"כוכבי ספורט ישראליים קיבלו יחס מועדף בשיקולי מס"

גלובס tv רפי רותם, קצין מודיעין בכיר באגף חקירות מכס ומע"מ לשעבר: "את כל הזוהמה הזו של אנשי עסקים שקשורים לאיגוד הכדורסל אנחנו יודעים מזה שנים - יש לאנשים האלה אנשים ברשות המסים" ■ "הכל נפוטיזם וחברות"

רפי רותם, לשעבר קצין מודיעין בכיר באגף חקירות מכס ומע"מ, פוטר בשנת 2005 על-ידי איתן רוב, מנהל רשות המסים, ומאז אינו עובד.

רותם אומר כי פרשת מוני פנאן היא רק קצה הקרחון, וכי מידע מודיעיני רב על שחיתות בספורט הישראלי הגיע לידי הרשויות - אך דבר לא נבדק. איתן רוב, אגב, הוא יו"ר הוועדה המקצועית באיגוד הכדורסל.

האם עולם הספורט והכדורסל הוא מראה של השחיתות בחברה הישראלית?

"בגדול, תעשיית הפשע ברשות המסים - שבהם עבריינים, משפחות פשע ואנשי עסקים, ביניהם מעולם הכדורסל ומהם מהקבוצה המדוברת - זכו להקלות מס, ותיקי החקירה והביקורת שלהם לא נבדקו... או נגנבו מיחידה זו או אחרת... חברים שלי ואני מדווחים למעלה מ-7 שנים ודורשים לחקור את הזוהמה והשחיתות הזאת.

"הגופים האלה - משטרת ישראל, יאח"ה, הפרקליטות, מחוז תל-אביב ומבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס יודעים על כל הדברים האלה ממסמכים וקלטות - ולא עשו שום דבר, כלום.

"אולי אתכם זה מפתיע, אבל כל הזוהמה הזאת של אנשי עסקים שקשורים לאיגוד הכדורסל - אנחנו יודעים מזה שנים. יש לאנשים האלה אנשים בתוך רשות המסים, מי שיחבר אחד ועוד אחד יגיע לאותם ממצאים שאנחנו הגענו.

"הזוהמה הזאת ידועה גם בתוך מערכת המשפט... אני אתן לך דוגמה למשל... במהלך דיון בבית הדין לעבודה אצל השופטת ורדה סאמט על זה שפגעו בי בשכר, ונפתחו בפניה עדויות ומסמכים על זה שאנשי עסקים שקשורים לכדורסל ולקבוצה המדוברת זכו להקלות ולא ניתן היום לחקור אותם. היא התעלמה מזה לחלוטין ופסקה פסק דין נגדי, ללא עדים וללא שום דבר - והעיפו אותי מהיחידה שלי, מחלקת החקירות במכס, שם עבדתי למעלה מ-20 שנה".

- אתה אומר לי שדמויות מפתח בספורט הישראלי ובכדורסל קיבלו יחס מועדף בשיקולי מס, בגלל המעמד שלהם?

"חד-משמעית כן. לאו דווקא בכדורסל, גם בכדורגל. אנשים פשוט לא נחקרו. אנשים היו צריכים להיחקר לפי כל פרמטר מקצועי. אנשים רבים מרשות המסים במגוון יחידות, ביניהם רואי חשבון, אנשי מודיעין וקציני מודיעין, באו והתלוננו על זה - ודבר לא נעשה. הדרישה שלי עכשיו, שלי ושל החברים שלי, אנחנו דורשים ועדת חקירה ממלכתית של קשר השתיקה המושחת הזה בין רשות המסים ובין כל הגורמים האלה, קרי, מבקר המדינה, משטרת ישראל והפרקליטות, שיודעים על מעשי שחיתות ולא עושים שום דבר. מה שאני יכול לומר לך במילה אחת על כל הזוהמה הזאת, זה נפוטיזם וחברות.

"יש להם אנשים בכל המערכות במדינה, וככה זה נראה. אתכם אולי זה מפתיע, אבל אותי זה בכלל לא מפתיע - לא אותי ולא את החברים שלי".

- אתה יודע על חשבון בנק שיש לדמויות מפתח בספורט הישראלי בשוויץ למשל?

"בגדול אני יכול להגיד לך שכן, ואני לא אוסיף. גם משטרת ישראל יודעת. נמסר דו"ח מפורט למי שהיה צריך לקבל את זה ביאח"ה, הם קיבלו דו"ח על זה, ולא קרה שום דבר, כי למושחתים בתוך רשות המסים יש אנשים בתוך יאח"ה. כולל בני משפחה וכולל חברים".

- אתה משלם מחיר אישי כבד על החשיפות שלך - אתה מתחרט על מה שעשית?

"אני לא מתחרט, הייתי עושה בדיוק אותו דבר, אבל לא הייתי פונה לא למשטרה ולא לפרקליטות, כי הם שווי ערך לרשות המסים בשבילי. הייתי הולך למקום אחד, הייתי הולך לתקשורת ישירות. אבל מי שרוצה היום לפתוח את הפה על שחיתויות - שלא יפתח, שלא יעיז לפתוח, כי אני שילמתי את המחיר של החיים שלי.

"כל האנשים הנאמנים והישרים ברשות המסים, בהם רואי חשבון, מבקרים, חוקרים, ואנשי מודיעין, שהתעקשו לחקור גורמים באיגוד הכדורסל - קיבלו בראש אחד לאחד. ולמה אני מתכוון? תפרו להם תיקים, הם הפסידו במכרזים, פגעו להם בשכר, העבירו אותם מהיחידה שלהם. ככה זה מתנהל, כמו ארגון פשע לכל דבר".