אקשטיין: להגביר הפיקוח על האשראי שנותנים המוסדיים לנדל"ן

המשנה לנגיד בנק ישראל אמר בהרצאה באוניברסיטת בן גוריון כי "הבעיה המרכזית בשווקים הפיננסיים בישראל היא במימון אשראי חוץ-בנקאי לנדל"ן על ידי הגופים המוסדיים והציבור" והיא מצריכה התאמות בפיקוח

פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר היום (ב') בהרצאה באוניברסיטת בן גוריון כי "הבעיה המרכזית בשווקים הפיננסיים בישראל היא במימון אשראי חוץ בנקאי לנדל"ן על ידי הגופים המוסדיים והציבור", "בעיה זו", הוסיף, "מצריכה התאמות בתחומי הפיקוח על האשראי החוץ-בנקאי".

פרופ' אקשטיין ציין שהבעיה האמורה אינה נוגעת ישירות ל"רפורמת בכר", אשר תרמה לשיפור שוק ההון על ידי צמצום ניגודי העניינים בין החוסכים למנהלי הכספים, הגברת הפיקוח על הייעוץ לחיסכון והגדלת השקיפות והתחרותיות בניהול חסכונותיהם של הפרטים.

בהתייחסו למדיניות המוניטרית הוסיף אקשטיין כי קצב העלאת הריבית בישראל, בתהליך היציאה מהמשבר, יהיה מבוסס על הצורך לשמור על יציבות מחירים בתוך תחומי יעד האינפלציה של 1% עד 3%. זאת כדי שהאינפלציה תהיה, ככל האפשר, בקרבת מרכז היעד: 2%. הוא הטעים כי המדיניות המוניטרית תמשיך לתמוך בצמיחת המשק ובתעסוקה, כל עוד מטרה זו לא תעמוד בניגוד להשגת יעד האינפלציה לאורך זמן.

בהמשך דבריו התייחס פרופ' אקשטיין לחוק בנק ישראל, שאמור להגיע בימים אלו לכנסת, והדגיש את חשיבותו של החוק לביסוס יציבותו וצמיחתו של המשק: "חוק בנק ישראל יחזק את עיגון האינפלציה והציפיות לאינפלציה סביב היעד שנקבע על ידי הממשלה, יעגן את תמיכתה של מדיניות הבנק בתעסוקה ובצמיחה באופן שאינו פוגע ביעד יציבות המחירים לאורך זמן, וכן יעגן את תמיכת המדיניות ביציבות הפיננסית.

קיומן של מועצה מינהלית עצמאית ובעלת סמכויות בתחומי הניהול, וועדה מוניטרית בעלת סמכויות בתחום החלטות המדיניות ישפר את איכות הניהול וקבלת ההחלטות של הבנק. בכך יובטח לציבור גוף ציבורי יעיל, שקוף ובעל מעמד בין-לאומי גבוה".