תחזית טכנולוגית לעשור הבא: תלת-מימד בסלון ואינטרנט במצלמה

העשור נסגר עם מיני-מהפכות שצפויות להתחזק: טכנולוגיות תלת-מימד יזלגו למסכי הטלוויזיה ולמצלמות הסטילס, האינטרנט המהיר יעשה קפיצת מדרגה, הנטבוק ייכנס לכל בית, ומחיר מסכי הטלוויזיה באיכות גבוהה יירד

סלולרי: טעינה סולארית, חיבור לרשתות חברתיות והפעלה ללא מגע

הטלפונים הסלולריים עשו קפיצה משמעותית מאוד בעשור האחרון, ממכשירים שמסוגלים לשלוח הודעות SMS ואולי לצלם תמונות באיכות נמוכה, הם הפכו למיני מחשבים ניידים, שמאפשרים לשלוח מיילים, לגלוש באינטרנט, לצלם תמונות באיכות טובה ואפילו לשמש כמכשירי GPS.

- מה נראה בשנים הקרובות?

* טעינה סולארית: פיתוחים שונים יאפשרו לסלולריים לתפקד טוב יותר, כך למשל בתחום הסוללה, שהיא נקודת התורפה של טלפונים חכמים, ובפרט של ה-iPhone. שמועות ברשת מדברות על טכנולוגיה שתאפשר למכשיר לטעון את עצמו מאנרגיה סולארית.

לא ברור עדיין עד כמה הדבר נכון, אולם לפי הפיתוחים הלא מוצלחים מהשנה האחרונה בתחום טעינת אוזניות בלוטות' באמצעות השמש, כנראה שנראה את התחום הזה פעיל יותר בשנים הקרובות.

* חיבור לרשת חברתית: הטלפונים יתחברו לרשתות החברתיות בצורה פשוטה יותר, כאשר כל המידע שם יאפשר לדעת פרטים על אנשים בזמן אמת. כבר היום אפשר לראות בטלפון של מוטורולה ו-HTC, כיצד המכשירים לוקחים את תמונת הפרופיל של איש הקשר בפייסבוק. בעתיד יוכלו מכשירים של חברות מסוימות באמצעות המעבר של המצלמה מרחוק על בן אדם מסוים, לקבל את כל הפרטים עליו מרשתות חברתיות.

* סלולרי-צמיד: חברת נוקיה נוהגת לחשוף מדי תקופה סרטונים ותמונות של טכנולוגיות ומוצרי קונספט שהיא מפתחת. המוצר Morph הוא דגם עתידני שמיוצר באמצעות ננו-טכנולוגיה, והוא מאפשר לשנות את צורת המכשיר ממראה של סלולרי רגיל, למעין צמיד היושב על היד. המכשיר הזה מסוגל גם לנקות עצמו מלכלוכים ולטעון את עצמו באמצעות השמש. בנוסף, החיישנים של ה-Morph יוכלו לזהות זיהום אוויר או להגיד למשתמש אם הוא צריך לשטוף את הפרי שהוא רוצה לאכול.

* הפעלה ללא מגע: קונספט אחר של נוקיה יאפשר לנו להשתמש בסלולרי, מבלי שממש נצטרך לגעת בו. באחד מסרטוני התדמית של מעבדות המחקר שלה, מראה החברה סלולרי שיקרין על הקיר בבוקר את ההודעות שנכנסו לנו למכשיר. בהמשך נצפה בכל מה שנמצא על מסך הטלפון, באמצעות משקפיים שיציגו מול העיניים שלנו חלק מיישומי המכשיר.

מלבד זה, בחברה בונים מעין צמיד שישב לנו על היד ויאפשר לבצע את כל פעולות התנועה (בדומה לטלפוני מגע) באוויר. כל האביזרים, כמו הצמיד, משקפי השמש או אוזניות הבלוטות' יהיו כמובן אופנתיים, על-מנת שלא נרגיש טיפשיים כשאנחנו משתמשים בהם.

מכשירי ניווט: שיפור ההפעלה הקולית והתאמה אישית למשתמש

מכשירי ה-GPS הם בין המוצרים הכי פרקטיים שחדרו לחיינו בעשור האחרון. הטכנולוגיה, שהפכה לאמינה יותר ומציעה מסלולי ניווט נוחים, חיפוש של נקודות עניין ואפילו עדכון על עומסי תנועה, עדיין לא הגיעה לשיאה.

