לאחר אזהרת הרווח: הפסד של 17.5 מיליון דולר למכתשים אגן

הרווח הגולמי נשחק ב-48% והסתכם ב-108.8 מיליון דולר ■ ההכנסות הסתכמו ב-435.9 מיליון דולר - השוק ציפה להכנסות של 460.6 מיליון דולר ■ יואב בורגן: "הבעיה של מכתשים מוסיפה להיות המלאים"

מכתשים אגן ידעה שהרבעון השלישי לא יהיה מוצלח במיוחד, בלשון המעטה. כבר ב-1 באוקטובר, היום הראשון של הרבעון הרביעי, היא שיגרה אזהרת רווח והזהירה כי תרשום הפסד של 15-25 מיליון דולר ברבעון השלישי. הסיבות ידועות: החולשה בהכנסות החברה בשל השחיקה במחירי קוטל העשבים "גלייסופט" והחולשה במכירות בברזיל הן הסיבות העיקריות לביצועים של מכתשים אגן. היום, נחשפים המספרים המלאים, עם פרסום הדו"חות הכספיים של החברה.

בשורה התחתונה, דיווחה החברה על הפסד של כ-17.5 מיליון דולר, טוב יותר מצפי השוק להפסד של 18.9 מיליון דולר, על הכנסות של 435.93 מיליון דולר. קונצנזוס השוק עמד על הכנסות גבוהות יותר משדווחו של 460.6 מיליון דולר.

הוצאות המו"פ של החברה עלו ב-18% והסתכמו ב-6.2 מיליון דולר. הוצאות המכירה והשיווק ירדו בכ-8.5% והסתכמו ב-87.9 מיליון דולר.

הרווח הגולמי נשחק רבות יחסית לרבעון המקביל אשתקד ונפל ב-48% ל-108.8 מיליון דולר. אחת מנקודות האור הבודדות של דו"ח החברה נעוצה בתזרים המזומנים השוטף של החברה, אשר הסתכם ברבעון השלישי ב-60.1 מיליון דולר לעומת תזרים מזומנים שלילי בגובה 111.9 מיליון דולר שנרשם הרבעון המקביל אשתקד.

מבחינה גיאוגרפית, רוב מכירות החברה היו באירופה (כ-39%) והסתכמו ב-248.8 מיליון דולר. בדרום ובצפון אמריקה מכרה החברה ב-206.1 מיליון דולר וב-93.3 מיליון דולר בהתאמה. ישראל היוותה 5% בלבד מסך מכירות החברה, שהסתכמו ב-31.9 מיליון דולר.

המלאים של החברה הסתכמו ב-1.001 מיליארד דולר, עלייה של 2.6% בשווי המלאים לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

יואב בורגן: "הבעיה של מכתשים מוסיפה להיות המלאים"

יואב בורגן, אנליסט בלידר שוקי הון, הגיב לדו"חות בשיחה עם "גלובס" ואמר כי "גם ברבעון בעייתי, תזרים המזומנים ממשיך להיות חיובי ויציב. הבעיה של מכתשים מוסיפה להיות המלאים: החל מסוף 2008 ולאורך 2 הרבעונים הראשונים של 2009 חל קיטון, גם אם מתון, במלאי החברה אך המגמה נבלמה ברבעון ה-3 והמלאים שוב הסתכמו במעל מיליארד דולר. הסיבה ידועה: רכישת חומרי הגלם במחירי שיא".

ביגר: "החברה תחזור להציג צמיחה נאה ושיפור ברווחיות כבר בשנת 2010"

בהתייחסו לדו"חות החברה ציין המנכ"ל, אברהם ביגר, כי "שנת 2009 ובמיוחד הרבעון השלישי הושפעו מאירועים בעלי אופי חד פעמי שצפויים להתמתן בשנת 2010 ולתמוך בחזרה בצמיחה ורווחיות של החברה. הירידה הצפויה ברמת המלאים בצינורות השיווק, ההקלה על לחצי האשראי של החקלאים, בשילוב עם ההתרחבות הגלובלית של החברה לשווקים חדשים, ההשקעות בפיתוח סל המוצרים שלנו והרחבת תשתית הייצור יאפשרו לחברה לחזור להציג צמיחה נאה ושיפור ברווחיות כבר בשנת 2010".

סמנכ"ל הכספים של החברה, רן מידן מסר עם פרסום הדו"חות כי "מכירות החברה הושפעו מהאטה בביקושים בשוק עקב עודפי מלאי בצינורות השיווק, לחצי אשראי בקרב המפיצים והחקלאיים והאירועים בחברת הקבוצה בברזיל. השחיקה ברווחיות הגולמית של החברה נבעה מהירידה במכירות, ירידה במחירי המכירה של חלק ממוצרי החברה, שערי מטבע וממימוש מלאי שנרכש במחירים גבוהים".