כמה עולה ביטוח נסיעות לחו"ל ומה הוא מכסה?

בכל שנה מבוטחים בישראל כ-31-35 מיליון ימי נסיעה לשנה, בביטוח נסיעות לחו"ל, בין אם בפוליסות חינמיות של חברות כרטיסי האשראי ובין אם בפוליסות יקרות יותר למטיילים או לאנשים חולים

מחלות או תאונות עלולות לקרות לנו, למרבה הצער, גם מעבר לים, בעת חופשה או בנסיעת עבודה. במקרה כזה, עלויות הטיפול הרפואי שלנו אינן רובצות על כתפי מבטחי הבריאות שלנו או על סל הבריאות הממלכתי, ועלינו למצוא פיתרון מיידי במדינה שבה אנו נמצאים.

הבעיה היא שבמדינות רבות מדובר בתשלומים בהיקף כספי אדיר. בארה"ב, למשל, יום אשפוז עשוי לעלות 5,000 דולר וניתוח עלול לעלות עוד עשרות אלפי דולרים. לכן, כדאי לרכוש ביטוח מיוחד לקראת נסיעה לחו"ל.

במה מדובר:

זהו ביטוח מפני קטסטרופות רפואיות בחו"ל, שנועד לספק כיסוי להוצאות כספיות בגין תאונה או מחלה המצריכות טיפול רפואי יקר ומיידי בעת השהייה בחו"ל. בכל שנה מבוטחים בישראל כ-31-35 מיליון ימי נסיעה לשנה, בביטוח נסיעות לחו"ל, בין אם בפוליסות חינמיות של חברות כרטיסי האשראי ובין אם בפוליסות יקרות יותר למטיילים או לאנשים חולים.

כמה זה עולה:

בממוצע מדובר על פרמיה בגובה של כ-2 דולר ליום.

מה זה מכסה:

הפוליסות מעניקות כיסוי במקרים של מחלה או תאונה שקרו בחו"ל, שבגללן עלולים הנוסעים להיקלע למצב שבו עליהם להזדקק לאיתור ו/או חילוץ, לאשפוז בבית חולים, לקבלת טיפולים, ניתוחים ותרופות יקרות שעלותם יכולה להגיע למאות אלפי דולרים. הן מכסות גם מצב שבו ישנו הכרח בפינוי אווירי לישראל שגם עלותו גבוהה, וכן העברת מטען, קיצור נסיעה וכו'.

למה כדאי לשים לב:

היצע הפוליסות הקיימות כיום גדול יחסית, והמבטחות הגדולות בתחום הן חברות הביטוח כלל בריאות והראל. ישנה שונות רבה בין הפוליסות - גם באותה חברה וגם בין חברות הביטוח - הנובעת בין היתר מהמאפיינים הרבים והשונים של כל יציאה לחו"ל. יש פוליסה שונה לנסיעה למדינה מערבית או לא, פוליסה לטיולים קלים או פוליסה הכוללת גם כיסוי לספורט אתגרי, הרחבות למצב רפואי קיים, ועוד.

חשוב מאוד שלא להתייחס לביטוח נסיעות כאל מוצר מדף שיתאים לכם בכל מקרה - בדקו והשוו כדי לוודא שהפוליסה שאתם קונים אכן מתאימה לכם ולטיול שלכם - כדי שלא תשלמו יותר מדי או (יותר חשוב) כדי שיהיה לכם כיסוי ביטוחי.

מה הכי חשוב:

מבחינת הכיסויים החשובים ביותר, רוב הפוליסות דומות בהגדרות שהן מציעות לאירועים (למשל, מה נחשב תאונה), ומה שחשוב לבדוק ולהשוות הוא היקף הכיסוי המקסימלי. יש גם הטבות שונות, חלקן אולי נראות יפה, אך אינן חשובות.

למשל, פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל מתהדרות כיום בכיסוי שהן מספקות לכם לאובדן של מזוודה, של מצלמה או של מחשב נייד, וכיסויים נוספים. אלה אמנם צרות שיש סיכוי גדול יותר שיקרו לכם מאשר אירוע רפואי חמור, אבל אנו ממליצים לכם להתעלם מהן כשאתם רוכשים פוליסת נסיעות לחו"ל ולהתייחס לכיסויים אלה כאל גימיקים שיווקיים בלבד.