- מה נראה בשנים הקרובות?

לדברי דודי וירניק, נשיא Nav N Go המפתחת את תוכנת הניווט iGO, העתיד של מכשירי ה-GPS קשור בעיקר להפעלה קולית חלקה, שתאפשר לנו באמצעות פקודות קוליות ודיבור חופשי למכשיר, להגיע ליעדנו. "מכשיר הניווט יהפוך למכשיר עזר למשתמש, ויהיה מחובר לאינטרנט ולתקשורת מהירה. הוא יבצע חיפושים, בדיקות מחירים, הזמנות, שימוש באמצעי פרסום וכמובן ניווט תלת-מימדי בטכנולוגיות חדשות, ואינטגרציה עם טכנולוגיות שונות. כמו כן, המכשיר יחפש וישמור לנו מקומות חניה".

לדברי רונן סופר, מנהל טכנולוגיות ראשי בטלמפ, המפתחת תוכנות ניווט למכשירי סלולר, העתיד בתחום ה-GPS קשור להתאמה אישית. "מערכות הניווט לומדות עם הזמן להכיר את אורח החיים שלנו ובעתיד יציעו אפשרויות שונות בהתאם לדפוסי הנסיעה שלנו במשך השנה".

בין היתר צפויה תוכנת הניווט בטלפון הסלולרי, שגם ככה פועלת באותו מכשיר שמחזיק את לוח הפגישות שלנו, לעדכן אותנו על עומס תנועה כאשר יש לנו אירוע, ותציע לנו לצאת לפני הזמן כדי שנוכל להגיע בשעה המתוכננת.

"המערכת תדע מתי יש לנו זמן פנוי ומי מהחברים שלנו נמצא בסביבה בה אנחנו נמצאים או אליה אנחנו אמורים לנסוע", אומר סופר, "בדרך הזו ולפי תחומי העניין המשותפים שלנו, היא תוכל להציע לנו להיפגש במסעדה מסוימת או בכל מקום אחר עם אותו חבר".

לדברי סופר, הניווט לא ייעצר בכביש: תוכנות הניווט העתידיות יידעו לקחת אותנו לקומה המבוקשת בה נמצאת חנות הבגדים בתוך הקניון או למשרד מסוים בתוך גורד שחקים.

קונסולות משחק: הפעלה באמצעות זיהוי פנים ומשחקי תלת-מימד

תחום המשחקים עבר בעשור האחרון לא מעט מהפכות, שהתבטאו בעיקר בהשקות של קונסולות הפלייסטיישן 3 של סוני, ה-Xbox 360 של מיקרוסופט וה-WII של נינטנדו.

סוני ומיקרוסופט הציעו מספר חידושים שהפכו את הקונסולה למרכז הבידור של הבית, כמו פורטלי אינטרנט לרכישת סרטים ותוכניות טלוויזיה, נגני DVD או בלו-ריי (בסוני) וגם סטרימרים המאפשרים להתחבר למחשב הביתי ולשדר אל הקונסולה בסלון תוכן וידיאו או מוזיקה.

נינטנדו התמקדה במשחקים החברתיים, ואיפשרה לשחקנים להפעיל את המשחקים באמצעות תנועות הגוף כשהם מחזיקים בידם את ידית המשחק. תחום אחר שהתפתח בכל הקונסולות הוא משחקי המוזיקה כמו גיטר הירו או רוק בנד.

- מה יקרה בשנים הקרובות?

* מיקרוסופט Xbox 360 - הפעלה באמצעות זיהוי פנים: מיקרוסופט צפויה להציג בתחילת החודש הבא את פרויקט נטאל (natal) - העתיד של משחקי הווידיאו - הפעלת המשחקים באמצעות תנועה, אבל לא רק בעזרת תנועות הידיים עם ידית המשחק, אלא דרך ההזזת הרגליים, הידיים וזיהוי הפנים. קונסולת המשחק תדע לזהות כל תנועה שהגיימרים יבצעו באמצעות טכנולוגיות זיהוי תנועה ומצלמה המתחברת ל-Xbox.

