4 עיריות פרסמו מכרזים למערכות לייצור חשמל על גגות מבנים

העיריות מצפות שהשכרת הגגות עבור המערכות תזרים לתקציביהן המדולדלים עשרות אלפי שקלים לשנה עבור כל מערכת

הרשויות המוניציפליות מצטרפות לבהלה הסולארית: לפחות ארבע עיריות פרסמו בימים האחרונים מכרזים להקמה והפעלה של מערכות פוטו-וולטאיות (PV) קטנות (בהספק של עד 50 קילוואט) לייצור חשמל. בין העיריות: ירושלים, כרמיאל, קריית טבעון ורעננה. ל"גלובס" נודע כי ערים נוספות מתכוונות לפרסם מכרזים דומים בימים הקרובים.

העיריות מצפות שהשכרת הגגות עבור המערכות תזרים לתקציביהן המדולדלים עשרות אלפי שקלים לשנה עבור כל מערכת. עד כה נמנעו העיריות מלקחת חלק בגל ההתקנות הסולאריות ועל כן מעוררים המכרזים עניין רב בקרב החברות העוסקות בהתקנת המערכות. מנכ"לית שיכון ובינוי סולאריה, טלי נחושתן, אמרה כי מדובר בפוטנציאל גדול של גגות מבנים כמו בתי ספר, מתנ"סים ומרכזי ספורט, שלא נוצל עד היום כלל. בין העיריות צפויה להתפתח כעת תחרות, משום שרשות החשמל הקצתה היקף מוגבל של חשמל שתרכוש ממפעילי המתקנים והמכסה צפויה להתמלא בקרוב. בהתייחסו לכך אמר אתמול ל"גלובס" ראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר, כי "מי שיזדרז ייצא נשכר".

עיריית כרמיאל פרסמה בסוף השבוע מכרז להקמה והפעלה של מערכות על גגות של כ-30 מבנים השייכים לעירייה. עיריית ירושלים פרסמה ביום א' מכרז להקמת מערכות על גגות שישה בתי ספר ברחבי העיר. ל"גלובס" נודע כי בעירייה מתכוונים לפרסם בימים הקרובים מכרז נוסף בהיקף דומה להצבת מערכות סולאריות על גגות משרדי העירייה בכיכר ספרא, אולם הכדורסל במלחה ומבנים נוספים. על-פי המחירים המקובלים כיום בשוק, ניתן להשכיר שטחי גג במחירים של 30-40 אלף שקל למתקן לשנה.

ביולי 2008 קבעה רשות החשמל כי חברת החשמל תתחייב לרכוש ממפעילי מתקנים ה-PV חשמל למשך 20 שנה בתעריף אטרקטיבי במיוחד של כשני שקלים לקוט"ש. מדובר בתעריף הגבוה פי שישה מהמחיר שגובה חברת החשמל מלקוחות פרטיים. עד כה הותקנו מתקנים על גגותיהם של יותר מ-200 מבנים בהשקעה כוללת של מאות מיליוני שקלים. חברות רבות, ובהן רשתות השיווק הגדולות וספקיות הדלק, החלו בהתקנת מערכות על גגות המבנים שבבעלותן. יותר מ-70 חברות עוסקות כיום בהתקנת המערכות ובתחזוקתן.