"מנכ"לי המשרדים הממשלתיים מנוהלים ע"י חשבי האוצר"

כך אמר שרגא ברוש בכנס החשכ"ל ■ עוד היום: עומר מואב, יועץ שר האוצר, תקף את ברוש ועיני בטענה כי הם מחבלים בייצוא ■ תגובת שר האוצר: "דבריו של פרופ' מואב בעניין אינם על דעתי ואינם תואמים את המציאות"

"לא יתכן שחשב יאמר למנכ"ל משרד ממשלתי, לאחר שכבר התקבלה החלטה - 'לא יקום ולא יהיה'". כך אמר היום (ד') שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בכנס החשב הכללי במשרד האוצר. מדובר בכנס שנתי שבו נדונים נושאים הקשורים להתנהלות הכלכלית של המדינה. השנה נושא הגג היה מעורבות הממשלה במשבר. המוזמנים הם אנשי האוצר ואישים בעמדות מפתח בכלכלה.

"לפני כחצי שנה נחתם הסכם על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני ואנוכי. עד היום, חלקים מהותיים ובעלי משמעות קריטית ליכולת ההתאוששות של המגזר העסקי ולגבי יכולתו לשוב ולקלוט עובדים, לצערי עדיין לא התממשו".

ברוש התייחס בין היתר לכך ששרטוט מפת אזורי העדיפות הלאומית החדשה מתעכבת במשרדי נתניהו בעוד שהמפה הישנה, שהייתה אמורה לקבל הארכה עד אוקטובר 2011, למעשה לא בתוקף. התוצאה היא שמפעלים אינם יכולים לקבל את סיוע מרכז ההשקעות. כך, 900 מיליון שקל שניתנו בעקבות חוק עידוד השקעות הון לתמ"ת, "שוכבים על המדף ללא שימוש". כמו כן, לא מתאפשרת עדיפות של 15% במכרזי משרד הביטחון.

"בנוסף", מציין ברוש, "לפני למעלה משבועיים התקיימה ישיבה בה הנחה שר האוצר את אנשי משרדו לטפל ולסגור את הנושאים האחרונים באופן מיידי, וכאילו כלום. מאז לא קרה דבר. כך לא נראה ניהול. זאת התנהלות", הוסיף ברוש, כשהוא מתייחס בכך בין היתר גם לבעיית מפת אזורי העדיפות הלאומית. שכן שר האוצר שטייניץ הנחה לפתור את הבעיה, אולם המפה החדשה מתעכבת על שולחנו של רה"מ נתניהו, והמפה הישנה לא בתוקף. התוצאה היא כאמור, שהעסקים סובלים מוואקום בנושא השקעות הון.

בהתייחסו לחשבי המשרדים הממשלתיים אמר ברוש: "יש לי הערכה רבה למקצועיות ולאמונה שלכם בדרככם, אך לא ייתכן שחשב יאמר למנכ"ל משרד ממשלתי, לאחר שהאחרון קיבל החלטה - 'לא יקום ולא יהיה'. יש ממשלה נבחרת, והיא הממנה את מנהליה. אינכם יכולים לעצור או להפריע לניהול השוטף של המשרד".

בדברים אלה מתייחס ברוש בין היתר לכך שקרנות הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים ממשיכות להוות בעיה במקום פתרון, מסיבות שונות ובחלקן סיבות בירוקרטיות פנים ממשלתיות. העסקים מתקשים לקבל הלוואות ונותרים להתמודד מול מצוקת אשראי קשה. בהקשר זה נציין, כי אמורה להתקיים בתוך שבועיים פגישה של אישים מהאוצר עם ראשי הבנקים שמקשים מאוד על בעלי העסקים שמבקשים את הסיוע, כדי לתבוע מהם ש"ישחררו את החבל".

לסיכום דבריו אמר ברוש: "המגזר העסקי בישראל צפה את המשבר כבר בתחילת 2008 כתוצאה מהתחזקות השקל. לצערי, המשרדים הממשלתיים החליטו להמתין, צעד שהביא לעשרות אלפי מפוטרים מיותרים. מדיניות כלכלית אפקטיבית מתבססת על הקשבה ועבודה בשיתוף פעולה, ולא דרך עימותים. העובדה שמשרד האוצר נכנס לתהליך "השולחן העגול" בכוח ולא בהסכמה, פוגעת כיום באופן המימוש של הסכמות השולחן העגול".

לצד דבריו אלו, בירך ברוש את שיתוף הפעולה וההידברות עם חלק מאגפי האוצר ובראשם אגף החשב הכללי: "על רוב הדברים לא הצלחנו להגיע להסכמה מלאה, אך עצם העובדה שיש הידברות מסייעת לשפר את הכלים המוצעים למגזר העסקי", אמר.

עומר מואב תוקף

עוד היום, ספגו ברוש ועופר עיני, יו"ר הסתדרות, החברים בשולחן העגול, מתקפה מצד עומר מואב - ראש המועצה המייעצת לשר האוצר. הדברים נאמרו בכנס מרכז רוטשילד קיסריה לשוק ההון במרכז הבינתחומי בהרצליה, שהתקיים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. מואב תקף את השניים בטענה שהם פוגעים במשק ומחבלים בייצוא, בכך שהם לא מאפשרים לטענתו לייצר רפורמות, בעיקר בנמלים ובחברת החשמל.

על כך השיב בכנס רונן משה, דובר התאחדות התעשיינים, כי "מואב מפריך סיסמאות הזויות שבינן לבין המציאות הכלכלית אין ולו דבר".

מטעם שר האוצר נמסר, כי: "שיתוף הפעולה עם ההסתדרות והמעסיקים, שהוביל לגיבוש עסקת החבילה במשק, תרם משמעותית להתמודדותה המוצלחת יחסית של ישראל עם המשבר הכלכלי הגלובלי ולתחילת ההתאוששות במשק בכלל וביצוא בפרט בחודשים האחרונים. דבריו של פרופ' מואב בעניין אינם על דעתי ואינם תואמים את המציאות ואת שיתוף הפעולה הפורה כפי שהוא מתבצע בפועל".