חלם זה כאן: משרד התקשורת מונע יבוא מקביל של ה-iPhone

כך נוצר מצב אבסורדי: בכל העולם קיים מסחר ער במכשירי iPhone שלא דרך המפעילות הסלולריות או אפל - חוץ מאשר בישראל ■ יבוא מקביל של ה-iPhone היה מאפשר להוריד את מחיר המכשיר

משרד התקשורת מונע יבוא מקביל של מכשירי iPhone לישראל. ל"גלובס" נודע כי המשרד הודיע ליבואני מכשירים כי אינו יכול לתת להם אישורי סוג ל-iPhone, משום שהתקנות העוסקות ביבוא מכשירים אינן מאפשרות זאת.

גם העובדה שהמכשיר יושק הלילה (ד') אצל 3 המפעילות הסלולריות ואצל נציגת אפל בישראל, חברת idigital, עדיין לא פותרת את הבעיה. המשרד לא מעניק אישורי סוג למי שאין לו היתר ליבוא המכשירים מאפל או מהמפעילות.

כך נוצר מצב אבסורדי: בכל העולם קיים מסחר ער במכשירי iPhone שלא דרך המפעילות הסלולריות או אפל - חוץ מאשר בישראל. יבוא מקביל של ה-iPhone היה מאפשר להוריד את מחיר המכשיר.

בישראל קיים חוק ארכאי שמונע תחרות חופשית על יבוא המכשירים הסלולריים. לפי החוק, אם המפעילות הסלולריות לא מאשרות דגם של מכשיר - לא ניתן לייבאו לארץ. כך לא מגיעים לכאן דגמים רבים, וישראל מפגרת בהיצע המכשירים לעומת מדינות רבות בעולם. ישראל היא המדינה היחידה שבה שוק המכשירים הסלולריים נשלט ברובו על-ידי המפעילות.

משרד התקשורת מנסה כבר שנים לבצע רפורמה בשוק, ללא הצלחה, בשל כשלים ביורוקרטיים ותפקודיים. המרוויחים הגדולים הם מפעילות הסלולר והייבואנים הרשמיים - והנפגעים העיקריים הם הצרכנים.

לגבי ה-iPhone טוענים יבואנים כי משרד התקשורת סירב לתת להם היתר ליבוא המכשיר בטענה כי מדובר במכשיר אמריקני שפועל בטכנולוגיה אירופית. התקנות שמסדירות את אישורי הסוג נולדו בזמן שבישראל פעלה חברת סלולר אחת שעבדה בתקן אירופי ושתיים שעבדו בשיטה האמריקנית.

כיום, החברות האמריקניות, ואפל ביניהן, מייצרות מכשירים שעובדים גם בטכנולוגיה האירופית, ולכן במספר רב של מדינות באירופה לא מבקשים מהיצרניות האמריקניות, כמו אפל ויצרנית הבלקברי RIM, תקן אירופי, ומסתפקים בתקן האמריקני.

הנזק למשק גדול עוד יותר. בישראל יש 100 אלף מכשירי iPhone שהובאו תוך עקיפת המכס וללא תשלום מס. לכאורה, אם היבואנים הלא רשמיים היו מקבלים אישור - גם המדינה היתה מרוויחה.

ממשרד התקשורת נמסר כי הוא שוקד על עידוד התחרות בשוק הסלולר באמצעים שונים ומגוונים. "רק לאחרונה חייבנו את חברות הסלולר להעניק את אותן הטבות שהן מעניקות למנויים שרכשו אצלן את המכשיר - גם למי שרכש אותו שלא באמצעותן. בנוגע למכשיר ה-iPhone, משרד התקשורת אישר לפני כשנתיים יבוא אישי של המכשיר, ול-iPhone יש אישור סוג".