משפטו של ג'ון דמיאניוק נפתח היום במינכן

אחרי עשרות שנים בהן התגורר בארצות-הברית, הוסגר דמיאניוק לפני כחצי שנה לשלטונות גרמניה ■ הוא ניסה לדחות את הסגרתו ככל שניתן בטענה כי אינו כשיר לעמוד לדין מבחינה רפואית - אך לשווא

65 שנים אחרי - ייתן את הדין: לאחר שזוכה מעונש מוות בישראל, והוסגר בתהליך ארוך לידי גרמניה, שב היום לספסל הנאשמים ג'ון דמיאניוק, הקצין הנאצי האחראי להירצחם של 27,900 יהודים במחנה המוות סוביבור שבפולין. משפטו של דמיאניוק, הנפתח היום (ב') במינכן שבגרמניה, יועבר באתר האינטרנט של חדשות 2.

אחרי עשרות שנים בהן התגורר בארצות הברית, הוסגר דמיאניוק לפני כחצי שנה לשלטונות גרמניה. הוא ניסה לדחות את הסגרתו ככל שניתן, בטענה כי אינו כשיר לעמוד לדין מבחינה רפואית, אך לשווא. בראשית מאי השנה הוא נחת בגרמניה, שם הוגש נגדו כתב אישום בגין אשמת רצח של עשרות אלפי היהודים.

הנאצי האחרון שיעמוד כנראה לדין

עבור האנשים שמלווים את התביעה נגד דמיאניוק בן ה-89, זו הייתה ציפייה ארוכה מאוד. אחרי שזוכה בישראל בשנת 1980 ונמלט לארצות הברית, פתחה גרמניה בחקירה נוספת נגד "איוון האיום" בשנת 2000. לאחר גיבוש ראיות מספקות - הוגשה הבקשה לארצות הברית, בטענה כי יש להעביר אותו לשטחה למשפט.

דמיאניוק צפוי להיות, ככל הנראה, הנאצי האחרון שיעמוד למשפט בגין פשעים נגד האנושות. חרף העובדה שהוא אינו מהווה כבר סמל לשלטון הנאצי. גם היום, עשרות שנים אחרי הטבח הנוראי בפולין, ממשיכה משפחתו לטעון: הוא בסה"כ היה חייל שנלכד על ידי הנאצים והוכרח לשרת כשומר במחנה ההשמדה.

ג'ון דמיאניוק / צלם: רויטרס