האנשים המובילים של העשור - היכן הם היו לפני 10 שנים?

לפנינו מבט על חמישה מהכוחות המשמעותיים ביותר בעולם הפיננסי בעשור שחלף ■ למעשה מדובר על שמונה אנשים, עם מכנה משותף אחד: כולם הצליחו להחזיק את הראש מעל המים

עוד עשור חלף לו, מה שאומר שיבול חדש של יצרני חדשות נכנס לזירה, ממועצות המנהלים של אמריקה התאגידית עד חדרי השימועים בוושינגטון.

לפנינו מבט על חמישה מהכוחות המשמעותיים ביותר בעולם הפיננסי בעשור שחלף. למעשה מדובר על שמונה אנשים, עם מכנה משותף אחד: כולם הצליחו להחזיק את הראש מעל המים, בדרך כלל במשך עשור קשה ורב תהפוכות, ונשארו יצרני חדשות גדולים. חלקם אפילו פרח בנסיבות הקשות.

החבורה כוללת שתי קבוצות של מנהיגים טכנולוגיים, אנליסטית בעלת דעה עצמאית ושתי דמויות חזקות בתעשייה ובממשל, שירשו נסיבות קשות. האם הם ימשיכו להתבלט? הרבה יכול לקרות בעשר דקות, שלא לומר עשר שנים. בשנת 2020 יכול להיות שכולנו נתהה מה קרה להם.

ג'פרי אימלט - ג'נרל אלקטריק

ג'פרי אימלט עמד לרשת את הכתר באחת החברות המכובדות ביותר בעולם לפני עשר שנים, אך רק מעטים ידעו זאת אז. היו"ר והמנכ"ל של ג'נרל אלקטריק, היה בכיר בחברה וכיהן מתחת לג'ק וולש האגדי כאשר החל העשור. הוא נחלץ מצילו של וולש כאשר זה בחר בו בנובמבר 2000 ליורשו. כאשר אימלט נכנס ללשכת המנכ"ל כעבור שנה, הוא גילה במהרה שהכהונה שלו לא תהיה פיקניק.

ארבעה ימים בלבד אחרי כניסתו לתפקיד, הטרוריסטים תקפו את מגדלי התאומים בניו יורק ב-11 בספטמבר ושני עובדים של ג'נרל אלקטריק היו בין ההרוגים. עסקיה של החברה הוכו בכמה חזיתות, בייחוד בעסקי הביטוח ובחטיבות מנועי המטוסים והחכרות המטוסים.

מניית ג'נרל אלקטריק , ששגשגה תחת הנהגתו של וולש, סבלה קשות תחת אימלט, כשהיא צונחת משיא של קרוב ל-60 דולר לכ-15 דולר כיום.

אחת ההחלטות היותר שנויות במחלוקת שקיבל אימלט היתה להוסיף את אולפני יוניברסל לנכסים של רשת NBC שג'נרל אלקטריק כבר החזיקה ב-2004. החברה-הבת החדשה, NBC יוניברסל, לא היתה סיפור הצלחה בלשון המעטה, ואימלט הרים לבסוף ידיים בשבוע שעבר, כאשר הוא הכריז על מכירת השליטה בה לקומקאסט.

שלישיית טוויטר

ג'ק דורסי, אוון וויליאמס וביז סטון היו כולם בני 20 ומשהו לפני עשור, מנסים לאתר דרך לתהילה ולעושר. כיום, בני 30 ומשהו, והם מצאו את התהילה, אם כי עדיין לא את ההון.

לפני עשר שנים, דורסי הקים חברה מקוונת לשירותי מוניות, שליחים ורכבי חירום. סטון היה מעורב בשירות חדשותי שנקרא קסנגה. ווילאימס כתב קודים למחשב.

היום, השלישייה היא ביחד הכוח המניע של טוויטר, שירות המיני-בלוגים שהוא גם אתר נטוורקינג שמתבסס על 140 סימני כתב. בתחילת העשור מי היה מעלה על דעתו שאנחנו רוצים לדווח לעולם מה שאנחנו אוכלים לארוחת ערב או מתי אנחנו מורידים את הזבל? זה מה שחוללו הבחורים הללו.

טוויטר הושק באוקטובר 2006, והתקבל בתחילה בבלבול. בלוג הטכנולוגיה טק-קראנץ', שבחן גרסה מוקדמת שלו, תיאר אותו כ"שירות sms קבוצתי מוצלח" - אבל תהה מדוע כל הודעות ה-sms חייבות להתפרסם גם באתר. רק בחודשים הבאים כמה חובבי טכנולוגיה החלו להשתמש בו הן כתחליף לבלוג והן כתחליף להודעות sms לחברים. הפריצה היתה במארס 2007, כשטוויטר היה שיחת היום בכנס הטכנולוגיה החשוב SXSW בטקסס. דורסי וסטון פיתחו את תוכנה במשך כשבועיים. וויליאמס, שמכר שני פיתוחים קודמים שלו לגוגל, עזר לממן את המיזם.

