"אם היינו יכולים לשדר פרסומות בערוץ הולמרק - היינו נשארים בישראל"

אחרי עשור על המסך, NBC יוניברסל אורזת את המזוודות ומורידה את ערוץ הולמרק מהממיר בישראל ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" מסביר קולין מקלאוד, הסמנכ"ל המסחרי של NBC יוניברסל, מה עומד מאחורי ההחלטה

"אם היתה אפשרות לפתוח את השוק לפרסומות, היינו נשארים", כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" קולין מקלאוד, הסמנכ"ל המסחרי של NBC יוניברסל - החברה שהחליטה השבוע להוריד את ערוץ הולמרק בישראל, אחרי למעלה מעשור על המסך המקומי. בשיחה מלונדון הסביר מקלאוד כי בשנים האחרונות נעשה ניסיון לשקם את הערוץ, שהיה בלתי רווחי בישראל, בניגוד למדינות אחרות בעולם.

"הבעיה בישראל זה המחיר לתוכן שעלה משמעותית ב-5 השנים האחרונות, ואנחנו רואים תחרות מאוד קשה", מסביר מקלאוד, "העובדה שאנחנו מבית NBC לא מקלה עלינו את רכישת התוכן, ואנחנו מתחרים בכוחות האחרים שיש בישראל, ולכן אנחנו צריכים לשלם מחירים גבוהים מאוד. בשוק הישראלי אני משלם קרוב ל-30%-40% יותר על רכש מאשר במדינות כמו פולין או צ'כיה. השוק הישראלי הוא שוק מאוד תחרותי, וכוחות מאוד משמעותיים פועלים בו".

NBC יוניברסל היא אחת מחברות התוכן הדומיננטיות בעולם. היא מפעילה עשרות ערוצים בעשרות מדינות, כאשר ערוץ הולמרק לבדו (מותג המוחזק על-ידי החברה מחוץ לארצות-הברית) משודר בכ-100 מדינות, אך כאמור החל מה-28 בדצמבר, לא בישראל.

"אני מכיר את השוק הישראלי שנים רבות", מסביר מקלאוד, "בתפקידי הקודם הייתי מעורב בהכנסת בי.בי.סי פריים לארץ, וכשנכנסתי לעבודתי זו התחלתי בבנייה מחדש של הערוצים שלנו. ישראל נותרה לבדה במבנה מיוחד, של ערוץ בחבילת בסיס שניזון מדמי מנוי. לכן החלטנו להפסיק את שידוריו".

"בסיס חזק לפרסום"

בפסטיבל מיפקום האחרון שנערך בקאן, הציגה NBCU (NBC יוניברסל) את האסטרטגיה שלה בהפצה ההפצה הבינלאומית של ערוצים חדשים-ישנים, בהם ערוץ נשים, ערוץ סדרות ותוכניות פשע, ערוץ הסדרות והסרטים NBC יוניברסל וערוץ הולמרק. כל אלה, בשל המודל הישראלי שאינו מאפשר פרסומות בטלוויזיה הרב-ערוצית, לא יגיעו לישראל.

"התוכן שאנחנו מביאים להולמרק מאוד יקר. אני אמון על אירופה והמזרח-התיכון, ואני יכול להגיד שהתוכן שהיה בערוץ בישראל היה איכותי במיוחד", מסביר מקלאוד, כשהוא מתייחס לסדרות כמו "חוק וסדר", "אי.אר", ו"בנות גילמור", לצד סרטי טלוויזיה שונים.

"עבדנו 4 שנים בעבודה עם HOT ו-yes כדי לנסות ולשקם את הערוץ. עבדנו קשה עם שניהם, והם שותפים טובים, ההיגיון להמשיך ולהיות בישראל זה להביט לעתיד. הקהל שלנו חזק, ויש לנו בסיס חזק לבניית פרסום".

* אתם עוקבים אחר השינויים הרגולטורים המתוכננים בישראל?

"בהחלט. אנחנו חייבים לעקוב. ראינו שהיתה החלטה מוקדם יותר השנה, שלפי שעה ערוצים בינלאומיים לא יוכלו לשדר פרסומות, וכפי הנראה זה יהיה עוד הרבה זמן, ואנחנו לא יכולים לחכות".

* אתם עוזבים למרות שאתה אומר שיש לכם פה בסיס מעריצים איתן.

"אם היינו יכולים לעשות פרסומות היינו נשארים. הקהל שלנו, בעיקר נשי, תמיד יכול למשוך מפרסמים גדולים ולבנות עסק מבוסס. כשאני עובר את הבדיקה הביטחונית בכניסה לישראל אני נשאל תמיד למטרת בואי, וכשאני אומר שאני מגיע מטעם הולמרק, תמיד אומר לי הבודק 'אמא שלי מתה על הערוץ'. הערוץ עשה עבודה טובה מאוד, לא רצינו לעזוב, וברגע שנוכל - נחזור".

צפוף בגזרת הילדים

הדרך חזרה של NBCU תהיה כנראה מאוד קרובה. בימים אלה מנהלת החברה מגעים מתקדמים מול הפלטפורמות להעלאת ערוץ ילדים חדש מבית החברה "קידסקו". הערוץ, שמיועד לילדים בגילאים 6 עד 10, משדר היום ב-61 מדינות, ב-16 שפות.

"זו יוזמה משותפת של NBC יחד עם שתי חברות תוכן, ולכן המודל שלו הרבה יותר כלכלי. בישראל צפוי הערוץ לשדר גם ברוסית". לדברי פול רובינסון, מנהל הערוץ, ב-NBCU התקבלה החלטה אסטרטגית לפנות את האפיק של הולמרק בכדי להעלות את ערוץ הילדים החדש.

"יש חוסר מקום על הפלטפורמות, וכשאתה מנסה לעלות ערוץ, זו הרבה פעמים הבעיה", אומר רובינסון, "למרות שאנחנו לא שייכים ל-NBC, אלא אחות שלהם, אנחנו יושבים באותו בניין, והשיקולים הם משותפים. המגמה היא לעלות בהקדם האפשרי, אבל יש עוד דברים לדון בהם, אין לנו עסקה עדיין".

* יש כניסה משמעותית של ערוצי ילדים באחרונה לישראל, דיסני, ג'ים ג'ם, אתה מאמין שיש לכם מקום?

"יש ערוצים לילדים ואחרים למבוגרים יותר. אף אחד לא נוגע בגילאי 6 עד 10. זה רווח".

* ותסתדרו בלי פרסומות?

"ילדים נחשפים לפרסומות כל הזמן, אנחנו לא צריכים את הפרסום. אני חושב שהעובדה שאנחנו ללא פרסומות תהווה יתרון עבורנו".