לדור מתנגד לפיצול סמכויות היועמ"ש; שר המשפטים נאמן זועם

פרקליט המדינה שלח מכתב לשר נאמן, בו הוא מבקר את הצעתו לפיצול סמכויות היועמ"ש: "יוזמת השר נאמן לפצל את הפרקליטות כולה רוויה סכנות" ■ נאמן בתגובה: לא תקין שאתה מבקר את השר הממונה עלייך

עימות בצמרת משרד המשפטים, על רקע כוונת השר יעקב נאמן לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה: פרקליט המדינה, משה לדור, שיגר הערב (ג') לשר המשפטים ולכל עובדי הפרקליטות מכתב בו הוא קורא לגנוז את היוזמה לפיצול סמכויות היועמ"ש ולהשקיע בשיפור המערכת הקיימת. "לתומכי הפיצול מניעים שונים - אבל התוצאה אחת, והיא רוויית סכנות", כתב לדור.

השר נאמן לא איחר להגיב, ובהודעה מטעמו נאמר: "הנושאים בהם נוגע המכתב נידונו בהרחבה בפגישות רבות בין השר לפרקליט המדינה. השר רואה בצעד זה מעשה לא תקין, בו עובד ציבור מביע ביקורת פומבית נגד השר הממונה עליו".

לדברי נאמן, "הדבר דומה לאלוף בצה"ל שייצא בביקורת נגד שר הביטחון, או לניצב במשטרה שייצא במכתב נגד השר לביטחון פנים. דבר זה אינו תקין בלשון המעטה במינהל ציבורי תקין".

לדור, אגב, מודע לכך שמכתבו הוא צעד לא שגרתי, אלא שלדבריו "על הפרק עומד נושא בלתי שגרתי בעליל - עתיד מוסד היועמ"ש - שצריך להדיר שינה מכולנו, פשוטו כמשמעו".

במכתבו בן 20 העמודים מציין לדור כי טיוטת המכתב נכתבה כבר לפני שבוע, מתוך תקווה כי לא יהא צורך בשיגורה, אולם לאחר שנאמן הציג אמש (ב') לראשונה באופן רשמי את יוזמתו בפני כתבי המשפט, הוא נאלץ לשגרה.

"התוכנית שהוצגה הינה פחות מסקיצה שאינה מספקת ולו ראשית מענה לשורה ארוכה של שאלות מורכבות וכבדות משקל, שלא טופלו כלל לקראת 'גיבושה'", טוען פרקליט המדינה.

הוא מאשים את נאמן בתכסיסנות - הדגשת נושאים שאינם טעונים כלל פיתרון, כמו הרחקת התביעה הכללית מהדרג הפוליטי, במטרה להסיט את האש. "איזכור 'יתרונותיה' אלה של 'התוכנית' מטים את תשומת-הלב הציבורית מהמשמעויות הקשות העיקריות הטמונות בה, שאינן גלויות לציבור".

לדור והיועץ מני מזוז שמעו מנאמן בפגישתם לפני כשבועיים כי החליט סופית לבצע מהפך במערכת כולה ולפצלה לשניים. לדור קובל על כך שנאמן הציג את תוכניתו הדרמטית ברמת כותרות בלבד, בעל-פה ומבלי להציג להם מסמך כתוב כלשהו, עבודת מטה או נייר עמדה - ולו בראשי פרקים.

פרקליט המדינה סבור כי הצעת נאמן לפצל את הפרקליטות האזרחית מהפלילית (ולהכפיף כל אחת מהן לגורם אחר) תפגע קשות בעוצמת המערכת המשפטית. "איש אינו מתנגד להצעות לשינוי שיש בהן כדי לשפר", הוא מבהיר, אולם יש לעשות שינוי כה דרמטי לאחר עבודת מטה של ממש, תוך היוועצות עם הדרגים הפנימיים של המערכת. גם "שום דיון ציבורי של ממש ברעיון הפיצול הכלל מערכתי (להבדיל מזה שהתקיים לגבי פיצול סמכויות היועץ בלבד) לא התקיים עד כה".

לגוף העניין טוען לדור כי כל פיצול טומן בחובו החלשה, ודווקא בשעה שגורמי המטה בפרקליטות מנסים לשלב ידיים ולפעול באורח משותף כיחידה אחת, בניסיון להילחם בפשיעה המאורגנת ובשחיתות הציבורית - נאמן מבקש לפצל כוחות.

"הפיצול יגרום לנזק קשה ביותר בהכוונת הממשלה באשר לגבולות המותר והאסור וליכולת אכיפת החוק על הממשלה, השרים והפקידים, וכן הוא יפגע בתיאום ובשיתוף-הפעולה החיוני בין גורמי התביעה, הייעוץ והחקיקה".

לדור שב ומדגיש במכתבו את החשיבות ב"ראש משפטי מנחה אחד", ובריכוז כל הסמכויות - פליליות, אזרחיות ומינהליות - בידי היועמ"ש.

"מי שמבקש לייבש את הביצות בתחום השחיתות הציבורית למשל, ולא רק 'להרוג יתושים מזדמנים', צריך לאחוז בידיו את ארגז הכלים המלא, שכן כך יפנימו בעלי התפקידים את ההכרה שאם יפרו את דרכי ההתנהלות הראויה באורח החוצה את האיסור הפלילי - הם ימצאו עצמם על ספסל הנאשמים".

פרקליט המדינה מבקש מהשר כי אם אין בכוונתו לגנוז את היוזמה, לפחות שיקים ועדה ציבורית אובייקטיבית רמת דרג שתשקוד על בחינת הנושא.