הוארך מעצרו של יו"ר החברה למשק וכלכלה החשוד בהטיית מכרזים תמורת שוחד

(עדכון) - היו"ר שאול מזרחי והיועץ חיים אבירם חשודים שקיבלו שוחד כספי וטובות הנאה מנותני שירותים ובעלי עסקים מהמגזר הפרטי תמורת קידום ענייניהם ■ כן נעצרו שני קבלנים ואדריכל החשודים במתן השוחד

בית משפט השלום בראשון-לציון האריך הערב (ב') ב-4 ימים את מעצרם של יו"ר החברה למשק וכלכלה (משכ"ל) של השלטון המקומי בע"מ, שאול מזרחי; של היועץ ומקדם הפרויקטים בחברה, חיים אבירם; ושל הקבלן מישל זוהר; שנעצרו בפרשת השוחד שנחשפה היום.

מעצרו של הקבלן אופיר תלמי, בעל חברת א. תלמי בנייה ויזמות, מזכייניות משכ"ל, הוארך ביומיים. האדריכל רולאן חדד שוחרר בהסכמה בתנאים מגבילים ל-7 ימי מעצר-בית.

הבוקר פשטו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בתום חקירה סמויה שארכה למעלה משנה, על משרדי החברה שבמגדל התיכון ברחוב הארבעה בתל-אביב, וכן על בתי החשודים בגבעת-זאב, בירושלים ובמרכז הארץ, עצרו אותם וביצעו חיפושים. בפרשה מעורבים גם זכיינים וגורמים נוספים המצויים בקשרי עבודה מול משכ"ל, וחלקם ייחקרו בימים הקרובים

על-פי החשד, היו"ר שאול מזרחי (שכיהן בעבר כראש המועצה המקומית גבעת-זאב) והיועץ אבירם (57) קיבלו שוחד כספי וטובות הנאה מנותני שירותים ובעלי עסקים מהמגזר הפרטי, תמורת קידום ענייניהם.

מזרחי חשוד בקבלת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון (הסתרת מקור רכוש), גניבה בידי מורשה ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

אבירם חשוד בקבלת שוחד, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד והלבנת הון.

"היקף החומר לגבי העצור הינו רב", טען נציג המשטרה ביחס למזרחי. פרקליטיו, עוה"ד ליאור אפשטיין ומיטל דנין, טענו כי משכ"ל הוקמה בטכניקה משפטית של הפרדת רשויות מוחלטת כדי למנוע השפעה אסורה במכרזים. לטענתם, מזרחי אינו חבר בוועדת המכרזים, ולפיכך אין לו כל השפעה על בחירת הזכיינים, ובוודאי שלא על גובה התשלומים שיקבלו.

השופטת שרית זמיר קבעה, לאחר עיון בדו"ח הסודי, כי "קיים חשד סביר לפיו מזרחי עבר את העבירות המיוחסות לו". מסיבה זו גם דחתה את בקשתו לאסור את פרסום שמו. "נוכח החומר שהוצג בפניי עולה תמונה לכאורית בלבד, כי מדובר בפרשה חמורה ורחבת-היקף, ולא יכול להיות ספק כי יש בה עניין ציבורי". עם זאת, היא סברה כי ניתן להסתפק ב-4 ימי מעצר ולא ב-7 ימים כפי שביקשה המשטרה.

גם בקשתו של אבירם לאסור את פרסום שמו נדחתה. "בשלב זה קיים חשד סביר כי החשוד מעורב בעבירות המיוחסות לו", קבעה השופטת זמיר, כשסירבה לבקשת סניגוריו, עוה"ד חאלד סאקיס וגיא תותי, לשחררו לחלופת מעצר.

מעצרו של הקבלן מישל זוהר הוארך בהסכמת סניגוריו, עוה"ד רועי בלכר ואיתן מעוז ממשרד מ. זליגמן ושות'. הוא חשוד במתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. השופטת זמיר קבעה כי קיים חשד סביר לפיו הוא עבר את העבירות המיוחסות לו.

גם ביחס לקבלן תלמי, החשוד במתן שוחד וברישום כוזב במסמכי תאגיד, נקבע כי קיים חשד סביר לפיו עבר את העבירות המיוחסות לו. מעצרו הוארך בהסכמת סניגורו, עו"ד ירון ליפשס ממשרד כספי, וגם בקשתו לאסור את פרסום שמו נדחתה.

80 מכרזים בשנה

החברה למשק וכלכלה נוסדה בשנת 1974 כחברה-בת של מרכז השלטון המקומי (90%) וארגון המועצות האזוריות (10%), במטרה לספק שירותים ומוצרים לרשויות המקומיות תוך הוזלה, פישוט, ייעול וקיצור תהליכי הביצוע. מדי שנה מפרסמת החברה כ-80 מכרזי מסגרת. מחזור פעילותה בשנת 2008 הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל.

בדירקטוריון החברה למשק וכלכלה חברים 33 חברים, רובם ראשי עיריות ורשויות מקומיות. מנכ"ל החברה מאז 2006 הוא אביקם בלר, שהחליף את ששי שילה שהתפטר בשל משבר עם מזרחי.

מזרחי מכהן כיו"ר החברה מאז 1999. באופן אירוני אולי, שנה קודם לכן הוא מונה לממלא-מקום המנכ"ל, יוסי שלי, שהושעה בעקבות דו"ח המבקר הפנימי שהוליד חקירת משטרה. הדו"ח העלה חשדות לכאורה לעבירות פליליות מצד שלי ושניים מסגניו, בעיקר בהתקשרויות עם קבלנים, ספקים ונותני שירותים. בסופו של דבר התיק נסגר מחוסר ראיות.

בין היתר מרכז המשכ"ל את תחום המכרזים לכלל הרשויות המקומיות בהיקף כספי של 2.4 מיליארד שקל בשנה. המשכ"ל קובע את זהות הזכיינים במרכזי השלטון המקומי ומגדירם כנותני שירות לכלל הרשויות המקומיות.

"משכ"ל הוא גוף הקובע מי יתן שירותים ל-230 רשויות מקומיות", מסביר מקור משטרתי, "ולכן כשאתה הופך להיות ספק מורשה - אתה מסודר".

ממשכ"ל נמסר בתגובה: "אנו משתפים פעולה עם המשטרה ומוסרים את כל החומרים הדרושים לה בצורה מסודרת".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "החברה למשק וכלכלה היא חברה ציבורית המתנהלת באופן עצמאי. אנחנו מלאי תקווה כי החקירה תעלה כי אין כל רבב בפעילות החברה והעומדים בראשה".