משחק מכוניות יתבצע באמצעות החזקת הידיים באוויר, כאילו ההגה נמצא שם, החלפת הילוכים תתבצע גם היא באוויר, רק שהשחקן לא יחזיק אף ידית. משחקי מכות או כדורגל יתבצעו עם כל תנועות הגוף. כמובן שהמערכת תדע לזהות מספר שחקנים בו זמנית ואפילו לדעת באיזה שחקן מדובר, באמצעות זיהוי הפנים שלו. כאשר הגיימרים יסיימו לשחק וירצו לראות סרט קולנוע, הם יוכלו באמצעות הפעלה קולית ותנועת דפדוף באוויר, להגיע לסרט המבוקש.

בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שתתקיים בשבוע הבא בלאס-וגאס, ייחשפו ככל הנראה פרטים חדשים לגבי הפרויקט נאטל.

* סוני פלייסטיישן בתלת-מימד: סוני עובדת על עדכון לפלייסטיישן 3, שיאפשר לשחק בקונסולה בתלת-מימד, בדומה לטכנולוגיה בבתי קולנוע. כדי ליהנות מחוויית משחק עשירה יותר, יצטרכו השחקנים לקנות טלוויזיות תאומות שאמורות להיות זמינות מהשנה הבאה. מסכים אלה יציעו באמצעות משקפיים מיוחדים, אפשרות לצפות בסרטים ומשחקים בתלת-מימד.

מסכים: גלישה מהטלוויזיה, ומעבר לטכנולוגיית OLED

בשנים האחרונה היתה חדירה משמעותית של מסכי טלוויזיה דקים - LCD ופלזמה, תוך ירידה מתמדת במחיריהם. במקביל, חל שיפור בטכנולוגיות, כאשר מונחים כמו HD, FULL HD ו-HD READY הפכו לשגורים.

- מה נראה בשנים הקרובות?

* מסך כמרכז מדיה: בשנים הקרובות יפסיקו מסכי הטלוויזיה להיות מסכים לצפייה בתוכניות או סרטים, ויהפכו למרכז מדיה. כבר היום אפשר לראות שחלק מהמסכים מסוגלים להציג תכני וידיאו שהגיעו דרך האינטרנט באמצעות התקני דיסק און קיי. היכולות צפויות להשתפר בעתיד הקרוב והם ישתדרגו בעזרת התקני האינטרנט האלחוטיים פנימיים, שיאפשרו להעביר תוכן למכשיר ללא כבלים.

חלק מיצרניות הטלוויזיה החלו בשנה האחרונה למכור צגים עם שירותי אינטרנט חלקיים, המאפשרים להיכנס לפורטלים ייעודים ולגלוש דרכם ל-YouTube או לאתרי חדשות שונים. כבר עכשיו אפשר להגיד, שהיצרניות ישדרגו את השירותים האלה כך שבצורה כזו או אחרת, יאפשר לנו האינטרנט גישה נוחה אליו מהמסך הגדול בסלון.

איכות המסכים לא תיעצר עם טכנולוגיית ה-LED, שאותה הכרנו בישראל בשנה האחרונה. LED היתרון של טכנולוגיה זו שאורך החיים שלה גדול יותר משל מסכים אחרים, הצבעים שלה חדים יותר, היא יותר ידידותית לסביבה, והצבע השחור שלה נראה טוב יותר. השלב הבא במסכים הוא צגי ה-OLED, שיהיו דקים עוד יותר ויאפשרו להגיע לאיכויות תמונה אפילו גבוהות יותר.

* תלת-מימד: יצרניות כמו פנסוניק או סוני כבר הציגו מסכי טלוויזיה עם תלת-מימד, שיאפשרו לנו ליהנות מאותה חוויה כמו זו שבתי הקולנוע מספקים כבר היום. השלב הבא כאן, הוא פיתוח טכנולוגיות שלא יחייבו אותנו להשתמש במשקפים מוזרים כדי לצפות באותו תוכן.

מצלמות: תלת-מימד ואחסון ברשת

תחום הצילום עבר התקדמות רצינית בעשור האחרון, כשהמצלמה הדיגיטלית השתלטה על התחום, ואף זלגה במהירות לטלפון הסלולרי שמספק כיום איכות צילום של 12 מגה-פיקסל ושכלולים נוספים. הפיתוחים בשנים האחרונות בתחום הצילום, מלבד שיפור באיכות התמונה והעדשות, כללו יכולות שאמורות להקל על הצלם: זיהוי חיוך, זיהוי תנאי מזג האוויר ומבטלי רעידות.

