קרדיט סוויס: "ממשו רווחים בזהב והתרכזו בסחורות אחרות"

רוברט פרקר, סגן יו"ר חטיבת ניהול הנכסים של קרדיט סוויס, פורס את התחזיות ל-2010: ארה"ב תצמח ב-1.5%, סין ב-8.8% והודו ב-7% ■ כדאי להשקיע באסיה ובסקטורים דפנסיביים, ולהימנע ממניות הבנקאות, הרכב והנדל"ן

לפני מספר חודשים שוחחנו עם רוברט פרקר, סגן יו"ר בחטיבת ניהול הנכסים של קרדיט סוויס. פרקר, שחזה לפני כשנה את ההתאוששות במחצית השנייה של 2009, לא ציפה שהיא תגיע מוקדם יותר, ובריאיון הנוכחי ל"גלובס", לקראת 2010, פרקר מחדד את התחזיות שלו לצמיחה הגלובלית, מזהיר מהסיכונים הקיימים, ומסביר מדוע המלצתו להשקיע בזהב מלפני מספר חודשים, אינה רלבנטית עוד היום.

"מחנק האשראי השתנה והתחזית הכלכלית היא ברורה יחסית", אומר פרקר בתחילת שיחתנו. "אנחנו לא נחזור לדפוס של מיתון, אבל הכלכלות המפותחות - ארה"ב, אירופה ויפן - יעברו תקופה משמעותית של צמיחה חלשה מתחת לממוצע.

"התחזית שלי למדינות ה-G20 היא שהצמיחה בהן בחמש השנים הקרובות תהיה רק 1.5% בממוצע לשנה. אנחנו אומרים שההבדל בין הצמיחה בכלכלות המפותחות למתעוררות הולך להיות מאוד רחב. בכלכלות המתעוררות נראה צמיחה ממוצעת של 6.5%".

- זה המפתח לצמיחה הגלובלית?

"זה מרמז על שיפור בצמיחה הגלובלית, שתשתפר ליותר מ-4% בסך הכול. אבל חשוב לציין שההובלה תהיה בכלכלות המתעוררות, ובעיקר באסיה. אנחנו צופים שסין תצמח ב-2010 ב-8.8% והודו ב-7%. הסיכוי לטעות הוא רק אם הן יצמחו בקצב גבוה יותר מזה".

- מתי נראה את הכלכלות המפותחות צומחות בקצב גבוה יותר?

"זה יקרה רק בטווח ארוך יותר של חמש שנים ויותר. בטווח הבינוני, של 3-5 שנים יש כמה מכשולים בפני הכלכלות האלו. אני מעריך שלא נחזור למיתון, אבל הצמיחה תהיה מאוד מתונה".

"כשל נוסף במערכת הבנקאית"

"יש עוד שני גורמים שאני רוצה להכניס למשוואה. קודם כל, הסיכון לכשל נוסף במערכת הבנקאית, בדומה לקריסת ליהמן ברדרס, ירד משמעותית. אבל אנחנו הולכים לראות 'כיסים' של בעיות במהלך 12 החודשים הקרובים.

"מה שראינו בדובאי הוא הדוגמה הראשונה לאחת הבעיות האלו. אזורים אחרים שאנחנו מסתכלים עליהם בזהירות הם כלכלות במזרח אירופה. אנחנו מודאגים מהורדות דירוגי האשראי באירופה, כפי שראינו לאחרונה ביוון, ומודאגים מלחץ פיסקלי על כלכלות חלשות יותר באירופה.

"אנחנו מודאגים גם מעלייה אפשרית בשיעורי הדיפולט בהלוואות לנדל"ן, בעיקר בארה"ב ובאירופה".

- גם האינפלציה נחשבת לאיום היום.

"אנחנו הולכים לעבר אינפלציה מתונה במחצית הראשונה של 2010. אנחנו מדברים על טווח של 1.5%-2% בגוש האירו, ובארה"ב על קצב של 2.5%-3%. הסיכון לזינוק חד באינפלציה לא נראה ב-2010.

"אם מסתכלים על מקורות האינפלציה, באופן ברור מחירי הסחורות יהיו יקרים יותר ב-2010 לעומת תחילת 2009, וזה מרמז על אינפלציה גבוהה יותר. וכששיעורי האבטלה הגבוהים יורדים לאט, ברור שמשם לא תגיע האינפלציה.

