ המשקיעים באסיה - האופטימיים ביותר ■ ביל גרוס ונוריאל רוביני תמימי דעים: יש להיזהר משוקי המניות ומנכסים מסוכנים אחרים

האם גל ירידות משמעותי החל בשוקי המניות מסביב לעולם? לאחר זינוק של 68% בממוצע במדדי המניות המובילים בעולם מתחילת חודש מארס נראה כי הן אנליסטים והן משקיעים סבורים כי הראלי הגיע לסיומו, לפחות לעת עתה, והתיקון מטה החל. ביל גרוס, המכונה "מלך האג"ח" והעומד בראש קרן האג"ח הגדולה בעולם (פימקו) מזהיר מפני השקעה בנכסים מסוכנים. במקביל, סקר עולמי שערכה סוכנות בלומברג בקרב משקיעים ואנליסטים מראה כי השחקנים בשוק לא מוכנים להגדיל את רמת הסיכון.

גרוס עצמו החל להתכונן לירידות בשווקים בחודש החולף, כאשר רכש אג"ח ממשלתיות של ארה"ב, הנחשבות לנכס בטוח, ובמקביל מכר אג"ח מגובות משכנתאות, הנחשבות לנכס מסוכן יותר. הוא חתך את החזקתו באג"ח מגובות משכנתאות לרמה הנמוכה ביותר מאז 2005.

גם הכלכלן הידוע נוריאל רוביני, שחזה את המשבר, מזהיר כי נהירת המשקיעים לאפיקים מסוכנים יוצרת בועות בשווקים, בועות שעלולות להצית את המשבר הפיננסי הבא. "לקיחת הסיכון נוטעת את זרעי הפורענות של המשבר הפיננסי הבא", אמר רוביני אמש לבלומברג. "בועות הנכסים הללו אינן תואמות את הצמיחה הכלכלית החלשה הצפויה לנו או עם הנתונים הכלכליים".

היום (ה') בצהריים יפורסם נתון צמיחת התמ"ג בארה"ב ברבעון השלישי של השנה. לפי ההערכות בשוק, כלכלת ארה"ב צמחה ב-3.2% ברבעון השלישי לאחר צמיחה שלילית של 0.7% ברבעון השני. בכך, המשק האמריקני יצא ככל הנראה מהמיתון שהחל בסוף 2007. אולם החשש העיקרי בארה"ב הוא שצמיחה זו הושגה בעיקר בשל תוכניות התמרוץ של הממשל האמריקני, כך שכשתוכניות אלו יגיעו לסיומן, המשק האמריקני ימצא עצמו עם שיעור אבטלה הגבוה מ-10% וצריכה פרטית ממותנת - ומכאן החשש שהצמיחה הכלכלית תהיה חלשה ותעלה בהדרגתיות. אם כן, גרוס, רוביני ודומיהם מזהירים כי שוקי המניות מקדימים את המאוחר ועלו מהר מדי ובאופן חד מדי.

אך רוביני וגרוס לא לבד. סקר שמפרסמת היום סוכנות בלומברג מראה כי המשקיעים לא מוכנים להגדיל את רמת הסיכון שהם לוקחים. רק 31% מהמשתתפים בסקר, שנערך בארה"ב, אירופה ואסיה, אמרו שהם מוצאים הזדמנויות השקעה היום, לעומת 35% בסקר הקודם שנערך ביולי. כמעט 40% מהנשאלים מסרו שהם "יושבים על הגדר" ויותר מ-50% מסרו שהם נוקטים בעמדה דפנסיבית באשר להשקעותיהם בשווקים.

עוד עולה מהסקר, כי המשקיעים באסיה הם הכי שוריים, בעוד שהמשקיעים בארה"ב הכי זהירים. מרבית המשקיעים באסיה מעריכים שהבורסות במדינותיהם יעלו בחצי השנה הקרובה, בעוד שבאירופה ובארה"ב המשקיעים צופים ירידות ב-6 החודשים הבאים.