קרן גידור בעטיפה של קרן סל

קרן סל חדשה מתחייבת לחקות אסטרטגיות של קרנות גידור

קרן סל חדשה מבטיחה לחקות אסטרטגיות של קרנות גידור במכשיר קל למסחר ובעלויות נמוכות יותר. אולם ייתכן שהמשקיעים ירצו לראות כיצד קרן הסל הזו מתמודדת בעולם האמיתי לפני שימהרו להשקיע בה.

קרן הסל IQ ARB Merger Arbitrage (סימול: MNA), שנרשמה בבורסת ניו יורק בראשית נובמבר, משחקת במגרש הצומח של קרנות הסל שקווים מטושטשים עוברים בינן לבין ניהול אקטיבי ופאסיבי. הקרן עוקבת אחרי אינדקס מבוסס חוקים ברורים, ששואף להתקרב לאסטרטגיית Merger Arbitrage (ניצול שינויי המחיר של חברות נרכשות מהכרזת העסקה ועד שהיא מושלמת). אסטרטגיה זו משמשת קרנות גידור וקרנות נאמנות.

מנהל הקרן, ריי ברוק מחברת IndexIQ, רואה בקרנות הסל רפליקות של קרנות גידור, כמו קרנות נאמנות. IndexIQ היא חברה קטנה יחסית, שמנהלת נכסים בהיקף של כ-200 מיליון דולר, והיא גם מנהלת את האינדקסים שקרנות הסל שלה עוקבת אחריהם.

קרן הסל המדוברת מושקת בנקודת זמן בה פעילות המיזוגים והרכישות צפויה לצבור תאוצה בשוק. השווקים מתחילים להתייצב, ולא מעט חברות שיושבות על ערימות של מזומנים מנצלות את המחירים הזולים לרכישות.

קרנות Merger Arbitrage משקיעות בדרך כלל בעסקאות של מיזוגים ורכישות, על ידי רכישת מניות החברה הנרכשת לאחר ההודעה על עסקה, ובחלק מהמקרים הן עושות שורט על מניית החברה הרוכשת. הרווח נובע מהמרווח במחירי הסגירה של העסקה, אולם ההשקעה כרוכה בסיכון שהעסקה לא תצא לפועל בסופו של דבר.

בגלל שאחזקותיה של קרן סל צריכות להיות נזילות יחסית, קרן הסל החדשה נוקטת בגישה שונה. במקום לעשות שורט על מניית החברה הרוכשת, האינדקס מחזיק בקרנות סל אחרות כדי להשיג חשיפה בשורט לאינדקסים נרחבים של השוק. קרן הסל עצמה משתמשת בחוזים עתידיים על שני המדדים בשביל לייצר חשיפה בשורט.

האינדקס של קרן הסל, שמתאזן אחת לחודש, צד את חברות היעד בעסקאות של מיזוגים ורכישות ברחבי העולם. בעסקה ראויה להשקעה מבחינתה לפחות 50% מהחברה הנרכשת יעברו לרוכשת. באיזון החודשי אף מניה לא יכולה להיות יותר מ-15% מהאינדקס.

ארביטראז' בלי שורט על הרוכשת

הבנצ'מרק של קרן הסל מנסה לשלב את הטכניקות שמשמשות מנהלי קרנות Merger Arbitrage עם מתודולוגיה אובייקטיבית, המבוססת על כללים ברורים. אדם פאטי, מנכ"ל IndexIQ, אומר שהאינדקס עוצב כדי להימנע מעסקאות בהן הרוכשת מגישה הצעה נמוכה. הוא נותן משקל יתר לעסקאות הנזילות ביותר, מה שעוזר לקרן להיסחר במרווח צר יותר. מניות בשווקים המתעוררים אינם נכללים באינדקס.

30% מנכסיו האינדקס מחזיק במזומנים באמצעות אחזקה בקרן הסל iShares Barclays Short Treasury Bond Fund (סימול: SHV), כך שלא כולו מושקע במניות. קרנות הסל שבפורטפוליו, שעושות שורט על שוק המניות הן ProShares UltraShort S&P 500 (סימול: SDS) ו-ProShares UltraShort MSCI EAFE (סימול: EFU).

בראדלי קיי, אנליסט קרנות סל בחברת המחקר מורנינגסטאר, אמר שהעובדה שהקרן עושה שורט על אינדקסים של השוק ולא על מניות החברות הרוכשות, היא הבדל מפתח בינה לבין קרנות נאמנות בגישת Merger Arbitrage, כמו Merger Fund (סימול: MERFX) ו-Arbitrage Fund (סימול: ARBFX).

כתוצאה מכך, לקרן הסל עשויה להיות קורלציה גבוהה יותר לשוק, הוא אומר, מה שעשוי להקטין את האפקטיביות שלה כגיוון לתיק ההשקעות. הגישה יכולה גם להוביל לתנודתית גבוהה יותר מאשר באסטרטגיית Merger Arbitrage טהורה.

בנוסף, השורט על החברה הרוכשת הוא מקור לתשואה, מפני שלא אחת הרוכשות משלמות יותר מידי על החברות הנרכשות, ומניותיהן עשויות להיענש אם חברה אחרת מציעה הצעת רכש טובה משלהן.

"אם אתה עושה גידור כללי לשוק ולא שורט רק על המניה הרוכשת, זה כבר לא עסקת ארביטראז' מדויקת", אומר ג'ונתן שונברג, מומחה מוצר בחברתWater Island Capital, המייעצת ל-Arbitrage Fund. "אי אפשר להשוות בין זה לבין Merger Arbitrage קלאסי".

יתרונות מיסוי

למרות כמה חסרונות, לקרן הסל החדשה יש יתרונות על קרנות נאמנות שפועלות באסטרטגיה הזו. היתרון הבולט ביותר הוא עלויות נמוכות יחסית. בקרן הסל החדשה דמי הניהול הם 0.75%, ואילו הקרנות גובות 1.5%-1.7%.

בנוסף, קרן הסל מציעה יעילות מס גבוהה יותר, הוא אומר.

מצד שני, אי אפשר להתעלם מזה שלקרנות הנאמנות באסטרטגיה הזו יש היסטוריית ביצועים מבוססת היטב, שכן הן פועלות כבר 10-20 שנה, ואילו קרן הסל טרייה לחלוטין. "נצטרך לחכות ולראות אם דמי הניהול הקרן הסל ויעילות המס יתגברו על כמה מגבלות", אומר קיי. *

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009