למה עמרי כספי ישחק באול-סטאר?

כי למרות שלפעמים הבחירות מריחות משיקולים פוליטיים, יהיה קשה שלא לבחור מי שמדורג 4 במדד היעילות בין 48 הרוקי'ס בליגה ■ הלילה המשיך הישראלי את התנופה עם דאבל-דאבל מול דאלאס

יש יותר מדי דיבורים על עמרי כספי והסיכויים שלו להיבחר למשחק הרוקי'ס של שבוע האול-סטאר. בחלק מהמקומות אף יצאה קריאה נרגשת לציבור הישראלי, שיצביע עבור כספי לא למשחק הרוק'יס, אלא למשחק האול-סטאר עצמו של ה-NBA.

נתחיל ממה שלא יקרה בחיים: כספי לא יכול להיבחר למשחק האול-סטאר גם אם יעלה את הממוצעים שלו ל-40 נקודות ו-17 ריבאונדים למשחק מסיבה אחת פשוטה - רוקי'ס לא נכללים ברשימת המועמדים להצבעה לאול-סטאר. אפילו לברון ג'יימס הגדול נאלץ ב-2004 לשחק רק במשחק המקדים של שחקני השנה הראשונה נגד השנה השנייה.

עכשיו לעניין היותר משמעותי: האם כספי ייבחר למשחק הרוקי'ס שייערך ב-12 בפברואר בדאלאס? מבחינה טכנית, העובדה שכספי שנתן היום (א') לפנות בוקר עוד משחק גדול - 22 נקודות ו-11 ריבאונדים ב-41 דקות (בהפסד 99-91 לדאלאס) ממשיכה לשפר את מצבו. הוא מדורג נכון לעכשיו במקום הרביעי הכללי בין 48 הרוקי'ס בליגה מבחינת נקודות (12.5 למשחק) ושישי מבחינת דקות משחק (27.2). מבחינת יעילות, כספי הוא השחקן הרביעי הכי טוב בין הרוקי'ס בליגה.

עכשיו איך זה עובד - מי שבוחר את השחקנים למשחק הרוקי'ס אלו עוזרי המאמנים של הליגה. לצערו של כספי, אלו לא ניזונים מטבלאות הסטטיסטיקה של הליגה ופה ושם במהלך השנים האחרונות נרשמו "פספוסים", שנטענו ככאלו שנגועים משיקולים לא מקצועיים. אחת הדוגמאות היא מהעונה שעברה: קווין לאב, הבחירה מספר 5 בדראפט שהוביל את מינסוטה לחודש ינואר מדהים של 10-2 עם ממוצעים של 12.1 נקודות ו-10.1 ריבאונדים, היה הרוקי הכי חם בליגה באותם שבועות. כשהתפרסם הסגל של הרוקי'ס התברר שלאב בחוץ. קווין מקהייל, מאמן מינסוטה אמר אז שמדובר ב"בחירה מגוחכת לגמרי", ולאב עצמו לא התאפק ואמר שהבחירה "נובעת משיקולים פוליטיים".

את השנה גמר לאב כשהוא מדורג במקום הרביעי מבחינת יעילות בין הרוקי'ס בליגה, ומשחק בין שחקני השנה הראשונה לשנייה נכנס למשל רודי פרננדז, שסיים את השנה מבחינה סטטיסטית במקום ה-16 בין הרוקי'ס בליגה.

מדד היעילות ב-NBA

עניין אחד שקצת יכול להקשות על כספי הוא העובדה שבליגה מנסים לתת ייצוג לשחקנים מכמה שיותר קבוצות ב"רוקי צ'אלנג'". "לצערו" של כספי, הרוקי שנחשב העונה למספר 1 בליגה הוא חברו לקבוצה, טייריק אוואנס. כמה זה יכול להפריע? בשנים האחרונות קרה שקבוצות יוצגו על-ידי יותר משחקן אחד: ב-2009 קיבלו פורטלנד וממפיס שני מקומות - רודי פרננדז וגרג אודן מהבלייזרס, או.ג'י מאיו ומארק גאסול מהגריזליס; שנה קודם לכן היו שוב שני צמדים - קווין דוראנט וג'ף גרין מסיאטל, וחואן קרלוס נבארו ומייק קונלי מממפיס.

כמה קרדיט מקבל כספי מהפרשנים שמסקרים את ה-NBA? מארק סטיין, אחד הפרשנים הבכירים ב-ESPN, כתב בטוויטר שלו: "אם היו צריכים לבחור היום את הרוקי המצטיין של העונה, עמרי כספי היה מדורג אצלי במקום השלישי".