אתרי סקי תובעים את קרדיט סוויס: "נתן הלוואות בלתי אפשריות"

תביעה בסך 24 מיליארד דולר של 3,000 משקיעים באתרי סקי וגולף שפשטו את הרגל: הבנק השווייצרי העניק לנו הלוואות מתוך כוונה שלא נוכל לפרוע אותן וניאלץ להעביר למסור לו את הבעלות על האתרים

תביעה יוצאת דופן בהיקפה הוגשה על-ידי בעלים של ארבעה אתרי סקי וגולף יוקרתיים בארה"ב נגד קבוצת קרדיט סוויס , בטענה שהבנק השווייצרי הלווה להם כספים בתנאים בלתי-אפשריים וקשר קשר להונות אותם במטרה להשתלט על נכסיהם.

התביעה שהוגשה שלשום (א') לבית משפט פדרלי בבויסי, איידהו, היא בהיקף 24 מיליארד דולר של פיצויי נזיקין נגד קרדיט סוויס ונגד חברת הנדל"ן המסחרי קושמן אנד ווייקפילד. מדובר בתביעה שהיא בחלקה ייצוגית, בשם יותר מ-3,000 משקיעים שרכשו אדמות ובתים באתרי הסקי והגולף.

המחיר נופח

האתרים שבהם מדובר הם ילוסטון קלאב, אתר סקי במונטנה, שבין חבריו גם יו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס; אתר לייק לאס וגאס בדרום נבאדה, טאמארק במרכז איידהו וג'ין סור מר, על האי הגדול באיי הבהאמה. לייק לאס וגאס וטאמארק רשומים כפושטי רגל. כל ארבעת האתרים הם בין הנכסים היוקרתיים שנפגעו קשות מהצניחה בערכי הנדל"ן בעקבות משבר האשראי.

דובר קרדיט סוויס, דנקן קינג, מסר בתגובה: "אנו מאמינים שהתביעה חסרת בסיס ונגן על עצמנו בכל האמצעים שעומדים לרשותנו". דובר קושמן אנד ווייקפילד סירב להגיב, בטענה שטרם למד את כתב התביעה.

לפי התביעה, קרדיט סוויס הפר את החוק הפדרלי נגד הונאות, כאשר הכין תוכנית הלוואות שניפחה את ערכי האתרים והעמיסה עליהם ועל רוכשי הבתים בהם חובות כבדים מדי. לטענת התובעים, השיטה, שהסתמכה על הערכות שמאות של קושמן אנד ווייקפילד, אפשרה לקרדיט סוויס לגבות "עמלות אדירות" ובסופו של דבר לעקל או להשתלט על האתרים, בערכים נמוכים בהרבה ממחירי השוק.

"מסגרת ההלוואות של קרדיט סוויס היתה מכרה זהב ללא סיכון מבחינתו", נאמר בכתב התביעה, "הבנק ידע בעת שהעניק את ההלוואות שהתוכנית והטקטיקה שלו יגרמו לחברות הפיתוח של האתרים הרס פיננסי, שכתוצאה ממנו יקבל הבנק לידיו את האתרים".

"חורבן פיננסי"

התובעים דורשים פיצויי נזיקין בסך 8 מיליארד דולר על אובדן רכוש, אינטרסים עסקיים ומוניטין, בתוספת פיצויי עונשין של 16 מיליארד דולר. אחד התובעים, בו בליקסת, תובע את הבנק על אובדן רכושו בילוסטון, שנבנה על-ידי אביו, טים בליקסת, שהיה בשעתו מיליארדר ובארון של עסקי עץ. ילוסטון לווה מקרדיט סוויס 375 מיליון דולר ב-2005.

במאי 2009 קבע השופט העוסק בפשיטת הרגל של אתר ילוסטון כי קרדיט סוויס אשם ב"פרקטיקת הלוואות טורפנית" שהסבה לכמה אתרים "חורבן פיננסי". השופט, ראלף קירשנר, כתב בפסיקתו ש"תאוות הבצע העירומה בתיק הזה זעזעה את מצפונו של בית המשפט".