מה מחפשת אמדוקס באיי התעלה?

אפשר לתרץ רישום חברה במקלט מס בצורך ביציבות פוליטית, כישורי שפה וגישה בינל'

אם יש לכם פטנט טוב שעשוי להניב הכנסות משמעותיות, כדאי לכם לפעול באמצעות חברה זרה. ניתן לחסוך מיליונים בתשלומי מסים, בגלל הפער הדרמטי בין מס החברות הישראלי למס הזר.

כך, במקום לשלם בישראל מס בשיעור 26% כמקובל בהכנסות מתמלוגים, ניתן להחזיק את הנכסים במדינות מסוימות באירופה ולשלם מס בשיעור כ-6% בלבד.

הולנד היא דוגמה למדינה אשר עיצבה את מערכת המס שלה כדי שתהיה אטרקטיבית לתכנוני מס בינלאומיים. היא מהווה את אחד היעדים האטרקטיביים לניתוב הכנסות הנובעות מקניין רוחני, כגון תמלוגים. שיעור המס החל על הכנסות מתמלוגים הוא 10%.

ה"ניו-יורק טיימס" דווח בעבר כי בין חברות מדיה והבידור הנהנות ממקלטי המס בהולנד ניתן למנות את גם את חברת התקליטים EMI; את ענקית המדיה CKX, אשר מחזיקה נתחים בתוכנית המציאות "אמריקן איידול"; עזבונו של אלביס פרסלי; ואייקון הכדורגל דיוויד בקהאם.

תאגידים בינלאומיים כגון קוקה-קולה, נייקי, איקאה וגוצ'י הקימו חברות אחזקה בהולנד על מנת לנצל את פערי המס.

גם בבלגיה משלמים מעט מס על תמלוגים - 6.8% בסך-הכל. אך העדיפה בין המדינות היא ללא ספק לוקסמבורג, שבה שיעור המס על הכנסות מתמלוגים נמוך מ 6%. יתרונה של לוקסמבורג מתבטא גם בכך שאינה מחייבת חברות שרשומות בה לקיים בתחומה פעילות מחקר, פיתוח או ייצור. זאת בניגוד למדינות אחרות שמחייבות.

קחו דוגמא מאמדוקס

אם מעדיפים תכנון מס אגרסיבי, כדאי לשקול להחזיק את הנכסים באחד מהמקומות שבהם לא נגבה מס הכנסה כלל.

אמדוקס, למשל, פועלת ומעניקה שירותים ללקוחותיה ברחבי העולם באמצעות חברות-בנות (בבעלות מלאה), המאוגדות בין היתר במדינות שבהן שיעורי מס נמוכים. אמדוקס עצמה, למרות שהיא נתפסת כישראלית (יש לה מרכז פיתוח בישראל), רשומה באי גרנזי (Guernsey) - מקלט מס ידוע באיי התעלה.

ההתאגדות במקלט מס שיפרה ללא ספק את מעמדה של אמדוקס ויצרה לה יתרון בתחרות.

רשויות המס עשויות לטעון כי רישום החברות במדינות זרות מהווה "עסקה מלאכותית", שכל מטרתה להפחית את המס המשולם לרשויות בישראל. אלא שיכולים להיות לדבר הסברים הגיוניים: יציבות פוליטית, כוח עבודה מיומן, כישורי השפה, גישה בינלאומית וכן תשתית דרכים וטלקומוניקציה מעולים.

אם בתוכנית להנפיק את החברה באחת הבורסות בעולם, עשויה להיות העדפה לחברה ממדינה מערבית על פני חברה תושבת מקלט מס.

  • אבי נוב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי, ומרצה בבית-הספר למשפטים ובבית-הספר למינהל עסקים של המכללה למינהל-המסלול האקדמי.
  • ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net