טאו תרשום הפסד של 32 מיליון שקל מהחלפת מניות דרבן

העבירה 10.5% ממניות דרבן למבני תעשיה תמורת הקצאת מניות ■ ההפסד שתרשום טאו הוא חשבונאי, ונובע בעיקרו מכך שדרבן מוצגת בדוחות טאו בשיטת השווי המאזני

עסקת החלפת המניות בין טאו של אילן בן דב ומבני תעשיה של אליעזר פישמן, תעלה לטאו בהפסד של כ-32 מיליון שקל, למרות שבעבר היא צפתה כי המהלך יגרום לה להפסד של כ-12 מיליון שקל בלבד.

ההפסד שתרשום טאו הוא חשבונאי, ונובע בעיקרו מכך שדרבן מוצגת בדוחות טאו בשיטת השווי המאזני. בעקבות רווחיה הרבעוניים האחרונים של דרבן גדל שוויה בדוחות טאו בכ-20 מיליון שקל ומכאן הפער בדיווחים. לעומתה, את מניות מבני תעשיה תרשום טאו לפי שווי שוק.

במסגרת עסקת ההחלפה העבירה טאו למבני תעשיה 10.5% ממניות דרבן בהן החזיקה, ובתמורה הקצתה לה מבני תעשיה כ-4.9% ממניותיה. על פי ההסכם, התחייבה טאו כי לא תרכוש מניות נוספות של מבני תעשיה בהיקף כזה שיהפוך אותה לבעלת עניין (5%), במשך שנתיים.

היחס בין מספר המניות שהוקצו לטאו במבני תעשיה, לבין מספר מניות דרבן שהעבירה לה טאו בתמורה, נקבע בהתאם להערכת שווי של מבני תעשיה ושל דרבן שבוצעה על ידי מעריך שווי חיצוני. ההערכה העניקה למבני תעשיה שווי של 2.73 מיליארד שקל, הגבוה ב-33% משווי השוק הנוכחי שלה, בעוד דרבן הוערכה לפי שווי של 1.34 מיליארד שקל, הגבוה ב-66% משווי השוק הנוכחי.

תישאר עם 13% מדרבן

בעקבות המכירה יישארו בידיה של טאו 13% ממניות דרבן. פישמן מחזיק ישירות ב-54% ממניות דרבן והוא בעל השליטה במבני תעשייה באמצעות החברה הכלכלית ירושלים.

השלמת עסקת ההחלפה היא צעד נוסף שיסייע למבני תעשיה להיכנס למדד ת"א 100, זאת כשאחוז אחזקות הציבור בה יגדל מעבר לרף המינימלי הנדרש של 20%. פישמן ביצע גם עבור דרבן צעדים דומים בתקופה האחרונה, בניסיון להכליל גם אותה במדד ת"א 100.

בשבוע שעבר מכר פישמן יחד עם בן דב כ-5% ממניותיה של דרבן לגופים מוסדיים לפי מחיר של 15.4 שקל למניה, בדומה למחיר השוק, ובסכום כולל של כ-40 מיליון שקל. 2.18% מהמניות נמכרו על ידי טאו, בהפסד של 10 מיליון שקל. מכירת המניות בוצעה לאחר ששווי דרבן זינק מתחילת השנה בכ-140%, ומאז המכירה היא הוסיפה 10% נוספים לערכה, והגיעה לשווי של 808 מיליון שקל.

גם מבני תעשיה וגם דרבן הציגו רווחים נאים בדוחות הכספיים האחרונים שפרסמו, כשחלק משמעותי מהרווח הושג הודות לרפורמה במס (חוק ההתייעלות הכלכלית). בשורה התחתונה הציגו בתשעת החודשים הראשונים של השנה מבני תעשיה ודרבן רווח נקי של 119.3 ו-95.6 מיליון שקל, בהתאמה.

מבני תעשיה פועלת ב-10 מדינות באירופה, צפון אמריקה ואסיה בתחום הנדל"ן המניב והייזום למסחר ולמגורים, בנוסף לפעילותה בישראל. פעילותה של דרבן מתרכזת בארץ וכן בגרמניה, קנדה, הודו ומדינות חבר העמים.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"