כל השלושה התנסו בבלוגוספירה בשלב זה או אחר במהלך העשור. חלק ממה שעשו הכניס כסף. טוויטר עדיין לא.

סרגיי ברין ולארי פייג' - גוגל

לפנ עשר שנים, סרגיי ברין ולארי פייג' עשו בערך את מה שהם עושים היום, רק שאז הם לא היו מפורסמים. מאז שנת 2000, היוצרים והמייסדים של גוגל הפכו לאנשי עסקים מהמשפיעים בעולם, כאשר החברה שלהם הגיעה לטבלת עשר הגדולות במונחי שווי שוק, מעל 185 מיליארד דולר.

סרגיי ברין, לארי פייג', גוגל / צלם רויטרס

לקראת הפריצה הגדולה של האינטרנט ב-1996, פייג' החל באוניברסיטת סטנפורד פרויקט מחקר שכונה BackRub, שאליו הצטרף מאוחר יותר ברין, מהגר מרוסיה. מאחר שהמיזם ניצל יותר מדי רוחב פס בשרתים של האוניברסיטה, הם חיפשו משקיעים. גוגל צמחה במהירות מהשלב החיתולי המטאפורי במוסך בעמק הסיליקון. בשנת 2000, מובילת השוק דאז, יאהו, החלה לשמוע את צעדיה מתקרבים במהירות.

מרדית וויטני - חזתה את נפילת סיטיגרופ

כמו ברין ופייג', מרדית וויטני היתה אלמונית לפני עשר שנים. היא החלה את העשור כאנליסטית מניות פיננסיות בוואכוביה סקיוריטיס, והתפרסמה קצת לפני שמשבר הסאב-פריים התפרץ. וויטני החלה להמריא ב-2006 עם אזהרותיה מפני מגיפה שתפיל את הבנקים בוול סטריט.

היא צברה אותות הערכה על שחייה נגד הזרם, ותחזיות מדויקות. באוגוסט 2008, כמה שבועות לפני שליהמן ברדרס הפך לסמל של המשבר הפיננסי, וויטני אמרה למגזין פורצ'ן: "אני מרגישה שאני במוקד הסערה הפיננסית החזקה ביותר בהיסטוריה, אבל אפילו שעון מקולקל מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום".

בתחילת שנה זו היא פרשה והקימה חברה משלה, מרדית וויטני קבוצת ייעוץ, ונשארה דובית לגבי הבנקים. כעת היא עושה שוב חדשות עם תחזית ששנת 2010 תהיה כואבת בדיוק כמו צניחת השווקים ב-15 החודשים האחרונים.

ברננקי - קברניט רגוע בים סוער

כהונתו של בן ברננקי כאחד ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר בארה"ב עלולה להתקצר, אם מבקריו, כמו הסנאטורים ברני סנדרס וג'ים ברנינג, יקבלו את מבוקשם, אך לפי שעה נראה שהיו"ר צפוי לרצות כהונה שנייה כבנקאי המרכזי של המדינה.

בן ברננקי, יו

הנשיא בוש מינה את בן ברננקי למועצת היועצים הכלכליים שלו ב-2005, ובחר בו ליורשו של היו"ר האגדי דאז אלן גרינספן בראשות הפד, מפברואר 2006.

לדברי תומכיו, ברננקי ירש מצב קשה והפגין ביצועים מעוררי הערצה כשהוא מנווט את ארה"ב דרך המשבר החריף ביותר מאז השפל הגדול. מבקריו על גבעת הקפיטול מעוניינים להפשיט את הפד מחלק גדול מסמכויותיו ועצמאותו, ומקשרים בינו ובין מדיניות ההקלה הגדולה שהובילה לכאוס הפיננסי.

בכל מקרה, ההיסטוריה תזכור את ברננקי כבוס של הפד שניווט על מים סוערים, בסדרה של תוכניות חסרות תקדים להצפת השווקים בנזילות. עדיין לא ברור אם מאמציו חילצו את המשק מהמיתון, או יחוללו אינפלציה דוהרת.

איפה הם היום?

