מיצובישי שוקלת להתמודד על מכרזים של יותר ממיליארד דולר

מיצובישי תעשיות כבדות צפויה להתמודד במכרזים של חברת החשמל ודליה אנרגיות ■ נעדרה מהשוק הישראלי בעשור האחרון בשל המתיחות הפוליטית

חברת מיצובישי תעשיות כבדות חוזרת להתעניין בשוק הישראלי. ל"גלובס" נודע, כי משלחת של מהנדסים ומנהלים בכירים מהחטיבה האירופית של החברה ביקרה בסוף דצמבר בישראל וקיימה סדרת פגישות עם לקוחות פוטנציאליים ובהם חברת חשמל ויצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות.

יוסי ברקן, מבעלי חברת גרינבאום ברקן המייצגת את מיצובישי, אמר כי היפנים גילו עניין רב בשוק המקומי ונכונות עקרונית להיכנס למכרזים לאספקת טורבינות. שוק טורבינות הגז במחזור משולב נשלט עד היום על-ידי ג'נרל אלקטריק האמריקנית וסימנס הגרמנית.

העניין המחודש שמגלים היפנים בשוק הישראלי בא על רקע פרסומם הצפוי של מכרזים בהיקף כולל של יותר ממיליארד דולר לאספקת 3 טורבינות גז.

חברת החשמל צפויה לפרסם בימים הקרובים מכרזים לאספקת טורבינת גז בתחנת אלון תבור בנוסף למכרזים שכבר פורסמו על הקמת טורבינות קיטור בתחנות חגית, רמת חובב ואשכול. הטורבינות, שייבנו במסגרת תוכנית החירום של החברה ועלותן נאמדת בכ-600 מיליון דולר.

יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות אמורה להודיע בימים הקרובים על הזמנה להציע הצעות (RFP) לאספקת שתי טורבינות גדולות יותר בהספק של 435 מגה ואט כל אחת.

מיצובישי תעשיות כבדות מעסיקה כ-30 אלף עובדים ברחבי העולם ונחשבת לחברה השנייה בגודלה בעולם בסקטור הציוד הכבד אחרי ABB. עד תהליך אוסלו צייתה החברה לחרם הערבי על ישראל ונמנעה מכל עסקים עם גורמים ישראלים רשמיים.

בסוף שנות התשעים השתתפה מיצובישי במספר מכרזים לאספקת ציוד מכאני לנמלים. מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה ב-2000 ועד היום, ענקיות הציוד הכבד היפניות נמנעו מעשיית עסקים בהיקף משמעותי בישראל, על רקע המתיחות הפוליטית והעסקים הרבים שלהן בסעודיה ובמדינות המפרץ.