קוטלר נסוג: מחזיקי המניות העיקריים בארקו נוטים לקבל הצעתו

במסגרת ההסדר שמציע קוטלר לבעלי המניות יעביר בעל השליטה בארקו 9.2 מיליון שקל בהון ובהלוואה ■ עשוי להזרים בהמשך 3.5 מיליון שקל נוספים, באמצעות רכישת אופציות

ארקו שבשליטת אריק קוטלר עלתה לאחרונה לכותרות, לאור ניסיונותיו של קוטלר לפרוס מחדש התחייבויות מוקדמות שהעניק לחברה. כעת, לקראת אסיפת החברה האמורה לדון בסוף החודש בהצעתו של קוטלר לפרוס מחדש את התחייבויותיה, ולאחר פרסום דוחות החברה לרבעון השלישי, נראה כי ניסיונו של קוטלר לעכב את הזרמת ההון עליה התחייב צלח. מחזיקי המניות הגדולים (בתי ההשקעות מיטב ואנליסט, המחזיקים 7% ו-6%, בהתאמה) נוטים לקבל את הצעתו.

ראשיתו של הסיפור בסוף 2005, אז השקיע קוטלר 10.2 מיליון שקל תמורת רכישת 29% ממניות ארקו החזקות, שנקראה אז לידר-טק. במסגרת הרכישה התחייב קוטלר להשקיע בעתיד, באמצעות KMG Realty, תאגיד אמריקני שבבעלותו המלאה, 11.8 מיליון שקל נוספים תמורת כ-15% נוספים ממניות החברה, לפי מחיר של 69 אגורות למניה.

אולם המשבר הכלכלי שסחף את מנייתה של ארקו לשפל ממנו היא מתקשה להתאושש, הפכו את היקף ההון שהתחייב קוטלר להזרים ללא כדאי מבחינתו. לכן הוא יזם הסדר מחודש להזרמת הון, לפי שווי נמוך משמעותית למניות ארקו. קוטלר מציע כעת להקטין את היקף ההזרמה שלו ל-4.2 מיליון שקל באמצעות רכישת מניות (הפעם במחיר של 25 אגורות בלבד - נמוך ב-63% מההתחייבות המקורית) ובנוסף להעמיד לחברה הלוואה של כ-5 מיליון שקל.

כפיצוי על ההשקעה האבודה, מציע קוטלר ליתר בעלי המניות בחברה אופציות במחיר מימוש דומה, 25 אגורות, כשהוא מתחייב שבמידה שמחיר המניה יהיה נמוך מכך, הוא ירכוש אותן תמורת 8.5 אגורות לאופציה, ובסכום כולל של 3.5 מיליון שקל. בכך תסתכם השקעתו הכוללת בחברה ב-12.7 מיליון שקל.

מאזן סביר

סימוכין לקריסת השווי של ההשקעה המתוכננת של קוטלר ניתנו בדוחות הרבעון של ארקו, במסגרתם פורסמה הערכת שווי הוגן להשקעתו המתוכננת שביצע בית ההשקעות מיטב. על פי הערכת השווי, לקוטלר יגרם נזק של 8.7 מיליון שקל על ההשקעה המקורית בארקו, הנסחרת לפי שווי של פחות מ-13 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של ארקו מתרכז במתן הלוואות ביניים ליזמי נדל"ן בשוק האמריקני, אחד מתחומי הפעילות שנפגעו יותר מכל במשבר האחרון. כפועל יוצא מכך, פעילותה השוטפת נפגעת ומשליכה על השורה התחתונה שלה.

במועד הדוחות לארקו שלוש הלוואות מימון ביניים לשלושה לווים בתחום הנדל"ן בארה"ב. יתרת החוב, 18 מיליון שקל מתוך 45 מיליון שקל, טרם נפרעו, ובארקו עדכנו כי במהלך תקופת הדוח לא בוצעו כל פירעונות בגין הלוואות אלה. בדוחות הרבעון השלישי הציגה ארקו הפסד של 4.1 מיליון שקל, לאחר שהכנסותיה התכווצו ב-50% לשני מיליון שקל.

למרות זאת, בשלב זה ארקו מצליחה לשמור על מאזן סביר. סך התחייבויות האג"ח שלה עומדות על כ-50 מיליון שקל, והתשלום הבא, בהיקף של כ-11 מיליון שקל, מתוכנן לאוגוסט הקרוב. בסיכום הרבעון השלישי היא הציגה התחייבויות שוטפות של 13.1 מיליון שקל, כשהונה העצמי הגיע ל-26.3 מיליון שקל, ויתרת ושווי המזומנים שלה עמדה על 5.1 מיליון שקל.