למה כן כדאי לשים לב:

1. הגבלת הכיסוי המקסימלי, ומגבלת יום אשפוז.

אל תסתנוורו מהמספרים הגדולים של הכיסוי המקסימלי בפוליסה המוצעת לכם, ובדקו גם את המגבלה לכל יום אשפוז. למשל, פוליסה המעניקה פיצוי של עד מיליון דולר אך כוללת כיסוי יום אשפוז מקסימלי של עד 1,500-2,000 דולר ליום, לא תפתור לכם בעיות אשפוז בארה"ב, שם עלות ימי האשפוז גבוהה בהרבה.

2. המשך הוצאות רפואיות או אשפוז בישראל.

לאחר שטופלתם בחו"ל ושבתם לארץ, אפשר ותזדקקו להמשך טיפול בבעיה שקרתה בחו"ל. סל הבריאות הממלכתי אינו מכסה את כל העלויות הללו וייתכן שיהיו הוצאות שתידרשו להן בארץ, למשל פיזיותרפיה, ללא שתקבלו לכך כיסוי מלא. מדובר בסעיף חשוב הקיים בכל הביטוחים ומוגבל בסכום, ולכן כדאי להשוות.

3. איתור, חילוץ והטסה רפואית.

במגוון הרחב של פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל ישנן פוליסות המיועדות לטיול נינוח בבירות אירופה המערבית ויש ביטוחים שנועדו למטיילים מקצועיים שנוסעים לטפס על ההרים בהימלאיה. לאחרונים אנו ממליצים לרכוש פוליסה ייעודית הכוללת גם איתור וחילוץ, ולראשונים ולאחרונים יחדיו לבחון את ההטסה הרפואית לארץ. עם זאת נציין שככלל במדינות מערביות הטסה רפואית לארץ היא לעתים אינטרס של חברת הביטוח כי ניתוחים בישראל הם תחת הסל הממלכתי וניתוחים בחו"ל - לא (ולכן כמובן הם יקרים בהרבה).

4. החמרת מצב רפואי קיים.

לא מדובר בסעיף בפוליסה אלא בהליך ההצטרפות ורכישת הביטוח עוד קודם ליציאה לחו"ל. חשוב לזכור שגם אם אתם רוכשים את הביטוח דרך קופת החולים שלכם, חברת הביטוח אינה יודעת דבר על מצבכם הרפואי ותעשה לכם כל ביטוח שתבקשו.

ואולם, אם אתם חולים במחלה מסוימת ואירע לכם אירוע הקשור אליה בחו"ל ולא רכשתם את הביטוח המתאים - אתם לא מכוסים.

מדובר בדרך כלל בתוספות של כמה דולרים לכל יום בחו"ל, ואנו ממליצים לכם לעשות השוואה בין כמה חברות בהקשר זה של הרחבת פוליסה בגין מצב רפואי קיים.

ככלל ניתן להוסיף שבמדינות מערביות מפותחות חשובים היקפי הכיסוי המקסימליים - למשל בארה"ב וקנדה שם שירותי הבריאות יקרים, ומנגד, במדינות מפגרות יחסית מבחינה רפואית, חשובה מאוד האופציה של הטסה רפואית בחזרה לישראל.

לכמה זמן תקפה הפוליסה:

תקופת הביטוח בפוליסת נסיעות לחו"ל נקובה בימים, בהתאם לתקופת השהייה של בחו"ל. הפוליסות מוגבלות לתקופה של עד 180 יום, ולכן אם בכוונתכם לשהות בחו"ל מעבר לתקופה זו היערכו לכך בהתאם, ולמשל תרכשו פוליסות "EXPATS" (expatriates - אדם החי מחוץ למדינתו באופן זמני או קבוע) או תעשו ביטוח מקומי.

בשבוע הבא נמשיך לעסוק בנושא ביטוח נסיעות, ובערוצי ההפצה שלו (כלומר, איפה קונים כזה).