גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיירת היועמ"ש בסכנת פירוק

המכתב של לדור היה יריית הפתיחה במאבק על הפרקליטות. עכשיו כבר אין דרך חזרה

זעקות השבר הנשמעות במערכת המשפטית מלמדות על כך שהשטח בוער. לא ניתן עוד להסתיר את הקרע בצמרת משרד המשפטים מאחורי חיוכים מאולצים או פגישות עבודה ידידותיות ששר המשפטים, יעקב נאמן, מקיים עם בכירי המערכת. מדובר במלחמה של ממש, שבה משמשים בערבוביה גישות אידיאולוגיות סותרות, מאבקי שליטה וחרדה למעמד האישי.

מכתבו של פרקליט המדינה, משה לדור, מאמש (ג') משמש יריית הפתיחה לקרב הגלוי שעתיד להתרחש בימים ובשבועות הקרובים, עד שמישהו ייפול חלל. עכשיו כבר אין דרך חזרה.

לדור לחץ על הדק הנשק הלא-קונבנציונלי - מכתב פומבי ל-800 הפרקליטים הכפופים לו, ובמקביל שיגורו לכלל אמצעי התקשורת וגם, באמצעות הפקס, ללשכת שר המשפטים.

מבחינה מינהלית נאמן צודק - זהו אכן צעד המלמד על "פוטש" מצד אנשי המערכת נגד נבחר הציבור הממונה עליה. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כבר השמיע בעבר ביקורת פומבית נגד יוזמות השרים שמעליו - דניאל פרידמן בקדנציה הקודמת ונאמן היום. אך רום מעמדו של היועץ (נכון להיום) נתן לגיטימציה לטענה שלא מדובר בפקיד ציבור רגיל. לדור, למרות מעמדו הבכיר של פרקליט המדינה, אינו יכול להסתתר מאחורי טיעון זה.

פירוק הפרקליטות

הדבר שהקפיץ את פרקליט המדינה הוא העובדה שגם בפגישות העבודה המועטות שקיים נאמן עמו ועם מזוז על תוכנית הפיצול שלו לא נחשפה בפניו העובדה שאין מדובר רק בנטילת הסמכויות הפליליות מהיועץ המשפטי לממשלה, אלא בפיצול כללי של פרקליטות המדינה לשני גופים: בעוד שהפרקליטות האזרחית והמינהלית - לרבות מחלקת הבג"צים - תישאר באחריות היועץ המשפטי, תעבור הפרקליטות הפלילית כולה, על מחלקותיה ומחוזותיה, לאחריות התובע הכללי.

לדור מכנה את הצעד הזה "פירוק הפרקליטות לגופי משנה, מעין 'פרקליטויות-מיני' או לשכות לתביעות פליליות ולייצוג משפטי אזרחי, שתפעלנה כל אחת בנפרד".

במילים אחרות - פרקליט המדינה חרד לאתוס המקצועי שנבנה בפרקליטות בעמל רב, לגישה הממלכתית והמקצוענית ששותפים לה הפרקליטים במחוזות השונים, לתחושת הסיירת המובחרת שתלך לאיבוד.

החששות הללו מוצדקים לגמרי: לדור ומזוז עדיין אינם מודעים לאופן שבו נאמן מתכוון ליישם בפועל, בשטח, את תוכנית הפיצול שלו. התוכנית להפרדת ענפי הפרקליטות אלה מאלה, כמו ניתוח להפרדת תאומים סיאמים, לא תסתיים בהכנת תרשים זרימה חדש שבו יוגדר מי כפוף למי במתכונת החדשה. גם תיקוני החקיקה הנרחבים בחוק סדר הדין הפלילי ובעשרות חוקים נוספים, שיעבירו באופן פורמלי סמכויות מהיועץ המשפטי לממשלה לתובע הכללי, הם החלק הקל בתוכנית, לגישתו של נאמן.

קרב על יוקרה

האתגר האמיתי, על-פי שר המשפטים, הוא בהפרדה הפיזית המתוכננת בין שני הגופים החדשים. בכוונתו של נאמן להעביר, פשוטו כמשמעו, את התביעה הכללית לבניין חדש, מחוץ למשרד המשפטים. זה האתגר האמיתי של נאמן כעת, מאחר שהוא יודע היטב כי לאחר שתיווצר הפרדה פיזית בין שני הגופים, לא ניתן יהיה עוד לאחדם מחדש. האתוס המקצועי המשותף יישבר, תחושת המשימה המשותפת תתפוגג. התביעה הכללית ומערך הייעוץ המשפטי יהיו לשני מוסדות ממשלתיים יריבים, שיתקוטטו זה עם זה על גבולות סמכויותיהם. אולי זו הסיבה שבגללה הקפיד נאמן לשרטט את הצעתו בקווים מעורפלים כל כך.

אפשר לראות את המאבק הזה גם כקרב אישי על יוקרה, כוח והשפעה: אם תוכנית הפיצול תצא לפועל, יעמדו בפני לדור 3 ברירות: להישאר בתפקיד פרקליט המדינה עד לתום כהונתו ב-2013, להתמודד על תפקיד התובע הכללי - או לפרוש פעם נוספת מהשירות הממשלתי.

במסיבת העיתונאים שכינס השבוע התייחס נאמן לאפשרויות העומדות בפני לדור, וציין כי הוא יוכל להתמודד על תפקיד התובע הכללי "כמו כל מועמד אחר". הדיו של הביטוי המזלזל הזה הגיעו עד יוסטון, שם שוהה כעת פרקליט המדינה.

היה ולדור יבחר להישאר פרקליט המדינה - הוא יספוג מכה כפולה, מלמעלה ומלמטה, שתגמד ותצמק את תפקידו, את משקלו ואת מעמדו במערכת אכיפת החוק. מלמעלה - יוצנח מעל ראשו התובע הכללי, שיהפוך להיות הבוס הצמוד שלו, שכל עתותיו יוקדשו לעניינים פליליים, בשונה מחלוקת הסמכויות דה-פקטו המתקיימת בין פרקליט המדינה ליועץ המשפטי כיום. מלמטה - הממלכה שעליה שולט לדור כיום תקוצץ באופן דרמטי, לאחר שיילקחו ממנה המחלקות האזרחיות, הפרקליטויות האזרחיות במחוזות השונים, וכן ספינת הדגל - מחלקת הבג"צים בפרקליטות. כל אלה יועברו לאחריותו של היועץ המשפטי לממשלה, לפי תוכנית נאמן.

נאמן הוא יהודי מפולפל, ואפשר שחזה את מה שמתרחש כעת. ההתפרצות הגעשית הנוכחית עשויה לשרת אותו ממספר בחינות: ראשית, היא מסיטה את הדיון הציבורי מהשאלה אם פיצול תפקיד היועץ המשפטי והפרקליטות כולה הוא צעד ראוי ונבון - לשאלה אם לדור חרג מסמכותו של פקיד, ואם על נאמן והממשלה לפתוח בהליך פיטורים נגדו או להסתפק בנזיפה.

שנית, היה ולדור יתפטר או יפוטר ויעזוב את המשרד בסמוך לפרישתו של מזוז - יתפנה משרד המשפטים בעת ובעונה אחת משני בעלי התפקידים המקצועיים הבכירים ביותר. פירוק מוקדי הכוח בשתי הלשכות במקביל יעניק לנאמן הזדמנות פז להעביר את תוכנית הפיצול, ההפרדה, החלוקה והריסוק (אפשר למחוק את המיותר, אם יש כזה) - כמעט בלא התנגדות מבית.

ערפל בנוגע לחוות-דעת היועץ

אבל נחזור לתוכניתו של נאמן. בהצעת ההחלטה שהפיץ שלשום (ב'), המלווה בדברי הסבר תמציתיים (אורכם הכולל של המסמכים הוא כרבע ממכתבו של לדור), מפורטות סמכויותיהם של היועץ המשפטי ושל התובע הכללי לאחר הפיצול.

נאמן מקדיש שני סעיפים בלבד לתיאור סמכויותיו של התובע הכללי, ולא פחות מ-16 סעיפים לפירוט הליכי המינוי וההעברה מכהונתו של התובע הכללי החדש. "קיים עיסוק נרחב מאוד בהצעתך בהליכי המינוי של התובע הכללי", אבחן לדור במכתבו, "שעה שאיש איננו מוטרד כיום משיטת הבחירה באמצעות ועדות האיתור הקיימות למינוי בכירים".

ואבחנה נוספת של לדור, שגם לה יש אחיזה מוצקה בנוסח הצעתו של שר המשפטים: השאלה אם לאחר פיצול התפקיד, חוות-דעתו המשפטית של היועץ המשפטי תחייב את הממשלה ורשויותיה. "קיים ערפל באשר לתוקפה המחייב של חוות-דעת היועץ - בניגוד למקובל כבר כיום ממילא", כתב לדור.

