מיהרו להספיד את הענף

2009 תיזכר כשנת ההתאוששות של קרנות הנאמנות

2009 תיזכר בענף קרנות הנאמנות כשנת ההתאוששות הגדולה. אחרי ההספדים שכבר נכתבו על התעשייה במהלך המשבר הגדול של 2008, הצליחו מנהלי הקרנות להגדיל את הנכסים המנוהלים על ידם בכ-35 מיליארד שקל בשנה החולפת. הובילו לכך התאוששות השווקים הפיננסיים וגיוסים גדולים (19.4 מיליארד שקל בסך הכל), שהלכו וגברו ככל שפחתה שנאת הסיכון בקרב המשקיעים. בסיכום השנה התחדדו עוד יותר הפערים בין המנהלים הגדולים לבין הבינוניים והקטנים, והוכח כי הכוח עדיין נמצא בקרנות המסורתיות, שפינו זמנית את הזירה ב-2008 לטובת הקרנות הכספיות.

מי שממשיכה להוביל את שוק קרנות הנאמנות המקומי ב-2009 היא פסגות, שגייסה בשנה החולפת כ-2.9 מיליארד שקל. הישגה של פסגות, המחזיקה בנתח של 22.95% מהשוק, הוא בגיוסים הכבדים בקרנות המסורתיות (כ-8 מיליארד שקל), כשעל סך כל הגיוסים השפיעו הפדיונות הכבדים מהקרנות הכספיות, אליהן נחזור בהמשך. גיוסים בקרנות המסורתיות מתורגמים בשורה התחתונה ברוב המקרים לרווח גבוה יותר, הודות לדמי הניהול הנגבים מהן, בשונה מקרנות כספיות וקרנות מחקות שברובן דמי הניהול אפסיים.

במקום השני התפתח בשנה החולפת מאבק איתנים, שהשפיע על הגיוסים גם בחודש האחרון של השנה, בין אקסלנס והראל-פיא. אקסלנס, שרכשה בשנה החולפת את קרנות הנאמנות של פריזמה, ניצבת בסוף השנה במקום השני ומקדימה במעט את הראל-פיא, לאחר שבדצמבר הצליחה לגייס פי 3 ממנה וחלפה על פניה בטבלה.

במקום הרביעי נמצאת מגדל שוקי הון, שהישגה הגדול הוא הובלה בטבלת הגיוסים נטו לקרנות. מגדל שוקי הון הובילה את הגיוסים בנטרול הקרנות הכספיות גם בדצמבר, והיא מתחילה לאיים על המתחרות שמעליה. במקום החמישי נמצאת אי.בי.אי, אותה מנהל עודד גל, שצמחה השנה לנתח שוק של 7.9% ועברה את רף 10 מיליארד השקל לנכסים מנוהלים.

אחרי אי.בי.איי נמצאת כלל פיננסים, "המדממת הגדולה" של התעשייה. בכלל פיננסים קרנות נאמנות, המנוהלת על ידי גיא שיקר, ירצו לשכוח את השנה החולפת, לאחר שלא מצאו עדיין את הנוסחה לעצירת הפדיונות הכבדים בקרנותיה. בשנה האחרונה עברה החברה מהפכה פנימית, עם עזיבתו של גיא חכמי ומינויו של שיקר, ומנתח של כ-10% אשתקד היא ירדה לנתח שוק של 6.9% בלבד, למרות מובילותה בתחום הקרנות המחקות.

שתי חברות נוספות שבלטו בגיוסים נטו ב-2009 צפויות לעורר הדים גם בשנה הקרובה, לאור מיזוגן. מיטב, שנמצאת במקום השביעי, גייסה בשנה החולפת 2.1 מיליארד שקל, בעוד ישיר גייסה 758 מיליון שקל. המיזוג של שני בתי ההשקעות, ביחד עם קרנות גאון ואפריקה שכבר מוזגו למיטב, יצר את החברה השביעית בגודלה בשוק הקרנות, תוך עקיפת קרנות הנאמנות של דש. מגייס בולט נוסף בשנה החולפת הוא ילין לפידות, שלמרות קוטנו היחסי בשוק (נתח של 1.78%) גייס למעלה ממיליארד שקל בשנה החולפת.

עומעם זוהרן של הקרנות הכספיות

מספר טרנדים אפיינו את השנה החולפת בשוק הקרנות. הראשון שבהם הוא הפידיונות הכבדים מהקרנות הכספיות. הלהיט החם של 2008 סבל בשנה האחרונה מקיטון חד בנכסים, לסך של 16.9 מיליארד שקל בלבד בסוף 2009 - פחות ממחצית היקף הנכסים בשיאו. הקיטון החד בקרנות הכספיות נבע מהריבית הנמוכה בשוק, שהקרינה על יכולתן של הקרנות הכספיות לייצר ערך מוסף אמיתי עבור המשקיעים, מול הפיקדונות הבנקאיים ולאור האלטרנטיבות שייצר שוק האג"ח.

איגרות החוב הן המנצחות הגדולות של ענף הקרנות ב-2009. ההזדמנויות הגדולות שנקרו בדרכם של המנהלים בתחילת השנה, סייעו להם לגייס סכומי כסף נכבדים לקרנות האג"חיות, בעיקר לאלו הכלליות ולקונצרניות. עוד בלטו בגיוסים, קרנות אג"ח מדינה וקרנות צמודות מדד. הקרנות המנייתיות גם הן נהנו מגיוסים, שהגדילו את נתח השוק שלהן בעוגת השוק לכ-9% (כולל הקרנות הגמישות).