זהר יעזוב את דיסקונט בהסכמה בסוף השנה - יקבל עד 13.6 מיליון שקל

גלובס tv הושגה הסכמה כי שלמה זהר יעזוב את כל תפקידיו תוך מספר שבועות - כולל יו"ר ויזה כאל ויו"ר מרכנתיל ■ יקבל מענק שנתי מהבנק וישמש כיועץ לקבוצת ברונפמן במשך שנתיים במשכורת מלאה, על חשבון הקבוצה

פרשת הדחת שלמה זהר מתפקיד יו"ר בנק דיסקונט הגיעה לסיומה. לאחר פגישה אתמול בלילה הגיעו זהר ונציג הבעלים, מתיו ברונפמן, להסכמה כי זהר יפרוש מתפקידו בסוף השנה. בתמורה לעזיבתו מרצונו יקבל זהר פיצוי כספי מוגדל בסך מיליון דולר, אותו תשלם משפחת ברונפמן ולא בנק דיסקונט . בסך הכל יעמדו מענקי הפרישה של זהר, התגמולים המגיעים לו ומצנח הזהב שנתפר לו ל-11.2-13.6 מיליון שקל. את זהר יחליף בתפקיד יוסי בכר.

במערכת הבנקאית ובבנק ישראל הביעו הערכה רבה להתנהגותו של זהר, שסיים את הפרשה בצורה "אלגנטית ומכובדת" ולא נאחז בתפקיד. זהר הצליח לגבש רוב בדירקטוריון כנגד הדחתו כך שמשפחת ברונפמן היתה נאלצת לפטר אותו באמצעות האסיפה הכללית, הליך ארוך שהיה גורם נזק לבנק. עזיבתו מרצונו מסיימת את הפרשה המביכה לכל הצדדים.

זהר יפרוש ב-1 בינואר מכל תפקידיו: יו"ר דיסקונט ודירקטור בבנק, יו"ר כאל ויו"ר מרכנתיל דיסקונט. נקבע כי קבוצת ברונפמן תשכור את זהר כיועץ לחברה פרטית שבבעלותה למשך שנתיים. דובר הקבוצה הודיע כי זהר "יעניק שירותי ייעוץ עסקי ופיננסי בישראל לחברות מקבוצת ברונפמן". שכרו בתקופת הייעוץ יהיה כ-160 אלף שקל בחודש.

לשמור על כבודו של זהר

כדי לשמור על כבודו של זהר הודיעו בעלי השליטה, קבוצת ברונפמן-שראן, כי "החלפת יו"ר הדירקטוריון בבנק דיסקונט נעשית בשל שינויים ארגוניים פנימיים בקבוצה. הבנק בהנהגתו של זהר צלח בהצלחה רבה את המשבר הכלכלי העולמי וקבוצת ברונפמן-שראן מודה לו על כך". זהר התעקש על סעיף זה מאחר ובשבועיים האחרונים נרמז לא אחת על ידי מקורבים לבעלי השליטה כי הם אינם מרוצים מתפקוד הבנק.

הפרישה של זהר מהבנק תרופד במיליוני שקלים, זאת כנגזרת מתנאי ההעסקה שלו. על פי החוזה זכאי זהר למשכורת בסיס של 198 אלף שקל בחודש. כיוון שכהונתו הופסקה לפני תום החוזה (שמסתיים בפברואר 2011) יקבל זהר את משכורתו המלאה לרבות הטבות עד יתרת התקופה, בסך 2.7 מיליון שקל. מעבר לכך יקבל זהר מענק סיום כהונה בסכום של 12 משכורות בסך 2.4 מיליון שקל.

בנוסף זכאי זהר לבונוס שנתי בגין 2009. הבונוס מוגבל עד גובה של 24 משכורות ובשנה שעברה קיבל זהר בונוס בסך 2.3 מיליון שקל. מכיוון שבשנת 2009 ביצועי דיסקונט טובים משנת 2008 סביר כי יקבל סכום גבוה יותר אך לא יותר מ-4.7 מיליון שקל. על כל אלה תוסיף לו משפחת ברונפמן מכיסה מיליון דולר, שהם כ-3.8 מיליון שקל. ובסך הכל יקבל 11.2-13.6 מיליון שקל.

ההדורים יושרו

זהר מכהן בתפקידו מאז פברואר 2006 ומקורב מאוד למתיו ברונפמן. הדחתו נובעת מחילוקי דעות בין מתיו ברונפמן לאביו אדגר ברונפמן, המחזיק בפועל בשליטה בטראסטים המשפחתיים. גם השותף של משפחת ברונפמן לגרעין השליטה, רובין שראן, לא היה שבע רצון ותמך באדגר ברונפמן.

אתמול נפגש מתיו ברונפמן עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. בנק ישראל לא התנגד להדחתו של זהר אך דרש כי העברתו מתפקידו תיעשה לפי כללי ממשל תאגידי נאות ונוהל בנקאי תקין. חזקיהו לא היה מרוצה מהתנהלותה של משפחת ברונפמן מכך שהדרישה להדיח את זהר נעשתה שלא לפי כללי ממשל תאגידי, מבלי לקיים ישיבת דירקטוריון כאשר הדיווח לבנק ישראל היה לקוי. מקורבים לפרשה העריכו כי לאחר הפגישה אתמול יושרו ההדורים.