רייפמן ישוחרר ל-10 ימים בערבות של 2 מיליון שקל; אלשיך: איני נותנת בו אמון רב

בשבוע שעבר הגיעו הצדדים לפשרה לפיה רייפמן ישוחרר ל-21 יום בכפוף לערבות של 4 מיליון שקל, אלא שרייפמן כי אין ביכולתו להפקיד את הערבות ■ רייפמן: רכישת מניות אמבלייז נעשתה דרך ליהמן ברדרס שקרסה

יו"ר אמבלייז , אלי רייפמן, ישוחרר ממאסר ל-10 ימים בלבד - ולא ל-21 יום כפי שנקבע תחילה בהסכם עימו בשבוע שעבר - כדי שיוכל לפעול לאתר את מניותיו באמבלייז ולהעבירן למנהל המיוחד לנכסיו, עו"ד איתן ארז. בנוסף הוקטן סכום הערבות הבנקאית שיצטרך להפקיד ל-2 מיליון שקל.

השופטת ורדה אלשיך שינתה היום (א') את תנאי השחרור בעקבות הודעת רייפמן, לפיה אין בידו להפקיד את הערבות הבנקאית בסך 4 מיליון שקל כתנאי לשחרורו.

אלשיך מתחה ביקורת חריפה על רייפמן וציינה כי האמון שהיא נותנת בו אינו רב. היא קבעה כי התנהלותו מאופיינת בהתחמקות, הסתרה והעלמה.

לדבריה, נוכח נסיגתו החד-צדדית מהסכם הפשרה בכל הנוגע להפקדת הערבות - עולה משקלו של החשש כי הוא אכן ינסה להימלט מהארץ אם ישוחרר. לדבריה, חשש זה הופך מוחשי עוד יותר נוכח התנגדותו הנחרצת לאמצעי מעקב אלקטרוני ולמאסר-בית, ונוכח הערכתו כי מהרגע בו ישוחרר נתונים חייו בסכנה.

רייפמן נתון במאסר למעלה מ-50 יום, כיוון שהוא מסרב לחתום על ייפוי-כוח המורה ל-14 הנאמנים באנגליה, המחזיקים במניותיו באמבלייז השוות כ-120 מיליון שקל, להעביר את המניות לעו"ד ארז, כפי שהורה ביבית המשפט.

אלשיך קבעה כי על רייפמן להתייצב בתחנת המשטרה פעמיים ביום ולהגיש דו"ח לגבי פעולותיו לאיתור המניות בכל 3 ימים - במקום אחת לשבוע כפי שנקבע בהסכם השחרור המקורי. בא-כוח המנהל המיוחד, עו"ד יואב בן-פורת, יוכל לצאת ללונדון או לכל מקום אחר לאחר קבלת הדו"ח הראשון.

סיוע מליהמן ברדרס

בהודעה שהגיש לאלשיך התחייב רייפמן לפנות לגורמים, דרכם ביצע עסקאות בעבר, כדי שיסייעו לו באיתור המניות. רייפמן התחייב עוד לפעול במרץ למקסום ערך נכסיו ולהצעת הסדר נושים. הוא טען כי לא הקים כל גוף בארץ או בחו"ל אליו העביר מניות, אלא המניות נרכשו עבורו בידי צדדים שלישיים כדי להקשות על השתלטות עוינת.

בתצהירו העלה רייפמן לראשונה טענה לפיה הסתייע בשירותיה של חברת ליהמן ברדרס, שקרסה בספטמבר 2008 ונקלעה לפירוק. לדבריו, הברוקרים רכשו את המניות, והוא שיפה אותם על הוצאותיהם בדרך שלא "הותירה שובל אלקטרוני". לטענתו, מאחר שעובדי ליהמן ברדרס "נפוצו לכל עבר", הדבר מסבך את היכולת לאתרם לשם איתור המניות. אלשיך הביעה תמיהה על כך שרייפמן נזכר רק עתה בטענה זו.

אלשיך מתחה ביקורת נוקבת על רייפמן וציינה כי מדובר בחייב מתוחכם. היא הביעה ספק אם רייפמן הפנים את העובדה בכל הנוגע לנקיטה "במסך עשן" בנוגע לנכסיו, והמדיניות האוטונומית בה הוא מבקש לנהל את הליך פשיטת-הרגל, לרבות תשלומים לא מדווחים ונטילת הלוואות חדשות בכדי לכסות את חובותיו. היא גם ציינה כי רייפמן ממחזר טענות שנדונו ונדחו בעבר.

אלשיך אף הוסיפה כי לנוכח התנהלותו הכספית של רייפמן עולה חשש לכאורה כי חלק מסוים מתביעות החוב כלפיו הינן גבוהות בהרבה מהמגיע לנושים בפועל, וייתכן כי חלקן אינן מוצדקות ולא עומדת מאחוריהן נשייה אמיתית.

לדברי אלשיך, "רייפמן מגלה טפח ומסתיר טפחיים, והוא מנסה לסבך דברים באורח פסול. יש מקום לתקווה כי מאסרו הארוך הואיל - ולו בכדי להבהיר לו באורח שאינו משתמע לשתי פנים - כי לניסיון להמשיך ולהתל בדין ובבית המשפט עלול להיות מחיר כבד ביותר".