האם דיסקונט על המדף?

בעלי השליטה המסוכסכים צריכים להחליט מה לעשות בבנק השלישי בגודלו בישראל

1. ברונפמן-שראן מתבקשים להחליט. וגם לבצע. למרות קשיי תקשורת בתוך משפחת ברונפמן, אף שמרכיבי גרעין השליטה בדיסקונט (חברת הניהול מורכבת מנאמנות, טראסט, באמצעותו מחזיקים בני המשפחה ב-16% מהשליטה וחברה באמצעותה מחזיק רובין שראן ב-9%) לא מסתדרים זה עם זה, לא סומכים זה על זה ואף מתקוטטים להם בניו יורק, עד כדי הרחקתו של האחד מבניין המשרדים הכללי, חלה עליהם חובה לקבל החלטה בעניין הבנק השלישי בגודלו בישראל.

אם הם לא רוצים להחליט וגם לבצע הרי למפקח על הבנקים יש סמכות דה-פקטו לאלץ אותם. אם ימשיכו להתמהמה - וקודם כל אם תימשך הסחבת בעניין תוספת ההון שדורש המפקח מבעלי השליטה - הרי לנגיד סטנלי פישר ולמפקח רוני חזקיהו יש אמצעים לכפות עליהם. אמצעים שנוצקו בסוג של "תורה שבעל פה", שהופעלה בזמנו בהוראות שהועברו לשרי אריסון להביא לסיום תפקידם של היו"ר דאז דני דנקנר והמנכ"ל דאז צבי זיו. לקח זמן, הרבה התנגדות וכעסים, ובסוף זה בוצע.

2. כבר לפני חודשים ארוכים דרש המפקח על הבנקים מדיסקונט להשלים הון לצורך עמידה בהלימות הון ותגבור ההון העצמי. בין בעלי הבנק התגלעה מחלוקת, קבוצת שראן ביקשה להביא כסף "מהבית" קבוצת ברונפמן החלה לחפש דרכים אחרות. בין היתר גייס האב אדגר את יוסף צ'חנובר כדי להביא משקיע שלישי, שיחלוק עמם את גרעין השליטה בבנק. ההערכות היו אז כי המשפחה מבקשת להפחית את חלקה בגרעין השליטה לחצי.

בחודשים האחרונים היו שמועות כאילו נציגים של בעלי השליטה בבנק פנו לגורמים מרכזיים בשוק הישראלי והציעו למכור להם את הבנק. דובר קבוצת בעלי השליטה מוסר בתגובה כי הטענה על רצון בעלי השליטה למכור את גרעין השליטה היא "עלילה. אין לנו עניין בכך. כפי שהודענו בעבר, אנו רואים בהשקעה בבנק דיסקונט השקעה אסטרטגית ואנו מחויבים לבנק, לעובדיו, לקוחותיו ובעלי המניות שלו".

3. ובכל זאת, בינתיים, הבנק ובעלי השליטה נמנעו מביצוע הנפקת זכויות או כל הזרמת כסף שהיא. העליות בבורסה, שינויים חשבונאיים וגיוסים שביצע הבנק העלו אמנם את הלימות ההון ל-12%, אולם דרישת המפקח להגדלת ההון העצמי בעינה עומדת, כשמטרתה היא הקפדה על יציבות הבנק מפני אירועים וזעזועים אפשריים.

4. בשבוע שעבר נכח בארץ מתיו ברונפמן וגם עורך הדין הבנקאי האמריקני אלן פישמן. היתה אמורה להתקיים פגישה בין הקבוצה ונציגיה לאנשי הפיקוח על הבנקים. הפגישה לא התקיימה. במקומה התקיימה שיחת טלפון, במהלכה התברר, ככל הידוע, כי הקבוצה לא באה עם מתווה מחויב, מסודר עם לוח זמנים ברור להזרמת הון. לכן בוטלה הפגישה. עם זאת, בשיחה שהתקיימה אתמול בין בכירי הקבוצה לפיקוח על הבנקים שוב הדגישו אנשי השליטה כי הקבוצה מחויבת לכל הבקשות של בנק ישראל גם בעניין ההון.

5. על ברונפמן-שראן להפסיק לדבר ועל המפקח על הבנקים להפסיק להסתפק בהבטחות. אם בעלי השליטה רוצים להכניס שותף או למכור, אל להם להחליף את היו"ר היום, אלא להמתין לשינוי בגרעין השליטה ולאפשר לשותפים או לבעלים הבאים להחליט על היו"ר. יש לציין כי המניות חסומות לביצוע מכירה בפועל, עד פברואר 2010.

6. אם הקבוצה רוצה להישאר בעלת שליטה, עליה להזרים את ההון הנדרש לבנק. מדובר על הנפקת זכויות והזרמה של כמה מאות אלפי שקלים להון הבנק. הכל באופן שקוף, נקי, בלי סחבת ובלי תרגילים מחוכמים. אם בעלי השליטה רוצים להחליף יו"ר, גם זו זכותם. אבל גם לזה יש דרך, נהלים והסדרים. יש לכנס דירקטוריון ולאחריו אסיפה כללית.

על פי ההתחייבות של בעלי השליטה לבנק ישראל, אם שלמה זהר לא יודיע על התפטרותו, הרי אחד הדירקטורים מטעמם (אפשר שמדובר באהרון צ'חנובר שנכנס לדירקטוריון ביוני השנה) יבקש לכנס ישיבת דירקטוריון לדון בהחלפת היו"ר, ולפעול לכינוס אסיפה כללית בהקדם.

עם זאת, אף שהבעלים שואפים למינוי יו"ר חדש מטעמם, אין לקבל את זה שיחול עיכוב בהליכי הנפקת הזכויות, עד אשר יסתיימו ההליכים ויתיישב יוסי בכר על הכיסא. לבנק יש הנהלה ופקידות בכירה והמהלכים, כולל תאריך היעד, להנפקת זכויות צריך להיות ברור בהקדם. בוודאי שזה כך נוכח תגובת דובר בעלי השליטה כי "לבעלי השליטה אמון מלא במנכ"ל הבנק ובחברי ההנהלה".