נתניהו: היועמ"ש הבא יכהן עם סמכויות מלאות; הפיצול יידחה

מאחר שהיועמ"ש הנוכחי מני מזוז פורש כבר בינואר - לא נותר זמן להכריע בסוגיית הפיצול ■ שר המשפטים נאמן סיכם עם נתניהו כי נושא חלוקת הסמכויות יובא להחלטה בממשלה לאחר בחירת היועמ"ש החדש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש היום (ב') מחברי ועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה להמליץ על יועץ משפטי במתכונת הנוכחית, כלומר עם סמכויות מלאות.

"לא קיבלתי עדיין החלטה אם לפצל את הסמכויות או לא", אמר. "שר המשפטים עוסק בזה רבות. מאחר שמדובר בסוגיה מורכבת, יידרשו מספר חודשים עד שתתקבל החלטה לכאן או לכאן. גם כשתתקבל החלטה, יישומה ייארך זמן".

בלשכת ראש הממשלה אמרו כי מאחר שהיועמ"ש הנוכחי מני מזוז פורש כבר בינואר, והוא דחה את בקשת נתניהו להאריך את כהונתו - לא נותר זמן להכריע בסוגיה, שכן ועדת האיתור צריכה להמליץ על 3 מועמדים בתוך כשבועיים.

יו"ר ועדת האיתור לתפקיד היועמ"ש, השופט בדימוס תיאודור אור, אמר כי הוועדה תעשה מאמץ להמליץ על מועמדים בפרק הזמן הנתון.

"לא סטירת לחי"

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר היום כי סיכם עם נתניהו כי נושא חלוקת הסמכויות יובא לדיון והחלטה בממשלה לאחר בחירת היועץ המשפטי החדש. לכן, בפגישתו עם חברי ועדת האיתור לפני כשבועיים, אמר להם כי עליהם לבחור יועץ בהתאם למצב הקיים.

בסביבתו של נאמן אמרו כי היה ברור שנוכח הזמן הדחוק יש לבחור יועץ במתכונת הנוכחית, וכאשר יוחלט על פיצול סמכויות התפקיד - היועץ החדש יוביל את המהלך. זאת, כאשר היועץ שייבחר יהיה מודע לאפשרות שסמכויותיו יחולקו עם "התובע הכללי הראשי".

מקורבי השר הביעו תקווה כי התהליך לא ייארך חודשים ארוכים, והדגישו כי נאמן אינו רואה את עמדת נתניהו כסטירת לחי.

ההערכות הן כי נאמן לא יתפטר בקרוב. אם בעוד מספר חודשים יתברר כי יוזמת הפיצול אינה עוברת, הוא יפנה את כס השר.

מבוי סתום

בוועדת האיתור חברים כאמור שופט העליון בדימוס, תיאודור אור (יו"ר), וגם פרופ' איל בנבנישתי, שר המשפטים לשעבר משה ניסים, עו"ד איל רוזובסקי וח"כ יריב לוין.

כצפוי, אגב, נתניהו לא התייחס למחלוקות בין חברי הוועדה באשר למועמדים עליהם ימליצו לתפקיד היועץ. חברי ועדת האיתור המשיכו לדון היום באפשרות להוסיף שמות מועמדים נוכח המבוי הסתום אליו הגיעו, בו אף אחד מ-11 המועמדים בהם דנו אינו זוכה לתמיכתם של לפחות 4 מבין 5 החברים, כנדרש בהחלטת הממשלה.

נזכיר כי שר המשפטים נאמן הציג לאחרונה תוכנית לפיצול תפקידו של היועמ"ש והעברת סמכויותיו הפליליות לידי "התובע הכללי". תוכנית זו עוררה סערה במערכת המשפטית וזכתה לביקורת מצד גורמים רבים, כשהעיקרי בהם היה פרקליט המדינה, משה לדור.

במהלך הפגישה עם נתניהו היום דובר על ניסיון להגיע להבנה בין כל חברי ועדת האיתור, והמשך הדיון בנושא ייערך בישיבה נוספת שתתקיים השבוע. בהודעה שפרסמה הוועדה היא הביעה צער על הפרסומים המייחסים לחבריה, משה ניסים ויריב לוין, שיקולים פוליטיים והטלת וטו מצידם, וכן על הפרסומים המייחסים ליו"ר אור שיקולים לא ענייניים בניהולה. "הוועדה מודיעה כי כל חבריה פועלים לפי מיטב מצפונם ותוך הפעלת שיקולים ענייניים, איש-איש לפי השקפתו", נמסר מהוועדה.

מי שמסתמן כמועמד המוביל לתפקיד היועמ"ש הוא עו"ד יהודה וינשטיין, הזוכה לתמיכת 3 חברים בוועדה (רוזובסקי, נסים ולוין). השופט המחוזי נעם סולברג זוכה, ככל הידוע, לתמיכת שניים (ניסים ולוין) ויתר 9 המועמדים זוכים לקול אחד בלבד.

התשעה הם השופטים המחוזיים רון שפירא ורות רונן, מנהל בתי המשפט משה גל, פרופ' דפנה ברק-ארז, פרופ' אריאל בנדור, פרופ' ידידיה שטרן, עוה"ד צבי אגמון ואלי וילצ'יק, והמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן.