אנו נושאים לפידים

"עובדה", ה' 21:00, ערוץ 2

הגילוי הנאות חייב להינתן כאן מראש: יאיר לפיד ואני מכרים ותיקים. לא ממש חברים שנוהגים להתרועע לעתים קרובות, אבל שני אנשים שנוהגים לצ'פח אחד את השני בחיבה כשאנו מתראים. בדרך-כלל גם לא מעט וויסקי מעורב.

הערב (ה') יתארח יאיר לפיד אצל אילנה דיין ב"עובדה". העילה הרשמית להזמנתו היא הביוגרפיה שכתב כאוטוביוגרפיה של אביו, כלומר ביוגרפיה בגוף ראשון כש"הכותב" כבר לא עמנו.

יאיר לפיד הפך בשנים האחרונות לתופעה. הוא הפובליציסט הנקרא ביותר בישראל, על אף שלא תמיד הוא מריץ בטורו דאחקות על ענייני משפחה וזוגיות, אלא מנסה גם לגעת בנושאים מורכבים שברומה של הישראליות. הוא היה מנחה תוכנית האירוח הנצפית ביותר בטלוויזיה, ועבר לכיסא הממלכתי של מגיש היומן בערב שבת. יש לו ברזומה כמה ספרי מתח, שירים שבאופן מוזר היו ללהיטים ("גרה בשינקין", "אהובת הספן"), סדרת טלוויזיה והופעה בכמה סרטים ("מעבר לים", "שירת הסירנה"). מה נשאר? פוליטיקה - תחום לא זר למשפחת לפיד.

השאלה הגסה שתעבור כחוט השני בין השאלות שיישאל לפיד הערב, היא האם הוא התקווה הלבנה הגדולה של ישראל? מעין ציפי לבני, רק עם לוק נכון יותר.

למרבה הצער, ביטול חוק הבחירה הישירה מבטיח שגם אם נראה טאלנטים כמו לפיד ג'וניור בפוליטיקה, הם ימצאו את עצמם מהר מאוד מתקוטטים על מינוי סגני שרים, תחת ניסיון לפתור את הבעיות שהוא מציף טוב כל-כך בכתיבתו.

בגוב האריות

"אריה לבן, יבשת שחורה", שבת 21:00, ערוץ 10

יש משהו בסרטי הטבע של מוטי קירשנבאום שמהלך עליי קסם. לקח לי שנים לתפוס את מקור המשיכה (מעבר לאינטליגנציה שבה "נגוע" כמעט כל פועלו של האיש) - האינטונציה שלו מחזירה אותי אל ימי כתבות היומן שלו: כתבות על ציפורים נודדות שהיו בעצם משל על מצב האומה.

גם בסרט הזה, אם תרצו, יש יותר ממשל אחד. הנושא המרכזי הוא האריות הלבנים, מהם נותרו כ-300 פריטים בלבד. אבל בהתחקות אחר אורחות חייהם, הוא פוגש אריה מסוג אחר, אלברט אבוטבול, ישראלי לשעבר, יליד טוניס שהתגלגל עד לדהב, ואחרי החזרת סיני למצרים עקר לאפריקה והקים בה שמורת טבע.

אבוטבול הכיר גם אריות לבנים מסוג אחר, כמו אריאל שרון או שמואל גורודיש (שאת מותו הוא משחזר בסרט), ולפתע נדמה כי לא רק האריות הלבנים נמצאים כאן בסכנת הכחדה, אלא דור שלם של "גור אריה יהודה".