"משקיע שנכנס עכשיו לבורסה צריך להבין שרמת הסיכון גבוהה"

4 בכירים בשוק ההון הישראלי - צבי סטפק, רפי גוזלן, גילי כהן ואלדד תמיר - מנסים להעריך האם העליות בבורסה ימשיכו גם ב-2010 ■ סטפק: "אם מארס-אפריל יעברו בשלום, 2010 תהיה חיובית" ■ גוזלן, החתום גם על הציטוט בכותרת: "הגענו למיצוי העליות"

צבי סטפק, יו"ר מיטב בית השקעות: יש עוד מניות כדאיות

"העליות שראינו בשוק הישראלי הן בהחלט מוצדקותו נבעו מצירוף של מחירי מניות זולים, ריבית אפסית ושיפור באקלים הכלכלי, וגם בדו"חות הכספיים.

"כיום, מחירי המניות בישראל אינם זולים ואינם יקרים, ובוודאי אינם בועה. יש פוטנציאל לעליות נוספות, אבל תוך מימושים כמו תיקונים טכניים ברמות שראינו לאחרונה. עשויים להיות שני מקורות לשינוי מגמה: משבר נוסח דובאי, אבל גדול הרבה יותר, וזה בהחלט אפשרי, בעיקר במדינות כמו יוון, טורקיה והונגריה. הגורם השני עשוי להופיע במארס-אפריל בשנה הבאה, אז אפשר יהיה להעריך את כיוון הכלכלה האמריקנית ולדעת אם אחרי שמנתקים את המשק האמריקני ממכונת ההנשמה של הזרמות כספים, הוא פועל לבד. אם מארס-אפריל יעברו בשלום, שנת 2010 תהיה חיובית".

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: "הגענו למיצוי העליות בבורסה"

"הגענו למיצוי העליות בבורסה. יש לאזן את תיק ההשקעות ולהוריד את רמת הסיכון. עד המחצית הראשונה של 2010, אפשר להיות אופטימים, כי המשק עדיין בשלב של חידוש המלאים. לגבי המחצית השנייה, האי-ודאות גבוהה יותר.זריקת מרץ נוספת מהתחום הפיסקלי, לא תתקבל טוב בשווקים כי זה אומר שהכלכלה תלויה מאוד בתמיכה הממשלתית. כמו כן, פירוש הדבר עלייה נוספת בגירעונות, ותגובת השווקים עשויה להיות פחות נעימה בשוק האג"ח.

"אנחנו עדיין ברמת נזילות גבוהה בגלל הריביות האפסיות. זה שוק מסוכן של היעדר אלטרנטיבה, ולא בטוח שרמות המחירים מוצדקות, אבל כיוון שהאלטרנטיבה היא השקעה בריבית אפס, אז השווקים עדיין יכולים לעלות. משקיע שנכנס היום לבורסה צריך להבין שרמת הסיכון מאוד גבוהה".

גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס: "הצמיחה עדיין לא יציבה"

"לא יהיה זה נכון לנסות לנחש את המגמות בשוק, כיוון שבאופן עקרוני שוק המניות עדיין טוב. לא צריך לצאת ולהיכנס ממנו. היעדר אלטרנטיבה להשקעה הוא הגורם המשפיע ביותר.

"לעליות יש בסיס כלכלי, אבל קשה להאמין שרמות המחירים האלה יישארו באותה עוצמה. חובת ההוכחה על השוק, עליו להצדיק את העליות.

"המשק העולמי עדיין לא במצב של צמיחה יציבה וארוכת טווח. השיפור במצב הכלכלי תלוי בהרבה פרמטרים, שצריך כל פעם לבדוק מחדש".

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן: "העלאת ריבית לא תפגע בשוק"

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה הנתונים הסטטיסטיים ונתוני המאקרו ימשיכו להיות טובים יותר, וזו לא הפתעה גדולה. אנשים כל הזמן מופתעים, אבל זה מאוד הגיוני. ההיסטריה הביאה לנתונים שליליים, ואילו עכשיו יתחילו להתפרסם נתונים טובים, ולכן הרקע הפסיכולוגי לעליות בשווקים ימשיך להיות חיובי.

"מכאן ועד ההנחה שהשווקים ימשיכו לעלות בצורה חזקה, המרחק רב. בתחומים מסוימים יהיו עליות ובתחומים מסוימים לא. זו תקופה שצריך להיות סלקטיבי וזהיר. לא כל מה שנקנה יעלה. יש עדיין תחומים בעייתיים כמו נדל"ן, שבאופן כללי סובל מרמת מינוף גבוהה ובעיה בביקושים. כמו כן, להערכתי הריבית תמשיך לעלות, אך זה לא יעיב על השווקים, כי מצב הרוח והתחושות הכלליות חזקות מהכל".

11