- מה יקרה בשנים הקרובות?

פוג'י הציגה כבר לפני מספר חודשים את המצלמה שלה, המסוגלת לצלם בתלת-מימד. התמונות במצלמת פוקט עם 2 עדשות, יוצגו על מסך הנמצא בגב המצלמה בתלת-מימד, באותו רגע, מבלי שהמשתמש יצטרך לגשת למסך ייעודי למטרה הזו. את התמונות ניתן יהיה לקבל גם בהדפסה על נייר מיוחד, הנותן לתמונות עומק. מלבד זה, פוג'י צפויה להתחרות עם סוני, שצפויה גם היא להציג מצלמה תלת-מימדית.

* אחסון: אם היום אנחנו צריכים להחזיק כרטיסי זיכרון בנפחים גדולים כדי לשמור את כל התמונות שלנו, או לחלופין לדאוג לרוקן את התמונות מהמצלמה למחשב בכל תקופה קצרה, העתיד הולך לכיוון האינטרנט. במקומות מסוימים בעולם מציעה גוגל כבר היום לקנות כרטיס זיכרון הכולל התקן אלחוטי לרשת האינטרנט (WiFi), כדי להעביר את כל התמונות לשירות אחסון התמונות שלה ברשת - פיקסה.

בעתיד נוכל כנראה להעביר את התמונות במהירות או אפילו בצורה מיידית לרשת, ישירות מהמצלמה, כך שנפח האחסון לא יפריע לנו לצלם ושיתוף התמונות עם החברים יהיה מיידי.

סיכום עשור עמוס טכנולוגיות

העשור האחרון היה עמוס טכנולוגיות ששינו את חיינו, שאפשרו למוצרי המחשוב שלנו להיות ניידים יותר ולנו להיות חופשיים יותר. הנה עוד כמה דברים שהיו כאן בעשור החולף:

* המכשיר הסלולרי

הסלולרי הפך למעיין שלוחה של המחשב, כאשר הוא הציע לנו חיבור לרשתות חברתיות, למייל ולגלישה לאינטרנט. בנוסף, הפך הסלולרי לנגן המוזיקה ולמצלמה שלנו.

* המחשב הנייד

המחשב הנייד שעד לפני עשור היה מגושם ושימש בעיקר אנשי עסקים, הפך להיות מוצר נגיש לכל אחד. את ההתקדמות הזו אפשר לייחס בעיקר לנטבוקים, שהצליחו להוריד את רף המחיר של עולם המחשבים הניידים לרצפה.

* הנטבוקים

הנטבוקים, המציעים יכולות יחסית נמוכות, התבססו בעיקר על הצורך של האנשים להיות מחוברים לאינטרנט - תחום שעבר גם הוא מהפכה, כאשר הפך להיות נגיש כמעט בכל מקום, בזכות טכנולוגיות כמו WiFi ומודמים סלולריים.

* צפייה בטלוויזיה

המעבר לחיים בהם אנו שולטים בזמן שבו אנחנו צופים בטלוויזיה, התבסס בעיקר על ממירים מקליטים, כמו ה-yes Max או ה-HOT Magic, שאפשרו לצרכנים להקליט תוכניות ולעצור שידורים בזמן אמת. מעבר לכך, שירותים כמו VOD גילו לנו שאנו יכולים להגיע לתוכן שאנחנו רוצים לראות, גם אם שכחנו להקליט אותו. כמובן, אי אפשר לדבר על צפייה בסדרות וסרטים בטלוויזיה בלי הורדות הקבצים באינטרנט, שגרמו לרוב תעשיות התוכן להבין שהן צריכות לשנות את המודל העסקי שלהן. בניגוד לעשור הקודם, היום תוכנית שמשודרת בטלוויזיה זמינה לכל העולם ברגע שהסתיים השידור המקורי שלי. מעבר לזה, סרטי קולנוע, בחלק מהמקרים מודלפים לרשת לפני שהם עלו בכלל לאקרנים.