לאחר ירידות של עד 5% במזרח; החשש מדובאי התפוגג באירופה

מדד אמון הצרכנים ביבשת עלה חזרה לרמתו הגבוהה טרם קריסת ליהמן ברדרס ■ "גורו השווקים המתעוררים", מארק מוביאוס: "אם דובאי תגיע למצב של חדלות פירעון, הדבר עלול ליצור גל של פשיטות רגל באיזורים אחרים" ■ רונן מנחם: "הדולר והמשבר בדובאי"

שוקי העולם נסחרו בירידות שערים חדות לאחר שנסיונה של דובאי לדחות את תשלום החוב שלה, הנאמד ב-80 מיליארד דולר, הבהילה את המשקיעים.

ולמרות זאת, שוקי ההון באירופה עברו לעליות שערים ואלו הלכו והתחזקו עד נעילת המסחר - במידה רבה בשל העובדה שלשווקים אלו כבר הייתה ההזדמנות להגיב לחדשות מהמפרץ הפרסי כבר אתמול, בשונה מארה"ב. באירופה מלכתחילה הירידות היו מתונות יחסית לאור עליית מדד אמון הצרכנים לרמה הגבוהה ביותר מאז קריסתו של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, בספטמבר אשתקד. המדד עלה ל-88.8 נקודות בנובמבר מ-86.1 נקודות באוקטובר.

בסיכום שבועי, הקאק הצרפתי ננעל בירידה מזערית, הפוטסי הלונדוני עלה בשיעור זניח, והדאקס עלה ב-0.5% בפרנקפורט.

בזירת המטבעות, הדולר ירד במשך זמן קצר מתחת לרף 85 הדולר לין - שפל של 14 שנה, אך החל להתאושש לאור הערכות כי הבנק המרכזי של יפן (BOJ) יתערב בשוק. עם נעילת המסחר האירו נחלש ב-0.4% ל-1.4959 דולר.

מדד ניקיי ננעל בירידה של 3.2% והנג-סנג צנח ב-4.8%. מדד MSCI אסיה פסיפיק מאבד 2.3% ל-114.86 נקודות - הירידה החדה ביותר מאז ה-17 באוגוסט. התשואות לפדיון על אג"ח ארה"ב לעשר שנים ירדו ל-3.2% - הרמה הנמוכה ביותר מזה שבעה שבועות.

דובאי וורלד, חברת האחזקות של ממשלת דובאי, מתמודדת עם חובות בהיקף כולל של 59 מיליארד דולר, מנסה לדחות את תשלום מרבית חובותיה. הבנקים באירופה חשופים לחוב של דובאי ב-40 מיליארד דולר.

"אם דובאי תגיע למצב של חדלות פירעון, הדבר עלול ליצור גל של פשיטות רגל באיזורים אחרים", אמר "גורו השווקים המתעוריים", מארק מוביאוס, בראיון לבלומברג. "יתכן שזה הטריגר שיביא לתיקון בשווקים שכולם מחכים לו".

דובאי ממשיכה להפיל את הבנקים

בג'יי פי מורגן אומרים כי רויאל בנק אוף סקוטלנד הוא הבנק העיקרי שהסדיר את ענייני החוב של דובאי מאז ינואר 2007, בחוזה שהיקפו נאמד ב-2.28 מיליארד דולר.

ל- HSBC , הבנק הגדול ביותר באירופה, יש את החשיפה הגדולה ביותר לחברת האחזקות של דובאי - סכום כולל של 17 מיליארד דולר. כך מעריכים בג'יי. פי מורגן.

קבוצת פוג'י הודיעה כי קבוצת ה-G7 צריכה לנקוט "בצעדים הנחוצים" על מנת לבלום את התחזקותו של הין. בבנק דאיווה העריכו כי "הבנק המרכזי של יפן ימכור את הין וירכוש אג"ח - מהלך שכמובן יתמוך באג"ח הממשלתי.

חברות הכרייה והאנרגיה איבדו גובה לאור נפילת מחיר הנפט. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר ממשיך לרדת במסחר בבורסת הסחורות בניו יורק. פטרוצ'יינה , BHP ביליטון , וודסייד פטרוליום , ריו טינטו .

סרוויז`ן הישראלית דיווחה כי העניקה ל-Old Park Lane Capital כתבי אופציות בתוך הכסף להמרה לכ-333.33 אלף מניות תמורת שירותיה. כתבי האופציות יפקעו ב-29 באוקטובר 2019 והן ניתנות למימוש תמורת 9 פני למניה - נמוך ב-43.8% משערה האחרון של המניה (אמש).

סיטיקון הפינית, החברה הבת של גזית גלוב, דיווחה כי AXA הצרפתית, המבטחת השנייה בגודלה באירופה, כבר אינה בעלת עניין בחברה לאחר ששיעור אחזקותיה ירד ל-4.9%.

רווחיה של QLI מבית קווינקו לבעלי מניות הרוב נחתכו ב-73.4% ל-913 אלף אירו ברבעון השלישי. הכנסותיה קטנו ב-14.3% ל-28.7 מיליון אירו.