דילמת האסיר הנמלט גאידמק

לברוח למדינה שאינה חתומה על הסגרה אירופית או לבוא לארץ "להיאבק על חפותו"

ימים לא פשוטים עוברים על ארקדי גאידמק, השוהה במוסקבה. הוא מבוקש בצרפת לאחר שנגזרו עליו השבוע 6 שנות מאסר בפועל בגין סחר בנשק עם אנגולה. אם יתייצב בישראל למשפט, בו הוא חשוף לעונש של 10 שנות מאסר בגין הלבנת הון וקבלת דבר במירמה - הוא מסתכן בבילוי שני העשורים הבאים תחת סורג ובריח.

גאידמק ניסה לעשות הכל כדי להשיג אזרחות רוסית, שכן רוסיה אינה נוהגת להסגיר את אזרחיה. ככל הידוע הוא לא הצליח במשימה, כך שכעת הוא ניצב בפני דילמה לא פשוטה: האם לברוח למדינה שאינה חתומה על אמנת ההסגרה האירופית - או לבוא לישראל כדי "להיאבק על חפותו", כפי שהצהיר שיעשה רק לפני חודש. אם לא יבוא, גם ישראל תוציא נגדו צו מעצר בינלאומי ותבקש את הסגרתו.

אם נביט 4 שנים לאחור, ניזכר איך גאידמק היה על גג העולם: הוא נחשב לאחד האנשים העשירים בישראל, היה בעל שליטה בחברות ציבוריות, בעלים של קבוצת כדורגל פופולרית, ראש עיר בפוטנציה הזוכה לפופולריות עצומה - ומה לא. היום לא נותר לו דבר מכל אלה.

אז במה גאידמק טעה? הטעויות המרכזיות שלו היו, ככל הנראה, לא בתקופה זו אלא בשנים שלפני כן, בהן צבר את הונו בין היתר באמצעות הסחר בנשק, ועל-פי החשד רכש חברה הולנדית במרמה והלבין 650 מיליון שקל בדרכים שונות. נראה כי גם טובי הפרקליטים לא יצליחו לחלץ את גאידמק מהתסבוכות אליהן נקלע.