היסטריית המתקנים הסולאריים: הביקושים להם זינקו פי 3

מהנתונים שפרסמה חברת החשמל עולה כי ב-3 החודשים האחרונים הוגשו בקשות להתקנת מתקנים סולאריים בהיקף כולל של 24 מגוואט - פי 3 מכל ההיקף שהותקן עד היום, העומד על 8 מגוואט ■ כ-90% מהבקשות הוגשו בפריפריה

מבוכה וכעס בקרב החברות המתקינות מתקנים סולאריים ליצור חשמל בעקבות הודעת חברת החשמל מאתמול על התמלאות המכסה לרכישת חשמל בתעריף המסובסד. במפגש חירום שערך אחר-הצהריים איגוד חברות האנרגיה המתחדשת בישראל נשמעו האשמות נגד חברת חשמל לפיה היא פועלת מתוך אינטרס למנוע כניסת גורמים עסקיים רציניים לסקטור.

יו"ר האיגוד, עו"ד איתן פרנס, ציין כי עד ליום חמישי שעבר הופיע באתר האינטרנט של חברת החשמל נתון לפיו ההספק המותקן עמד על כ-20 מגוואט מתוך ה-35 שהוקצו לרכישת החשמל הסולארי מהמגזר העסקי, כאשר ביום ראשון "באופן תמוה" קפץ פתאום הנתון ל-35. לדבריו "המדינה סגרה את השאלטר, אבל השאלה הגדולה היא האם הממשלה תחליט לקדם את האנרגיה הסולארית או לעצור אותה".

היסטריה סולארית

בנוסף, פרסמה היום חברת החשמל נתונים המעידים על היסטריה בתחום התקנת המתקנים הסולאריים: מהנתונים עולה עולה כי בשלושת החודשים האחרונים הוגשו בקשות להתקנת מתקנים סולאריים בהיקף כולל של 24 מגוואט - פי שלוש מכל ההיקף שהותקן עד היום, העומד על 8 מגוואט. למעלה מ-90 אחוז מהתקנים הותקנו במחוזות צפון ודרום ורק אחוזים בודדים בגוש דן.

לפני שנתיים הקצתה רשות החשמל מכסה של 35 מגוואט למגזר העסקי שאותם התחייבה חברת החשמל לרכוש בתעריף של כשני שקל לקוט"ש - פי 7 יותר מעלות הפקת קוט"ש מפחם.

משמעות הודעת חברת החשמל על התמלאות המכסה היא כי החברה לא תרכוש יותר חשמל בתעריף מיוחד מיצרני חשמל מאנרגיה סולארית בשיטת PV, אלא אם יוחלט על הגדלת המכסה שנקבעה. ההחלטה מעמידה במצב בעייתי קרוב למאה חברות העוסקות בהתקנת המתקנים הסולאריים על גגות מבנים בישראל, חברות שנהנו לאחרונה מפריחה גדולה בעסקיהן. יצויין כי מדובר רק בהתקנות בסקטור העסקי כאשר המכסה שנקבעה לסקטור הביתי 15 מגווואט לא נוצלה כמעט כלל.

בחברת החשמל דחו מכל וכל את ההאשמות. בהודעה מיוחדת שפרסמה חברת החשמל נאמר כי "באחריות חברת החשמל לעקוב אחר ההתקנות ולהתריע לגבי הכמות המנוצלת, ולגבי השלמת המכסה. אנו מפיקים נתונים לגבי מתקנים שהוקמו ומזוכים כבר בתעריף (הספק מותקן), ולגבי מתקנים שלגביהם נפתחה הזמנה (הספק מתוכנן). הנתונים בטבלאות מתעדכנים מדי מספר ימים".

במקביל פרסמה היום חברת החשמל את נתוני ההתחברות המעודכנים מהם עולה כי עד היום חוברו מתקנים בהספק כולל של 8 מגוואט והוגשו בקשות לחיבור מתקנים בהיקף כולל של 24 מגוואט. מהנתונים עולה כי מרבית המתקנים, בהיקף של למעלה מחמישה מגה ואט הותקנו במחוז צפון, 2.5 מגוואט במחוז דרום ו-15 מגוואט בלבד בגוש דן. ניתוח הבקשות המתוכננות עולה כי המגמה נמשכת: 13.5 מגוואט מתוכננים במחוז צפון, קרוב לעשרה מגה ואט במחוז דרום ו-88 קילוואט בלבד בגוש דן.