החשכ"ל מעודד את הממשלה לשלב עסקים קטנים בפעילותה

האוצר כבר ביצע במסגרת היוזמה מכרזים ניסיוניים, וכעת על הפרק מכרז נוסף לציוד משקי, הכולל בין היתר חומרי ניקוי ומתקני מים לשתייה ■ שטייניץ: "זהו צעד חשוב וכלי מדיניות נוסף לחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים"

המשרדים הכלכליים בממשלה מתחילים לקדם את הטיפול במגזר העיקרי של המשק, העסקים הקטנים והבינוניים (המהווה 98% ממנו).

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, פרסם היום הנחיות חדשות למשרדי הממשלה ויחידות הסמך הממשלתיות שמטרתן להגביר את שילובם של עסקים קטנים ובינוניים בהתקשרויות הממשלה.

נזכיר, כי בימים האחרונים מונה סוף-סוף מנכ"ל לזרוע הביצוע שאחראית מעתה על הטיפול בנושאים הקשורים לעסקים קטנים ובינוניים, לאחר שהרשות הקודמת הפסיקה לפעול ולמעשה אינה מתפקדת כבר חודשים ארוכים (על-פי טענות גורמים בתעשייה). המנכ"ל שנבחר על-ידי ועדה בראשות מנכ"ל התמ"ת הוא רן קויתי. שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר אז כי הוא רואה בעסקים הקטנים והבינוניים את אחד מהנושאים המרכזיים בפעילותו במשרד.

באשר ליוזמה של אורן, נמסר מהאוצר כי "הרחבת פעילותם של העסקים הקטנים והבינוניים הינה בעלת חשיבות גדולה להתפתחות המשק, הן בשל תרומתם לצמיחה והן בשל פוטנציאל הגדלת התעסוקה. ההנחיות החדשות כוללות את הפעולות הנדרשות טרם עריכת התקשרויות או פרסום המכרזים", צוין.

על-פי ההוראה החדשה יחויבו ועדות המכרזים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך השונים לבחון כיצד ניתן לשלב את העסקים הקטנים והבינוניים ברכש הממשלתי, ובכל ההליכים התחרותיים אותם מבצעים המשרדים. ועדות המכרזים המשרדיות יידרשו טרם עריכת מכרז או הליך תחרותי לצורך התקשרות, לבצע ניתוח מקיף של הענף בו נערך המכרז ולבחון כיצד ניתן לשלב עסקים קטנים ובינוניים בהליך הרכש.

עוד נמסר מהאוצר, כי הוועדות יידרשו לבחון אפשרות של פיצול "סלי המוצרים" במכרז, כלומר לחלק את הזמנת הציוד המבוקשת למספר ספקים בהתאם למוצרים השונים, כדי להגביר את התחרות ולאפשר למגוון רחב של עסקים קטנים ובינוניים להשתתף בהליך הרכש. ביניהם, עסקים קטנים ובינוניים בעלי התמחות וכן עסקים מאזורי הפריפריה המתקשים להתמודד מול חברות בעלות פריסה ארצית.

להפחית חסמים

הוראתו של אורן כוללת הנחיות באשר לקביעת משקולות לאמות המידה ותנאים למתן שירותים וכן הנחיות לדרישות הערבות ולתנאי הסף הנקבעים במכרז. זאת, על מנת להפחית ככל הניתן חסמים בהליכי הרכש ולאפשר למספר רב של מציעים להתמודד בהליך.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, התייחס למהלך באמרו: "זהו צעד חשוב וכלי מדיניות נוסף לחיזוק מגזר העסקים הקטנים והבינוניים". אורן הוסיף, כי נושא שילובם של עסקים קטנים ובינוניים במשרדי הממשלה נבחן זה תקופה ארוכה, ואף נוסה בהצלחה במספר מהמכרזים המרכזיים שעורך מינהל הרכש הממשלתי עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך. עוד הוסיף, כי שילובם של עסקים אלו בהתקשרויות הממשלה יוביל להגדלת מספר הספקים העובדים עם הממשלה, להרחבה של עסקים אלו וכן להגדלת שיעור התעסוקה.

דובר בין היתר במכרז לריהוט משרדי עבור משרדי הממשלה, שפוצל לשבעה סלים. כלומר רכשו בנפרד כסאות, בנפרד שולחנות וכן הלאה. מכרז נוסף עסק בציוד משרדי.

על הפרק מכרז נוסף לציוד משקי, הכולל בין היתר חומרי ניקוי ומתקני מים לשתייה. המכרז חולק לחמישה סלים, כלומר חמישה ספקים שונים יוכלו לגזור ממנו הכנסות.