משבר תקציבי באוקראינה: ה-IMF לא תעביר לה הלוואה נוספת

קרן המטבע הבינלאומית מסרבת להעביר למדינה הלוואה בהיקף 2 מיליארד דולר ■ זאת בשל כישלונה של ממשלת אוקראינה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות והכלכליות

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) דחתה את בקשתה של אוקראינה מוכת-המיתון להלוואה בסך 2 מיליארד דולר, שתאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות בסוף השנה. ה-IMF נימקה את סירובה לספק לאוקראינה מימון נוסף בכישלונה של ממשלת אוקראינה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות והכלכליות, ובמאבקים הפנימיים בקרב מנהיגיה הפוליטיים של אוקראינה.

פקידים אוקראינים אמרו ל"פייננשל טיימס" שלממשלה יש אופציות אחרות לגייס מימון כדי לשלם לחברת הגז הרוסית, גזפרום, עבור הגז הטבעי שהיא מספקת לאוקראינה, וכן לשלם את הפנסיה ואת השכר של עובדי המדינה.

ממשלת אוקראינה ציפתה לקבל את נתח המימון הרביעי בסך 3.8 מיליארד דולר מקרן המטבע עד ה-1 בינואר, במסגרת תוכנית סיוע חירום בהיקף של 16.4 מיליארד דולר.

עד כה קיבלה אוקראינה 10.5 מיליארד דולר במסגרת התוכנית. קרן המטבע הבינלאומית מעכבת את העברת הנתח הרביעי, עד שמנהיגיה הפוליטיים של אוקראינה יתחילו לשתף פעולה בגיבוש פתרון לבעיותיה הפיננסיות שהמדינה, לנוכח התכווצות התמ"ג ב-15%.

הבחירות לנשיאות, שייערכו ב-17 בינואר, מסבכות עוד יותר את המצב, מכיוון שעל התפקיד מתחרים הנשיא המכהן ויקטור יושצ'נקו, ראש הממשלה יוליה טימושנקו וראש הממשלה לשעבר ויקטור ינושביץ'. אם יהיה צורך בסבב בחירות שני, הוא ייערך בפברואר.

אלכסנדר גינזבורג, אחד מיועציה של טימושנקו, אמר ל"פייננשל טיימס" שה-IMF יכולה להזרים יתרות מינימום של מזומנים לבנק המרכזי של אוקראינה, כדי שניתן יהיה להעביר לחשבונות הממשלה יתרות בהיקף של מיליארדי דולרים, שנבנו השנה הודות לסיוע שהושיטה קרן המטבע הבינלאומית.