ואכן, עיון במסמך של נאמן מגלה כי תוכניתו, אם תעבור, תהיה נתונה ליותר מפרשנות אחת. בדברי ההסבר להצעתו כותב נאמן כי "מוצע לקבוע כי חוות-דעתו של היועץ תשקף את המצב המשפטי הקיים ותחייב את המוסדות שעליהם הוא מופקד, וזאת טרם קביעת בית המשפט בעניין".

אלא שבהצעת ההחלטה עצמה קוצצה ההוראה בדבר היותה של חוות-הדעת מחייבת: "חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בנושאי משפט", נכתב שם, "משקפת את המצב המשפטי הקיים - וזאת כל עוד לא פסק בית המשפט בעניין".

תוכנית הפיצול של נאמן

* היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לעמוד בראש מערך הייעוץ למשרדי הממשלה וכל זרועותיה ברשות המבצעת, ימשיך לעמוד בראש מערך הייעוץ והחקיקה ולייצג את המדינה בבג"ץ.

* ליועץ תישמר הסמכות להתייצב בהליכים משפטיים מסוימים שהמדינה אינה צד בהם, במטרה לייצג את האינטרס הציבורי.

* היועץ המשפטי יקבל לידיו את האחריות על הפרקליטות האזרחית, והיא לא תהיה יותר חלק מפרקליטות המדינה.

* חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה "ישקפו את המצב המשפטי הקיים", אך לא ברור אם ימשיכו להיחשב מחייבות או שרשויות המדינה יורשו לפעול בניגוד לחוות-דעתו.

* במשרד המשפטים תהיה פונקציה חדשה - התובע הכללי הראשי, והוא יהיה אחראי על מערכת אכיפת החוק, לרבות הפרקליטות הפלילית, התביעה המשטרתית ויתר הגופים החוקרים והתובעים. התובע יקבל לידיו את כל הסמכויות שמעניק חוק סדר הדין הפלילי ליועץ המשפטי לממשלה בתחום הפלילי.

מהן סמכויות היועץ המשפטי כיום

* ראש התביעה הכללית בישראל. בכובע זה כפופים לו פרקליט המדינה ופרקליטות המדינה, משטרת ישראל והתביעה המשטרתית ויתר הגופים החוקרים והתובעים בפלילים מטעם המדינה. היועמ"ש מפקח גם על כלל ההידיינויות המשפטיות האזרחיות שהמדינה צד בהן, אם כנתבעת ואם כתובעת (באמצעות הפרקליטויות האזרחיות).

* מייצג את המדינה בעתירות המוגשות לבג"ץ ולבתי המשפט המינהליים נגד רשויותיה השונות.

* אחראי על מערך הייעוץ לכלל משרדי הממשלה, הן במטה במשרד המשפטים והן כגורם שכפופים לו מקצועית כלל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה וביתר רשויות המדינה.

* אחראי על מחלקת החקיקה במשרד המשפטים, המנסחת ומפקחת על גיבוש הצעות החוק הממשלתיות.

* חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבות כיום את כל רשויות הממשל, כל עוד לא קבע בית משפט אחרת באותן סוגיות.

הביקורת של לדור

* תוכניתו של נאמן כוללת לא רק את פיצול תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה - אלא את פירוק הפרקליטות כולה לשני גופים נפרדים, שביניהם ישרור קונפליקט מתמיד.

* כל אחד מהגופים הללו יהיה חלש יותר, וכתוצאה מכך מערכת אכיפת החוק בכללה תיחלש.

* התוכנית של נאמן מעורפלת ביחס לתקפות חוות-דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.

* תוכנית נאמן גובשה ללא עבודת מטה, ללא התייעצות עם הגורמים המקצועיים בתוך המשרד, והיא מנוסחת בכותרות בלבד.

* פירוק הפרקליטות ומערך הייעוץ והחקיקה יביא לאובדן הפעולה המשולבת האינטגרטיבית הננקטת כיום במגוון תחומים - ממאבק בפשיעה המאורגנת ועד המאבק בשחיתות השלטונית והציבורית.

* התמקדותו של נאמן ב"ניגוד העניינים" שבו מצוי כביכול היועץ המשפטי כיום, המייעץ לשרי הממשלה ובמקביל מחליט על העמדתם לדין - אינה במקומה, שכן הרוב המוחלט של השרים אינם בגדר נחקרים או חשודים.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכ"ל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל