מכירת "תדיראן קרייר" לקריסטל הושלמה; הייצור בארץ יימשך

קריסטל טוענת כי 68 עובדי ייצור ופיתוח ימשיכו לעבוד בעפולה ו-150 יפוטרו ■ יגויסו כמה עובדי שיווק ומכירות ■ ההסתדרות: זאת הצגה. בתוך שנה תחל תדיראן לייבא מזגנים מסין ■ דני גולדשטיין מנכ"ל תדיראן: אם המפעל יהיה כלכלי, הוא יישאר

קריסטל צריכה השלימה את רכישת מותג המזגנים תדיראן מתדיראן קרייר, וטוענת הבוקר (א') כי תמשיך להפעיל את מתקן הייצור של החברה ולא תעביר את הייצור לסין. בהסתדרות ספקניים לגבי אמינות הטענות.

קריסטל הוציאה הודעה, ובה מצוטט הבעלים משה ממרוד באמרו: "למרות החלטת הנהלת קרייר לסגור באופן מוחלט את קווי הייצור בישראל, קיבלנו החלטה להשקיע מאמץ רב ולשמר את פעילות המפעל בעפולה עם כוח אדם מצומצם שימנה כמה עשרות עובדים. אני מאמין גדול בתעשייה הישראלית ויש לנו כחברה ניסיון רב ומוצלח בתחום". ההודעה כבר מאשרת טענות שהושמעו קודם לכן ולפיהן קריסטל החליטה להעביר את הייצור לסין, אולם עד כה החברה הכחישה שהגיעה להחלטה כזאת.

כך או כך, היום מסביר דני גולדשטיין ל"גלובס", כי הכוונה היא להשאיר 68 עובדי ייצור ופיתוח במתקן בעפולה, ועובדים נוספים באגפים האחרים של החברה, כולל גיוס כמה עובדים לתיגבור השיווק והמכירות של החברה. בסך-הכל יהיו בחברה כ-220 עובדים.

150 איש יפוטרו במהלך עשרת הימים הקרובים, בעיקר עובדי ייצור, ולדברי גולדשטיין המפוטרים יודעים על כך.

"המבחן יהיה כלכלי בלבד"

נזכיר, כי בטרם החל מהלך מכירת המותג תדיראן לידי קריסטל עבדו בתדיראן קרייר 350 איש, ויו"ר מרחב העמקים בהסתדרות, זאב ליברמן, סבור כי ההודעה של קריסטל מהיום היא לא יותר מאשר "הצגה" כדבריו. בשיחה עם "גלובס" הוא טוען: "את הייצור הם ימשיכו למשך שנה בלבד, וזה עד שבסין יתחילו לייצר את המזגנים הגדולים ולייבא אותם לארץ. הרי אי אפשר לייצר ברצינות עם כמה 50 עובדים כשחלקם בכלל לא אנשי ייצור, ולכן הם גם מילאו את המחסנים במזגנים לשנה הקרובה".

על כך משיב גולדשטיין, כי "תדיראן היא בעיקר חברת שירות, שיווק ומכירות, ומפתחת מוצרים. כל המהלך הזה נשאר ומתחזק. לא מילאנו את המחסנים אלא ייצרנו מלאי מינימלי שמספיק לחודש-חודשיים, כדי שאם יהיו בעיות במהלך העסקה, נוכל להתמודד איתן", אומר גולדשטיין. באשר לפיטורי מרבית עובדי הייצור הוא טוען: "ייעלנו את המפעל, ואם הוא יוכיח את עצמו כלכלית זה ימשיך. המבחן יהיה כלכלי בלבד".

* איזו כלכליות תיתכן לייצור מקומי אל מול ייצור בסין?

גולדשטיין: "הסינים מאוד חזקים במזגנים הקטנים, וזו עיקר המאסה שמיוצרת בסין - מזגנים של 1-2 כוחות סוס שטובים בעיקר לחדרים קטנים. במוצרים היותר גדולים, כמו המיני המרכזיים והפתרונות היותר מיוחדים, שהם לא מאסה בפתרונות בעולם, הסינים פחות מובילים ויש פה עוד מקום לתחרות", טוען גולדשטיין.

בנוסף, קריסטל תבצע השנה השקעה ניכרת בפרסום מותד המזגנים. "עד היום המדיניות של קרייר, חברת האם, היתה לא לפרסם את תדיראן קרייר, ולאט לאט המותג נשחק. אנחנו הולכים להשקיע הרבה כסף בהעברת המידע לציבור, ולשם כך התקשרנו עם חברת הפרסום מקאן, בהיקף של 14 מיליון שקל ל-2010. אני מעריך, שנציין את החוזקות של הפיתוח הישראלי בפרסום", הוא אומר.

בכל אופן, עדיין מדובר ב-150 מפוטרים שחלקם עברו את גיל ה-50 ושסיכוייהם למצוא עבודה נמוכים. מדובר במהלך שאולי יאפשר את השארת המפעל בארץ, וטוב שכך, אבל שמטיל צל כבד על עתידם הכלכלי של מפוטרים רבים באזור הצפון.