אומצה מדיניות לקידום תכניות לייצור חשמל באנרגיה סולארית

(עדכון) גלעד ארדן אמר בישיבת המועצה הארצית לתכנון הבנייה : "ישראל במצב עגום ביותר בתחום האנרגיה ממקורות מתחדשים" ■ בין המלצות המסמך שאימצה המועצה עידוד הקמת מתקנים פוטו-וולטאים על גגות מבנים שהוקמו כדין, למעט חממות

"ישראל נמצאת במקום הנמוך ביותר בעולם המערבי מבחינת שיעור הניצול של מקורות אנרגיה מתחדשים לייצור חשמל", כך אמר היום (ג') השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בישיבת המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

המועצה ערכה היום דיון ראשון בגיבוש מדיניות תכנונית בנושא מתקנים סולאריים לייצור חשמל. בסיום הדיון החליטה המועצה המועצה בראשות מנכ"ל משרד הפנים גבי מימון, לאמץ את עיקרי מסמך המדיניות לקידום תכניות לייצור חשמל באנרגיה סולארית, והחליטה לקדם תוך שישה חודשים תכנית מתאר ארצית חדשה בנושא. את המסמך גיבש צוות מקצועי במשרד הפנים, בראשות מנהל האגף הבכיר לתכנון תשתיות במינהל התכנון, אפרים שלאין.

בין המלצות המסמך שאימצה המועצה עידוד הקמת מתקנים פוטו-וולטאים על גגות מבנים שהוקמו כדין, למעט חממות. מתן עדיפות למתקנים הבנויים על טרקרים ומאפשרים שימושים נוספים בקרקע, מתן עדיפות לקידום פרויקטים לאנרגיה סולארית במחוז דרום. במחוז הדרום של משרד הפנים אף תוקם ועדת משנה ייעודית לוועדה המחוזית לצורך טיפול יעיל בנושא זה.

בנוסף קבעה המועצה כי מיקום מתקנים סולאריים בשטחים המיועדים לתעשייה יהיה, ככלל, עד 10% מהשטח. זאת, על מנת שלא לפגוע בצרכים הנוכחיים והעתידיים של התעשייה באזור.

המועצה קיבלה את גישתו המחמירה של משרד החקלאות כשקבעה כי בשטחים פתוחים וחקלאיים תותר הקמת מתקנים סולאריים בהיקף של עד 250 דונם אך מצד שני לא אסרה על הקמת מתקנים שאינם צמודי דופן. היקף השטח להקמת תחנות כוח פוטו-וולטאיות בשטחים חקלאיים יהיה עד 10% משטח המשבצת החקלאית ולכל היותר עד 300 דונם (למעט הקלות בחבל אילות). מוסד התכנון ישקול את הצורך בהקצאת שטח גדול יותר, בתיאום עם משרד החקלאות.

הימנעות מהקמת מתקנים סולאריים בשטחים המיועדים לשמורות טבע, גנים לאומיים ויערות. בשטח מכלולים נופיים, המוגדרים בתמ"א 35, תיערך תחילה בחינת חלופות, לרבות מחוץ לשטח המכלול הנופי, וייקבעו הנחיות לשילוב נופי.

תינתן עדיפות למיקום בשולי שטחי אש, בהתייעצות עם משרד הבטחון.

לגבי תחנות כוח תרמו-סולאריות- נקבע כי תיערך בחינה כוללת של מימוש היוזמות שכבר נדונו במועצה הארצית (אשלים, תמנע, דימונה, צומת הנגב), טרם קידום יוזמות ממשלתיות נוספות.

ארדן, שהשתתף בישיבה באופן חריג מתח ביקורת מרומזת על שר החקלאות שלום שמחון, שמשרדו דורש להטיל שורת מגבלות על המתקנים הפוטו-וולטאיים. לדברי ארדן "יש לצערי שרים שחושבים שאפשר להכריע בין האינטרסים המתנגשים באמצעות ההליכים בתכנוניים. אם יש שר שרוצה להגביל את כמות האנרגיה ממקורות מתחדשים שילך להסביר זאת לממשלה". בנוסף ציין ארדן כי ישראל "במצב עגום ביותר" בתחום קידום האנרגייה ממקורות מתחדשים לא רק ביחס לשאר מדינות המערב אלא גם ביחס למדינות עולם שלישי. ביקש מהוועדה להגדיר את מתקני ה-PV "מתקן הנדסי" במקום "תחנת כוח" הגדרה שתפטור את היזמים מהצורך להגיש לוועדות התכנון תסקיר סביבתי.

מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, אמר בדיון כי יש חשיבות גדולה במתן תמריצים לפתח מתקני PV ביישובי הפריפריה אך במקביל יש לאפשר גם התקנה באזורי תעשייה עירוניים שיש בהם שטחים בלתי מנוצלים רבים. צמח אמר כי משרדו מתנגד להטלת מגבלות גורפות כמו ההצמדות לשטח בנוי או הגבלת האפשרות להקים מתקנים בשטחים חקלאיים ל-250 דונם כפי שמציע משרד החקלאות.

בדיון הציג המתכנן אפרים שלאין את המלצות צוות מקצועי בראשותו שמינתה המועצה הארצית בנושא הקמת המתקנים הסולאריים. ביחן היתר ממליץ שלאין להעניק עדיפות שתתבטא בהליך אישור מקוצר למתקנים בהספק של עד 5 מגוואט ובשטח של 100 עד 150 דונם הנבנים על קרקע של אזור תעשייה מאושר ובצמידות לשטחי משק או אזורי תעסוקה. הדוח ממליץ להפנות מתקנים בעלי שטח גדול יותר של 150 עד 750 דונם לוועדות המחוזיות להליך של שינוי תכנית מתאר ארצית שאמור להימשך חצי שנה.

עו"ד אברם פורטן, המתמחה באנרגיה מתחדשת, הזהיר כי יישום ההמלצות שבדוח שלאין עלול לגרום לעיכובים של שלוש עד שש שנים בהקמת מרבית המתקנים.

יו"ר האיגוד לאנרגיות מתחדשות עו"ד איתן פרנס קרא למועצה הארצית לקבוע הוראות מעבר עד לגיבוש המדיניות התכנונית על-מנת שלא לאבד זמן יקר בגלל עיכובים ביורקרטיים. פרנס ציין כי היזמים בישראל מסוגלים להקים את התשתית הנדרשת לייצור חשמל ממקורות מתחדשים בהתאם ליעדים שנקבעו בהחלטת הממשלה.

סגן יו"ר רשות החשמל ד"ר אילן סולימאן אמר כי היזמים משיגים את המתכננים בקצב הפיתוח של מתקנים חדשים, בעלי הספק גדול יותר ומימדים קטנים יותר וכי בתוך ארבע עד חמש שנים יהיו מתקנים בעלי הספק של 50 ו-60 מגוואט. משום כך אמר סולימאן אין טעם להגביל כיום את שטח המתקנים ל-150 דונם.