איזה ההבדל שעשר שנים עושות. זו כנראה תקופה מספיק ארוכה כדי לעשות שינוי - מונומנטלי. לכן הגיוני שעשר השנים האחרונות שינו באופן דרמטי את חייהן של קומץ דמויות ששלטו בעולם העסקים בשנת 2000.

מרקטווץ' בדק את חמשת יצרני החדשות הגדולים כאשר העשור הנוכחי החל. מצאנו שהטיפוסים הללו יכלו לשנות את חוקי העסקים ואפילו את החברה כולה בו-זמנית, ובאותה מהירות להיעלם מן העין.

לפני עשור, חדשנות טכנולוגית ופיננסית היתה הכוח המניע מאחורי שוק מניות תוסס. בועת האינטרנט עדיין לא פקעה והעולם הפיננסי רכב על הסוס הגבוה של ההבטחה של העולם הדיגיטלי. הבנקאים שיחקו תפקיד ענק בבום (ואחר כך בנפילה). ברוני מדיה תפסו את אור הזרקורים הרגיל שלהם, והמשקיעים התעוררו למראה ההתפתחות בתחום כמו ביוטכנולוגיה. *

סטיב קייס - מייסד AOL

לפני עשור, אמריקה אונליין של סטיב קייס ניהלה את פורטל האינטרנט הפופולרי ביותר של אמריקה. עד כדי כך רכבה AOL גבוה, שהיא השיגה עסקה נועזת לקניית מי שהיתה חברת המדיה הגדולה בעולם, טיים-וורנר, ביותר מ-160 מיליארד דולר בינואר 2000.

AOLהפכה לתחילת השם של החברה הממוזגת, אבל הפסגה הזו התערערה בהתמדה, לאורך כמעט אותו הזמן שנדרש להשגת האישורים הרגולטוריים למיזוג.

ערכה של AOL צנח כאשר בועת האינטרנט פקעה ומספר הפורטלים ומנועי החיפוש החדשים התרבה בטור הנדסי. המשקיעים תקפו בחריפות את קייס, ביחד עם מנכ"ל טיים-וורנר ג'רלד לווין, האדריכל השני של המיזוג, על מה שהפך למיזוג הבזבזני והכושל ביותר בתולדות העסקים בעולם.

בשבוע שעבר נסגר המעגל, כאשר טיים-וורנר, שהפכה במהירות לשותפה החזקה ביותר במיזוג, השלימה את הספין-אוף של AOL ושיגרה אותה חזרה לשוק המניות, כדי שמשקיעים אחרים יחליטו על גורלה.

קייס פרש מכהונת יו"ר החברה הממוזגת ב-2003, אם כי הוא נשאר כדירקטור שלוש שנים נוספות. היום הוא מנהל את רבולושן, חברה שמשקיעה בכמה עסקים ומיזמים רפואיים, ועוד שני מלכ"רים, קרן קייס ו"ריפוי סרטן מוח מואץ".

שון פנינג - מייסד נפסטר

בגיל שבו רוב הצעירים מנסים למצוא מישהו שייקנה להם בירה, שון פנינג בן ה-19 היה בדרכו לפרק כמעט את תעשיית המוזיקה המוקלטת כפי שאנחנו מכירים אותה.

שירות נפסטר לשיתוף קבצי מוזיקה, יציר מוחו של פנינג, החל לצבור תאוצה בינואר 2000. נפסטר אפשר למשתמשיו להוריד מוזיקה דיגיטלית בחינם, מהפכה שכמעט חיסלה חנויות מוזיקה והפכה את תעשיית ההקלטות לדינוזאור נכחד.

בסופו של דבר הצליחו פרקליטי התעשייה לסגור את נפסטר, אך בכך לא נפסקה הורדת הקבצים בחינם. שירותים חלופיים צצו, ורובם קיימים גם היום. אבל חברת אפל, שנחלצה להצלת התעשייה עם נגן איי-פוד וספריית המוזיקה המקוונת איי-טיונס, השתלטה לזמן מה על שוק הורדת הקבצים והעניקה לחברות ההקלטות לפחות חלק קטן מההכנסות.

מכירה של נכסי נפסטר לברטלסמן הגרמנית נחסמה על-ידי שופט פשיטות רגל ב-2002. חברת בידור למבוגרים הציעה לרכוש את הנכסים מבית המשפט, את המותג נפסטר נפל לבסוף בחיקה של חברה בשם רוקסיו ואחר כך רשת בסט ביי.

פנינג עצמו נשאר מעורב בטכנולוגיה. ב-2003 הוא השיק את Snocap. מאוחר יותר הוא פתח את Rupture, אתר נטוורקינג לשחקני וידיאו. בשנה שעברה נרכשה Snocap על-ידי Imeem, ו-Rupture נרכש על-ידי יצרנית משחקי הווידיאו אלקטרוניק ארטס.

