עובדת שפוטרה בחופשת הלידה תפוצה אף שלא התכוונו להפלותה

בית הדין האזורי לעבודה חייב את חברת כוח-האדם מנפאואר לשלם פיצוי בסך 65 אלף שקל לעובדת לשעבר, שפוטרה בתום חופשת הלידה משום שתפקידה אויש ולא נמצא לה תפקיד אחר

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חייב את חברת כוח-האדם מנפאואר לשלם פיצוי בסך 65 אלף שקל לעובדת לשעבר, שפוטרה בתום חופשת הלידה משום שתפקידה אויש ולא נמצא לה תפקיד אחר.

נפסק כי למרות שלא היתה כוונה להפלותה, הרי שבמבחן התוצאה היא הופלתה מחמת הורות ומין, שכן לא ניתנה לה הזדמנות שווה (ביחס לשאר העובדים) להתחרות ולהשתלב בתפקידים הקיימים לאחר שינוי ארגוני שנערך במהלך חופשת הלידה.

"לא נעשה מאמץ"

חוק עבודת נשים אוסר לפטר עובדת עד חלוף 60 יום מתום חופשת הלידה. בית הדין הארצי פסק בעבר כי המעביד אינו יכול לפדות בכסף את תקופת איסור הפיטורים ולמנוע מהעובדת לשוב לעבודתה.

שירה כהן, שיוצגה על-ידי עוה"ד אודליה לוי-אטינגר ודנה דרור ממשרד לוי-אטינגר, בוטון ושות', היתה מנהלת אזור המרכז והשרון בחטיבה לפתרונות עסקיים (MBS) של מנפאואר.

לפני חופשת הלידה הודיעו לה כי בעקבות אי-זכיית מנפאואר במכרז באזור השרון צפויים כנראה שינויים פרסונליים, אולם "אין לה מה לדאוג". במהלך חופשת הלידה הודיעו לה כי היא מפוטרת מאחר שאין עבורה תפקיד, אך היא תקבל דמי הודעה מוקדמת עבור 30 יום ושכר עבור 60 יום (תקופת איסור הפיטורים).

שינויים זניחים

השופטת נטע רות דחתה את הגירסה העובדתית של מנפאואר ומנהליה. נקבע כי תפקידה של כהן לא בוטל, אלא רק נערכו בו שינוים זמניים וזניחים. במהלך חופשת הלידה אויש התפקיד על-ידי עובדת אחרת, מבלי שהודיעו על כך לכהן. בנוסף, "מנפאואר לא עשתה מאמץ רציני לאתר תפקיד חלופי עבור כהן עד לפנייתה לבית הדין, דבר המלמד על כך שהיא אכן ויתרה על עבודת התובעת".

"בנסיבות אלה", הוסיפה רות, "שעה שנאמר לעובדת (הזכאית על-פי דין לחזור לעבודתה בפועל) לשבת בביתה לתקופה בלתי מוגדרת - הרי שיש לראות בכך הודעת פיטורים. זאת, אף אם המילה פיטורים אינה נאמרת במפורש".

בשל הפרת חוק עבודת נשים קיבלה כהן פיצוי בסך 25 אלף שקל.

אף שכהן לא הוכיחה כי מנפאואר פיטרה אותה מחמת ההריון או בשל היותה אם, נפסק לה פיצוי בסך 40 אלף שקל בגין הפרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, בכך שהופלתה מחמת הורות ומין. זאת משום שמנפאואר לא מנעה את התוצאה המפלה, שבה כהן נותרה חסרת תפקיד רק בשל מימוש זכותה החוקית כהורה (היעדרותה בשל חופשת הלידה).

השופטת הדגישה כי ייתכן שההתעלמות מקיומה במהלך חופשת הלידה נבעה מחוסר מודעות ואולי אף מחילופים תכופים בתפקיד מנהל חטיבת הפרויקטים, ולא מפעולה מכוונת. "אולם, במישור התוצאתי - תוצאתה היתה מפלה".

תביעתה לחיוב אישי של מנהלי מנפאואר נדחתה בהיעדר עילה. (עב' 6527/07).