ברקליס: התמ"ג של ארה"ב יצמח בקצב שנתי של 3.5% ב-2010

מדינות אסיה פסיפיק צפויות לצמוח בקצב שנתי של 6.5% ■ סין תצמח ב-9.6% ■ קבוצת מחקר דו מפלגתית של מחוקקים לשעבר: "אם הממשל לא יצמצם את הגירעונות יבוא אסון"

בברקליס קפיטל צופים צמיחה חזקה של הכלכלה העולמית במהלך שני הרבעונים הראשונים של 2010. קצב הצמיחה של מדינות אסיה צפוי להאט במידה ניכרת בעוד שארה"ב תתחזק ואירופה תשמור על יציבות.

מדינות אסיה פסיפיק צפויות לצמוח בקצב שנתי של 6.5% ב-2010, בריטניה תצמח ב-1.5% בלבד, ומדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) יצמחו ב-8%. סין תציג קצב צמיחה מרשים של 9.6%.

נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו בארה"ב מצביעים על כך שהתמ"ג יגיע לקצב של 4%-5% במהלך הרבעון האחרון של השנה והרבעון הראשון של 2010. התמ"ג יצמח בקצב שנתי של 3.5% ב-2010. התמ"ג של יבשת אמריקה יצמח ב-3.8%.

עם זאת, ה'פד' צפוי להותיר את הריבית על שפל של 0% עד 0.25% בפגישה הקרובה של ועדת השוק הפתוח. ברננקי אומנם מרוצה מנתוני המאקרו האחרונים, אך כפי שנראה לראות בגרף הנ"ל, ה'פד' נוטה להעלות את הריבית רק אחרי שהוא רואה ירידה ברורה בשיעור האבטלה. הגרף, באדיבוות Haver אנליטיקס ומחלקת הסטיסטיקה של משרד העבודה האמריקני.

אבטלה ריבית ארצות הברית

התמ"ג של מדינות מרחב האירו, לעומת זאת, צפוי לצמוח ב-2% בלבד ברבעון האחרון של 2009.

הבעיות ביוון לא רק תייצרנה בעיות למדינות חלשות המעוניינות להצטרף לגוש האירו, אלא גם יפגעו במסחר באירופה ויזלגו למגזר הבנקאי.

אם הממשל לא יצמצם את הגירעונות יבוא אסון

קבוצת מחקר דו מפלגתית של מחוקקים לשעבר קראה לקונגרס ולברק אובמה להפסיק ולהזרים טריליוני דולרים למשק ולהגדיל בכך את הגירעון התקציבי.

"על קובעי המדיניות לנקוט במהלך נחוש כבר בשנה הבאה כדי לבלום את החוב הלאומי שהגיע ל-60% מהתמ"ג", נכתב בדו"ח של הקבוצה.

"נחיתה קשה עם גירעון גדול יותר וחוב ענקי עלולים לערער את אמון המשקיעים בכלכלה האמריקנית. העלאת הריבית עלולה לחנוק את הצמיחה - מדובר בתרחיש סביר בהחלט".

להלן תחזית של הגירעון הפדראלי עד שנת 2012, באדיבות משרד האוצר האמריקני וברקליס קפיטל:

אבטלה ריבית ארצות הברית