ג'יי. קרייג ונטר -מייסד סלרה

כמעט בדיוק לפני עשר שנים עלה לגדולה ג'יי. קרייג ונטר, בעל דוקטורט בפיזיולוגיה ופרמקולוגיה, בזכות מאמציו למפות את הגנום האנושי - משימה שהוא עדיין ממשיך בה.

החברה של ונטר, סלרה ג'נומיקס, התמודדה עם הממשל על הפרויקט, שנועד לסייע לעצור מחלות על-ידי איתור רקע גנטי לנטייה למחלות כמו התקפי לב ואלצהיימר.

סלרה (Celera) פיתחה טכנולוגיה שנקראת "ריצוף אקראי בשיטת הירייה באפלה" כדי למפות את הגנום האנושי. כאשר העשור החל, סלרה נראתה על הדרך הנכונה לעקוף את המאמץ הממשלתי בעלות נמוכה יותר, אך הממשל פרסם את הטיוטה הראשונה כמה ימים לפניה, ובכך מנע את מאמצי החברה להגן על עצמה בפטנט.

המאמץ של סלרה ספג מכה נוספת כאשר ממשל קלינטון אסר כליל את רישום ריצוף הגנום כפטנט. המניה צנחה, ביחד עם יתר מניות הביוטק, בערך באותה העת שבה פקעה בועת האינטרנט.

ונטר נשאר בכל זאת להוט לפצח את סודות הגנום האנושי, והוא ניצח לבסוף מבחינה מדעית. ב-2006 הוא ייסד את מכון קרייג ונטר שעדיין עובד על מיפוי הגנום. ב-2007 הוא פרסם עבודה שהציעה את הבדיקה המפורטת ביותר של הגנים אנושיים עד כה.

מייקל אייזנר -מנכ"ל וולט דיסני לשעבר

"מי רוצה להיות מיליונר" היתה שאלה שמייקל אייזנר חשב שכל אמריקני ישאל את עצמו בשחר המילניום החדש. זה היה נכון, לזמן מה.

אך כאשר הם הפסיקו לשאול את השאלה כעבור כמה חודשים, אייזנר היה בבעיה, ביחד עם חברת וולט דיסני שהוא כיהן כמנכ"ל וכיו"ר שלה. אייזנר הקדיש ארבעה ימים בשבוע למשחק הטלוויזיה שהיה להיט ענקי, על חשבון פיתוח תוכניות אחרות, ורשת ABC שלו שילמה את המחיר.

זו היתה גם התחלת הסוף של השלטון הממושך של אייזנר בדיסני, שהחל ב-1984. כמה מעידות נוספות, ביחד עם הפרסום שנלווה לבונוסים האדירים שהוא קיבל כאשר מניית דיסני היתה בצניחה, הובילו למסע להדחתו.

סנפורד ווייל - ממקימי בנק סיטיגרופ

בשנת 2000, סנפורד "סנדי" ווייל עזר להקים את הבנק הגדול בעולם. בסוף העשור, סיטיגרופ היה בין הבנקים שקיבלו את החילוץ הממשלתי הגדול ביותר. ווייל איבד את הדירוג הבכיר שלו במגזין "פורבס" כאחד מעשירי אמריקה.

ווייל וג'ון ריד מיזגו ב-1998 את חברת טרבלרס של ווייל עם סיטיבנק של ריד. אך שילוב שתי החברות לא היה דבר קל, והקשיים ניכרים עד עצם היום הזה. כדי לאפשר את העסקה, הקונגרס ביטל את חוק גלאס-סטיגול מימי השפל הכלכלי הגדול, שאסר על מיזוג בנקים וחברות ביטוח.

אנליסטים רבים רואים בביטול גלאס-סטיגול את הסיבה להרבה מהמשבר הכלכלי הנוכחי בארה"ב, אך הם גם מצביעים על כשלי הניהול של סיטיגרופ, שנאלץ להעביר יותר משליש ממניותיו לממשל בתמורה לכספי חילוץ בהיקף 50 מיליארד דולר.

ווייל פרש מתפקיד מנכ"ל סיטיגרופ ב-2003 וויתר על כהונת היו"ר ב-2006. במאי 2008 אמר ווייל למגיש תוכנית הטלוויזיה צ'רלי רוז "אני שווה הרבה פחות ממה שהייתי שווה". מניותיו בסיטיגרופ איבדו 25%-30% מערכן באותה עת. בשיאה, המניה נסחרה ב-55 דולר. כיום היא נסחרת בכ-4 דולר.