"מי שמצפה לאינפלציית משכורות לא יראה אותה בשנה הבאה. היא עשויה להגיע רק לקראת סופה של 2011 וב-2012".

"קשה לראות שינוי כיוון בדולר"

- מה לגבי סביבת הריבית הנמוכה? האם היא מהווה איום?

"הריבית צפויה להישאר נמוכה לפחות לאורך המחצית הראשונה של 2010, ורק במחצית השנייה נראה את שיעורי הריבית עולים, אבל זה יהיה תהליך איטי. אנחנו מניחים שבנקודת הזמן הזו בשנה הבאה הריבית בארה"ב תעלה ל-1%, באירופה ל-1.5%, וביפן היא תישאר על 0%-0.1%.

"אז סביבת הריבית תמשיך להיות דומה בזמן הקרוב, ולכך יש השפעה משמעותית על המשקיעים, שכן התשואות על קרנות כספיות הולכת להיות נמוכה מהותית".

- האם העולם יכול להתמודד עם דולר חלש, כפי שראינו בשנה החולפת?

"זה תלוי עד כמה חלש יהיה הדולר. הבנק המרכזי האירופי אמר שלא לציטוט שהוא מודאג ממה שיקרה אם האירו ילך לכיוון ה-1.60 דולר ומעבר לזה. שער כזה הוא נקודת מפנה עבור הכלכלה האירופאית. דבר דומה יקרה בשער של 80-85 ין לדולר, שיגרום לבעיות בכלכלה היפנית.

"קשה לי לראות כרגע שינוי כיוון בדולר. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים לראות זרימה של כספים לתוך ארה"ב, וקשה לחזות מתי התהליך הזה יתחיל".

- אחרי הראלי המרשים בשוק המניות, אילו סימני אזהרה תחפש כדי לקבוע שהוא נגמר?

"גורמי הסיכון הנוכחיים הם התשובות לשאלות הבאות: איך השוק יגיב להידוק המדיניות המוניטרית בסין? איך השוק יגיב להפסקת התמיכה ההדרגתית של הבנק המרכזי באירופה ושל הפדרל ריזרב בנזילות של השווקים? ואסור לשכוח את הסיכון הגיאו-פוליטי כמובן".

ממשו זהב, קנו נחושת

פרקר המליץ לפני מספר חודשים על השקעה בזהב, כחלק מ"הבהלה לזהב" הגלובלית. הוא מסכים עם ההגדרה הזו, אך מעריך כי ברמות המחירים הנוכחיות עדיף להימנע מהשקעה במתכת היקרה.

"אם תחזור ליוני-יולי השנה, היינו מאוד אופטימיים לגבי הזהב", אומר פרקר. "התחזית שלנו מלפני מספר חודשים הושגה. אם אתה קונה זהב, אתה קונה אותו בגלל סיכון סיסטמטי במערכת הבנקאית - וזה אינו קיים. סיבה נוספת לקנות את הזהב היא אם אתה מעריך אינפלציה גבוהה, אבל כפי שציינתי היא צפויה להיות נמוכה.

"הסיבה האחרונה היא אם אין לך אמון בדולר האמריקני וכמובן שהאמון היה נמוך מאוד, ואנחנו מעריכים שלא נראה שינוי, אבל הסיכוי לראות עוד מהלך בכיוון הזה כמעט ולא קיים.

"מה שמדאיג אותי הוא שכולם בפוזיציית לונג על זהב והפוזיציות הספקולנטיות עליו גבוהות, ולכן עשוי להיות פה מהלך של מימוש רווחים. כך שאם אתה בפוזיציית לונג על הזהב מומלץ לממש רווחים ולהתרכז בסחורות אחרות, במיוחד תעשייתיות, שיכולות ליהנות מעלייה בביקושים בעקבות התאוששות כלכלית במדינות מתעוררות. אחת האלטרנטיבות היא הנחושת".

- האם יש בועות חדשות שמתהוות כיום?

"נכון להיום - לא. הקדשנו זמן רב בניסיון לזהות בועות ומה הסיכונים שהן יוצרות. נכון להיום אנחנו לא רואים כאלו בשוק. אני מגדיר בועה כשוק שבו המשקיעים מושקעים עם מינוף גבוה, והערכות השווי נמתחות למעלה. אנחנו לא רואים את זה היום. אם מסתכלים על השוק שנה קדימה, אז קיים סיכון שכמה שוקי מניות, במיוחד באסיה, יהיו בהערכות שווי גבוהות מדי".

roee-b@globes.co.il