"הבנקים באירופה חשופים לחוב של דובאי ב-40 מיליארד דולר"

כך העריך היום אנליסט מקרדיט סוויס ■ הבנקים החשופים ביותר מעצם היותם עושי שוק בתחום האג"ח והחוב הם: ברקליס, דויטשה בנק, רויאל בנק אוף סקוטלנד, PNB פריבה, ING ולוידס

"ייתכן שהיקף החשיפה של הבנקים האירופיים לדובאי תגיע ל-40 מיליארד דולר" אומר היום אנליסט של קרדיט סוויס שציין כי זיהה 10 מיליארד דולר של אגרות חוב שהונפקו ע"י הקרן הריבונית של דובאי, דובאי וורלד, משנת 2005, בנוסף על 26 מיליארד דולר שקיבלה הקרן במסגרות שונות של הלוואות מסינדקטים של בנקים.

החשש מפני חדלות פרעון של הקרן הריבונית של דובאי זיעזע היום (ה') את השווקים הפיננסים, הפיל את בורסות אסיה ואירופה והביא לעלייה חדה במחירי האג"ח הממשלתיות. זאת לאחר שדובאי אמרה אתמול כי בכוונתה לבצע ארגון מחדש בדובאי וורלד והודיעה על הקפאה למשך 6 חודשים בתשלומי החוב של הקונגלמורט שמסתכמים בכ-59 מיליארד דולר.

בהודעה שנשלחה ללקוחות, אמר קרדיט סוויס כי הבנק אינו חשוף ביותר מ-1%-2% מסך החשיפה של הבנק לאזור המזרח התיכון, כאשר החשיפה לדובאי מהווה חלק קטן מהאזור. ועדיין העריך הבנק השוויצרי (בו מחזיק גם נוחי דנקנר, באמצעות כור), כי 50% מההפסד הצפוי בגין החשיפה יהיה שווה ערך לעלייה של 5% בהפרשה לחובות מסופקים בשנת 2010.

בהתייחס לבנקים אותם מכסים האנליסטים של קרדיט סוויס, אשר חשיפתם עשויה להגיע ל-13 מיליארד אירו (כ-19.6 מיליארד דולר), עשויה החשיפה להוביל להפרשה לחובות מסופקים שתגיע לסך של 5 מיליארד אירו.

עושי שוק (Bookrunners) בתחום האג"ח וההלוואות בד"כ מחזיקים בין 10% ל-15% מההנפקה במאזניהם. בין הבנקים האירופאיים שמשמשים לעיתים קרובות כעושי שוק בתחום האג"ח או כמשתתפים בעסקאות חוב מציין האנליסט את ברקליס, דויטשה בנק, רויאל בנק אוף סקוטלנד, PNB פריבה, ING ולוידס. גם ל-HSBC ישנו היקף משמעותי של הלוואות למדינות המזרח התיכון בספריו. בין הבנקים האמריקנים אשר היו מעוראבים במתן הלוואות לדובאי מציין האנליסט את בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ ו-JP מורגן צ'ייס.

מניות הבנקים בלטו היום בירידות חדות במהלך המסחר באירופה, כאשר מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד נפלה ב-8.6%, ING איבדה 7.1% וקרדיט סוויס ירדה ב-5.4%.