איש העשור הוא דן מרידור

מה יותר מסמל את המדינה, והעולם כולו, מאדם שהחליט שלא משתלם להיות ישר מדי

קצת באיחור, אני יודע, אבל בכלל לא התכוונתי להשתתף בפסטיבל סיכומי העשור אבל מה אני יכול לעשות שאתמול בבוקר (א') הוא קפץ לי לעיניים, איש העשור שלי. זה קרה כשקראתי בעיתון ש"מרידור ניסה לבטל הליך משמעתי נגדו" (ידיעות אחרונות).

הסיפור הוא שנגד דן מרידור יש קובלנה של ועדת האתיקה של עורכי הדין בעניין הסכם עם ארקדי גאידמק. בהסכם נקבע, בנוסף לשכר-טרחה בסך 600 אלף דולר, גם בונוס 5 מיליון דולר, אם יצליח מרידור לגרום לביטול הכוונה להגיש נגד גאידמק כתב אישום על הלבנת הון.

הבונוס הזה עומד בניגוד לחוק לשכת עורכי דין (חוק, לא כללים), לאמור: "לא יתנה ולא יקבל עורך דין בעד שרותו במשפט פלילי שכר-טרחה התלוי בתוצאות המשפט (סעיף 84 א)". עכשיו, כאמור, מבקש מרידור לבטל את ההליך נגדו, בטענה כי החוק שנוי במחלוקת ושלא היה מדובר כלל במשפט, אלא בהליכי שימוע. ואם הוא שנוי במחלוקת, אז זה לא חוק? אז מותר לעבור עליו? איך, איך ירדת, איך הידרדרת, דן מרידור, למה עשית לנו את זה?

הפרונט של גאידמק

נוכחותו של מרידור בחיים הציבוריים היתה מעין קרן אור, סמל ליושר ציבורי ואישי. ואז נפלט האיש מהחיים הציבוריים והלך להיות עורך דין, ואז בא אליו גאידמק ומבקש את שרותיו. מרידור מייצג את גאידמק? - נכון שכעורך דין הוא רשאי לעשות זאת, אבל כאשר אתה דן מרידור, עם כל המשתמע מכך, ראוי להתאפק ולהימנע מכך ששמך ישתרבב עם זה של גאידמק.

אבל הסכומים היו אדירים. 5 מיליון דולר כדי שלא תוגש תביעה. היה צריך להיות ברור למרידור, ואני מניח שהיה לו ברור, שלא עבודה משפטית מבקש ממנו גאידמק, כי בשביל 5 מיליון דולר גאידמק יכול היה למצוא עורך דין הרבה יותר טוב.

סביר להניח כי סכום העתק הוצע כדי לקבל תמורתו את קשריו והמוניטין של מרידור במשרד המשפטים שפעם עמד בראשו. ומרידור נתן את הסכמתו. גם לייצוג גאידמק, גם לאופציה לקבלת כסף בניגוד לחוק לכאורה, וגם לקבל כסף תמורת קשרים ומוניטין, שזה אולי הדבר היותר חמור, גם אם אינו מהווה עבירה.

הפרונט של נתניהו

ואז נתניהו הרכיב ממשלה והציע לו להצטרף אליה. שוב - לא בגלל כישוריו של מרידור, כי עובדה שלא ניתן לו שום תיק ושם סמכויות. רק שיישב שם ויעניק לנתניהו, וגם לממשלתו, את הדימוי המוסרי שלו. ומרידור הסכים, כפי שנעתר לגאידמק.

מה קרה לבן אדם? נראה שמרידור עשה חשבון נפש והחליט שלא משתלם להיות אדם יותר מדי ישר. ואם זה לא מסמל את העשור של המדינה, אולי של העולם כולו, אז אני לא יודע מה כן.