הפתעה נוספת: מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה מעל לציפיות

(עדכון) זאת, לאחר שהמכירות הקמעונאיות בארה"ב לא כולל רכבים השלימו בנובמבר עלייה של 1.2% - פי 3 מהתחזית המוקדמת ■ מחירי היבוא עלו בחודש הקודם ב-1.7%, גבוה מתחזית לעלייה של 1.2% בלבד

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב-1.2% בשנה שהסתיימה בנובמבר - פי 3 מהציפיות המוקדמות (קרי, עליה של 0.4% בלבד) והגבוהה מאז ינואר. העלייה עליה דיווח משרד המסחר האמריקני נרשמה במרבית מתחמי הקמעונאות, וכוללת רכבים, תחנות דלק, בתי כל-בו וחנויות "עשה-זאת-בעצמך". ירידות, ככל אשר נצפו, נרשמו בחנויות ביגוד וריהוט בלבד.

יצוין כי נתוני המכירות הקמעונאיות ל-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר עודכנו בדיעבד כלפי מטה, והנתון העדכני מצביע על היעדר שינוי ביחס לשינוי בשנה שהסתיימה בספטמבר. במקור, הצביע הנתון על עלייה של 0.2%. בשנה האחרונה ניכר מתאם גבוה בין נתוני מכירות קמעונאיות בהתאם לצפי בוול סטריט, לבין עליות שערים במסחר העוקב - ולהיפך.

מדובר בנתונים בניכוי רכבים. העליה החדה משתקפת גם בנתון הגולמי, הכולל רכבים, שעלה ב-1.3%, לעומת צפי לעלייה של 0.6% בנובמבר בלבד. גם כאן עודכן הנתון לאוקטובר כלפי מטה, ועתה הוא מצביע על עלייה של 1.1% לעומת 1.4% במקור. הנתון מעורר אופטימיות מכיוון המגזר הצרכני ותרומתו להתאוששות הכלכלה האמריקנית השברירית - במיוחד כששיעור האבטלה בארה"ב עודנו דו-ספרתי.

הנתונים התקבלו בהפתעה, על רקע דיווחים מקמעונאיים שונים על תוצאות לא מזהירות למכירות בעונת החגים.הצריכה הפרטית, כידוע, אחראית לכ-70% מכלל הפעילות הכלכלית. ברבעון השלישי של השנה, לשם השוואה, צמחה הכלכלה האמריקנית ב-2.8% במונחים שנתיים - לאחר 4 רבעונים רצופים של נסיגה.

גם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן המשיך את המגמה ועלה מעל ומעבר לציפיות - על-פי הנתון המקדמי למדד דצמבר, האחרון עלה ל-73.4 נקודות, מ-68.8 נקודות, ממוצע התחזיות בוול סטריט. לשם השוואה, מדד נובמבר עמד על 67.4 נקודות. היקף המלאים העסקיים הפתיעו אף הם, מאחר ועלו באוקטובר ב-0.2%, בעוד שהכלכלנים העריכו כי ירדו דווקא - ובאותו שיעור. בתוך כך, הירידה במלאים בספטמבר עודכנה מטה ל-0.5%, מ-0.4% במקור.

מחירי היבוא עלו בחודש הקודם ב-1.7%, גבוה מתחזית לעלייה של 1.2% בלבד. במקרה זה מדובר בשינוי החודשי, הגוזרים עלייה שנתית 3.7% ו-2.9%, בהתאמה. למעט נפט, עלו מחירי הייבוא ב-0.4% בלבד, בהתאם לתחזית. בתוך כך מחירי הייצוא, בניכוי תוצרת חקלאית, עלו בנובמר ב-0.7%. באוקטובר עלו מחירי הייצוא ב-0.2%, עדכון מטה של הנתון המקורי - עלייה של 0.3%.