מסתמן יתרון לרפאל במכרז ענקי לאספקת טילי נ"ט לצרפת

טילי ספייק של רפאל וג'אוולין של לוקהיד מרטין ורייתיאון האמריקניות מועמדים להחליף את כל מערך טילי נ"ט המזדקנים של צבא צרפת ■ מקור בלוקהיד: לא נוכל לעמוד בלוח הזמנים של צרפת ■ נציג רפאל: "אנחנו נהיה מוכנים"

גברו סיכויי רפאל לזכות בחוזה לאספקת כמויות גדולות מאוד של טילי ספייק לצרפת, בהתמודדות עם שתיים מענקיות התעשיות הביטחוניות ארה"ב, לוקהיד מרטין ורייתיאון, על החלפת כל מערך טילי הנ"ט של הצבא הצרפתי, כך מוסר השבועון דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

עד לפני זמן קצר, נחשבו טילי ג'אוולין, מפיתוח משותף של לוקהיד ורייתיאון, לטילים המועדפים על מקבלי החלטות במינהל הרכש הביטחוני הצרפתי (DGA). ההימור היה שהם ייבחרו כטילי הדור הבא של צבא צרפת. אבל כנראה שהרוח בפריס החלה לנשב באחרונה לכיוון אחר.

לפי דיפנס ניוז, הטילים החדשים שייבחרו היו אמורים להחליף את מערך טילי הנ"ט המזדקן של צבא צרפת (טילי מילאן) ב-2015, ארבע שנים מאוחר יותר מהתאריך המקורי שנקבע לחילופין. מטרת הדחייה היתה לאפשר פיתוח טילים חדשים שיימצאו ראויים להחליף את הטילים הישנים.

עתה מתברר, כי גורמים במינהל רכש הצרפתי רוצים להקדים את תאריך היעד בשנה או שנתיים, לדברי מקורות ביטחוניים בפריס שמצוטטים בשבועון.

מנהל שמקורב למתמודדות האמריקניות אמר, כי יש הערכות שמינהל הרכש רוצה לקבוע את תאריך היעד ב-2014 או אפילו 2013, בעוד שתחילת הייצור של הגרסה המתקדמת ביתר של טילי ג'אוולין בארה"ב מתוכננת ל-2017.

"לא נוכל לעשות זאת ב-2014", אמר המנהל. לדבריו, אחת הסיבות לשינוי שיוזם מינהל הרכש בלוח הזמנים היא, שפקידים מסוימים במינהל "דוחפים עתה את ה'ספייק'" הישראלי כטיל המועדף.

בתגובה אמר לשבועון מנהל ברפאל: "אנו נהיה מוכנים". המנהל אמר, כי רפאל פתחה במגעים עם החברה הצרפתית MBDA לשיתוף פעולה בייצור הגרסה התקדמת ביותר של טילי ספייק.

בינתיים, בטווח הקרוב יותר, צריכה ועדת שרי ממשלה בצרפת להחליט על הזוכה במכרז לאספקת 400 טילי נ"ט לכוחות הצרפתים באפגניסטן. גם פה מתמודד הספייק מול הג'אוולין. ועדת השרים אמורה להתכנס ב-7 בדצמבר. בסימן שנראה מעודד מבחינת היצרניות האמריקניות, פנו פקידי ממשלה צרפתיים לפנטגון כדי לקבל מידע על מועדי אספקה ותנאים פיננסיים בעסקה פוטנציאלית לרכישת טילי ג'אוולין.

אבל על רקע הרמזים להעדפת הספייק במכרז הגדול, לא מן הנמנע שרפאל תזכה גם במכרז הקטן יותר.