חוששים מתביעות? חב' חשמל מבקשת להגדיל הביטוח לבכירים

על רקע פרשת הפנסיה: שוקלת להגדיל את היקף הכיסוי בפוליסת הביטוח לדירקטורים ונושאי משרה מ-300 ל-500 מיליון דולר

חברת החשמל בוחנת גידול משמעותי של כ-67% בהיקף הכיסוי בפוליסת ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי משרה (D&O) שלה לקראת 2010 לסכום כיסוי של עד חצי מיליארד דולר. כך נודע ל"גלובס".

מדובר באופציה להיקף ביטוח גדול בעד מאתיים מיליון דולר מסכום הכיסוי המקסימלי הקיים בביטוח אחריות נושאי משרה של החברה ב-2009 העומד על 300 מיליון דולר.

לפי הערכות, הגדלת היקף הכיסוי באה, בין השאר, על רקע החשש מתביעות שיוגשו נגד נושאי משרה החברה בפרשת ההפרשות המנופחות לכאורה לפנסיה של העובדים.

בימים האחרונים פרסמה החברה מכרז ביטוח אחריות נושאי משרה בו היא מבקשת מחברות הביטוח להציע לה הצעות לביטוח זה בשלוש שכבות. הראשונה הינה שכבה הכוללת היקף כיסוי של 300 מיליון דולר; השנייה בהיקף כיסוי אופציונלי נוסף של 100 מיליון דולר; והשלישית, אף היא אופציונלית, בהיקף כיסוי של 100 מיליון דולר.

עם זאת חברת החשמל אינה מתחייבת לממש את ההצעות שתקבל לרכישת שתי השכבות האופציונליות לכיסוי נוסף מעבר ל-300 מיליון דולר. עם זאת, חלוקת הביטוח לשלוש שכבות תסייע לחברת החשמל ככל הנראה לקבל מחירים נמוכים יותר עבור הרבדים בנפרד מכיוון שתהיה תחרות על כל שכבה בנפרד, בכל מקרה בביטוחים גדולים מעין אלו חברות הביטוח המקומיות פועלות למעשה כפרונטינג של חברות ביטוח משנה זרות.

בשנתיים האחרונות חברת החשמל רכשה כיסוי ביטוחי בהיקף של 300 מיליון דולר, כאשר קודם לכן - עד 2008 - היא רכשה כיסוי ביטוחי בהיקף של עד 100 מיליון דולר בלבד.

היקף הכיסוי, בגבול אחריות של 300 מיליון דולר, הינו הגדול מסוגו בארץ לגבי חברות ישראליות לא ציבוריות וכולל כיסוי ביטוחי להנפקות אג"ח בארץ ובחו"ל. חברת הביטוח שביטחה בשנתיים האחרונות את חברת החשמל בביטוח זה היא חברת הביטוח הראל.

יצוין כי הכנת הדו"חות הכספיים של חברת החשמל לרבעון השני של 2009 מתעכבת זה חודשיים זאת בעקבות החשיפה לפיה ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל לעובדים "נופחה" לכאורה בסכום של 5-6 מיליארד שקל. בעקבות זאת, דירקטוריון חברת החשמל והנהלת החברה פנו לרשות החברות הממשלתיות בבקשה דחופה להגדיל את השיפוי, וזאת מחשש מהליכים משפטיים או תביעות ייצוגיות שייפתחו נגד החברה.

בשנים האחרונות, תחום ביטוח הדירקטורים ונושאי המשרה (D&O) צובר תאוצה בחו"ל וגם בארץ על רקע האחריות הגוברת הנדרשת מדירקטורים ונושאי משרה בחברות וההרחבה הניכרת בחבות המשפטית של בעלי התפקידים הבכירים בחברות ביחס לכשלים שנעשים באותן החברות.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי " החברה בוחנת את הגדלת פוליסת ביטוח המנהלים ל- 300 מיליון דולר עם אופציה להגדלת הכיסוי ל- 500 מליון דולר. פוליסה בהיקף דומה נדרשה גם בשנה שעברה".