רווח של 76 מיליון שקל למבטח שמיר בתנובה

מקור הרווח - בוויתור הקיבוצים והמושבים על אופציה למכור את יתרת מניותיהם בתנובה לבעלי השליטה

רווחי ההון הגדולים הצפויים בתנובה ממכירת מתחם השוק הסיטונאי בת"א, והצמיחה ברווחי החברה, הביאו כנראה את תאגיד הקיבוצים והמושבים לוותר על האופציה לממש את מניות המיעוט שלהם בקונצרן המזון.

אתמול הודיעה מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר, המחזיקה ב-20.7% ממניות תנובה, כי תאגיד הקיבוצים והמושבים החליט לוותר על האופציה למכירת רוב מניותיו בתנובה (81.8% מתוך 23.3% מהמניות שהוא מחזיק), ובתמורה לויתור הוא יקבל ממבטח תשלום של 6.5 מיליון שקל.

נציין, כי האופציה למכירת המניות בתנובה תפקע רק בינואר 2011, אבל תאגיד הקיבוצים החליט כבר עכשיו ש-876 מיליון שקל תמורת מניותיו בתנובה הוא מחיר נמוך למדי.

הערבות קטנה

בעקבות הוויתור על האופציה, תרשום מבטח שמיר רווח הון של 76 מיליון שקל בדו"חותיה לרבעון הרביעי של 2009, רווח הנובע מהקטנת התחייבויות החברה עקב ביטול ההתחייבות לרכוש את מניות המיעוט.

לפני שנתיים רכשו קרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, ומבטח שמיר את מניות השליטה בתנובה (76.7%) תמורת 2.88 מיליארד שקל. כיום אייפקס מחזיקה ב-56% מהמניות, וחלקה של מבטח שמיר הוא כאמור 20.7%. יתרת המניות (23.3%) נותרה בידי הקיבוצים והמושבים, שמכרו לשתיים את מניות השליטה בתנובה.

במסגרת אותה עסקה, ניתנה לתאגיד אופציה למכור את יתרת מניותיו למבטח שמיר תוך שלוש שנים, במחיר שבו מכרו את המניות בעסקה המקורית. כדי לוודא שמבטח שמיר תוכל לעמוד בהתחייבות זו, העמיד לה בנק הפועלים ערבות של 876 מיליון שקל. כתוצאה מביטול מימוש האופציה ל-80% מהמניות, ירדה הערבות הבנקאית לרמה של 136.4 מיליון שקל בלבד. נוסף לכך, מול הערבות הבנקאית העמידה מבטח שמיר פיקדון בגובה של כ-150 מיליון שקל, שיירד כעת לרמה של כ-30 מיליון שקל בלבד.

השוק הסיטונאי - כדיבידנד

מלבד תזרים המזומנים הנאה שמניבה תנובה, בעלי המניות שלה אמורים ליהנות מקרוב מרווח חד פעמי ממכירת מתחם השוק הסיטונאי בת"א, בו מחזיקה תנובה 60% מהקרקע. שווי הקרקע בספרי תנובה רשום לפי מיליארד שקל, ואילו מכירת הקרקע, שהמכרז עליה מתקיים בימים אלה, אמורה להתבצע בשווי יותר מכפול. על פי הערכות, לאחר מכירת הקרקע תחלק תנובה את מרבית התמורה כדיבידנד לבעלי המניות שלה, ולא נראה כי תאגיד הקיבוצים והמושבים יוותר על חלקו.