הביומד אשר בחדר בהמתנה

רשימת הישראליות שיתפסו את הכותרות ב-2010 עם השלמת ניסויים ועסקאות גדולות

2009, שבה נרשמה התאוששות מהמשבר העולמי וכמה הצלחות מרשימות לתעשיית הביומד הישראלית, הסתיימה, והגיע העת להביט קדימה אל השנה הבאה, שבה יעמדו מספר חברות ביומד בפני הכרעות מעניינות.

כמה חברות תרופות, למשל, מצפות לתוצאות של ניסויים קליניים. בין אלו נמצאת חברת ביוקנסל, שדיווחה כי תוצאות הביניים בניסוי שלב II בטיפול בסרטן בשלפוחית השתן צפויות להתקבל עד סוף 2009. בפועל, התוצאות יתקבלו כנראה בחודשים הקרובים.

חברת נסווקס הודיעה לפני כחודש וחצי על סיום גיוס חולים לניסוי קליני, והתשובות צפויות להתקבל בחודשים הקרובים. מדובר בניסוי יעילות שלב II לחיסון משופר לשפעת (עונתית) באוכלוסיה מבוגרת.

חברת Quark Pharma הודיעה שעד 2010 יגיע אחד ממוצריה לשלב השלישי של הניסויים הקליניים. לא מדובר כנראה במוצר שנמצא בניסויים בשיתוף עם פייזר למחלת הראיה AMD, שכן מוצר זה אמור לסיים את הניסויים רק ב-2011. לחברה שלושה מוצרים נוספים בניסויים, שניים לתפקודי כליות ואחד להגנה מפני ניוון עצבי של העין.

חברת Prolor, שנסחרת ברשימת ה-OTC של נאסד"ק, נכנסה לשלב הראשון של הניסויים הקליניים בהורמון גדילה בעל תוחלת חיים ארוכה. החברה מסרה בעבר כי היא מקווה לסיים את השלב השני עד סוף 2010.

חברות נוספות, כמו גמידה סל, אנדרומדה ודי פארם, אמורות לסיים את הניסויים שלהן מ-2011 והלאה. עם זאת, יש סיכוי כי ישוחררו תוצאות ביניים מהניסויים עוד השנה.

חברת אפוסנס, אשר הינה חברת הדמיה אך המסלול הרגולטורי שהיא עובדת דומה לזה של תרופה, אמורה גם היא לסיים ניסוי שלב II במהלך 2010.

מחכים לתשובות מ-FDA

מספר חברות ממתינות לתשובות לגבי מוצרים שכבר הוגשו ל-FDA. קמהדע, למשל, מחכה לאישור למוצר ה-ATT שלה לטיפול בנפחת תורשתית בעירוי. כמו כן עשויה החברה לקבל עוד השנה תוצאות בניסוי יעילות באותו מוצר בגרסת המתן באינהלציה.

גם פרוטליקס מחכה לאישור למוצר שלה לטיפול במחלת הגושה, אשר אמור להתקבל בזמן הקרוב.

כמה חברות כבר מתאימות לביצוע של עסקאות גדולות, וחלקן כבר נמצאות במו"מ מתקדם לביצוע עסקאות כאלה. נצפה לראות את עסקת מסחור ה-BL1020 לסכיזופרניה של ביוליין במהלך המחצית הראשונה של השנה.

חברת כן פייט הודיעה על כוונתה לחפש שותף לכניסה לניסויים מתקדמים בפסוריאזיס, והגיוני כי אם תתרחש כזו עסקה, גם זה יקרה במחצית הראשונה של השנה. לחברה מספר ניסויים שלב II נוספים ברמות שונות של התקדמות.

חברת פוליהיל (מבית כת"ב), שקיבלה לאחרונה תוצאות טובות בניסוי קליני בטיפול בפצעים כרוניים, הודיעה גם היא על מגעים עם חברות זרות. גם מדיגוס הבורסאית ממתינה לסיום הסופי של עסקת שותפות, ככל הנראה עם החברה היפנית hoya, ובמקביל מצפה לתוצאות ניסוי מול ה-FDA במוצר שלה לטיפול זעיר פולשני בצרבת.

ולקינוח - במארס ייסגר המכרז על קרן הביומד הממשלתית, אירוע שצפוי להסעיר את הרוחות בחודשים הקרובים, בעיקר ברמה הפוליטית.