הפרטת בנק דיסקונט יוצאת לדרך: מדינת ישראל תמכור מחר "בלוק" ראשון של 5% ממניות הבנק

(עדכון) - המדינה מחזיקה 25% ממניות הבנק והעבירה את כולן לחברה לרישומים, מהלך שמהווה יריית פתיחה להפרטה ■ האוצר פנה ל-10 בתי השקעות זרים, ימכור לאחד מהם המניות ויציע לו לרכוש עוד 3.33% ■ גפני על החשאיות : "חששתי שהמניות יקרסו" ■ יו"ר מרצ: "דרמה מוגזמת"

הליך הפרטת בנק דיסקונט יוצא לדרך. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כינס בשעה 16:30 ישיבה דחופה של הוועדה; נושא הדיון: מכירת החזקות המדינה בבנק דיסקונט , העומדות על 25%. לאחר סגירת המסחר בבורסה היום, פתח אגף החשב הכללי במשרד האוצר בהליך תחרותי למכירה חבילת מניות ראשונה של 5% ממניות דיסקונט.

האוצר פנה ל-10 בתי השקעות זרים והזוכה מביניהם ייבחר מחר (ג') בבוקר. האוצר ימכור לבית ההשקעות הזוכה 5% ממניות הבנק במחיר הנמוך ב-0.5% מהמחיר שבו רכש את חבילת המניות. בית ההשקעות הזוכה יקבל גם אפשרות לקנות עוד 3.33% ממניות הבנק. אופציה זו תהיה בתוקף עד השעה 18:00 מחר.

כזכור, כ-25% מגרעין השליטה בבנק דיסקונט נמצא בידי המדינה ובכוונת האוצר למכור אותם במהלך השנה. לפי דיווח של בנק דיסקונט לבורסה אחר הצהריים, מדינת ישראל העבירה את כל מניותיה בבנק דיסקונט - כ-245 מיליון מניות - לחברה לרישומים, מהלך שמהווה את יריית הפתיחה לחיסול החזקת המדינה בבנק.

בפתח הישיבה אמר גפני: "צריך לגלות אחריות יותר מהממשלה. זה לא דבר דרמטי אבל מוטלת עלינו אחריות כבדה. אל תעבירו כלום לכתבים לפני סגירת הבורסה". בישיבה נוכח גם החשב הכללי באוצר, שוקי אורן.

כאמור, תוכן הישיבה נשמר בסוד עד תחילתה והיא התקיימה לאור בקשת משרד האוצר. דובר ועדת הכספים, ירח טוקר, אמר ל"גלובס" לפני פתיחת הישיבה, כי "מדובר בישיבה חריגה וחל איסור פרסום על תוכנה". גם חברי הוועדה לא היו מודעים למהות הכינוס. חבר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) העריך טרם הישיבה כי מדובר בדיון על מדיניות יתרות המט"ח של מדינת ישראל.

גפני הסביר בוועדה את הסיבה לחשאיות: "אם הוועדה הייתה מתכנסת בזמן המסחר בבורסה, מניות דיסקונט היו קורסות ולא הייתה ברירה אלא לעשות זאת עם סגירת הבורסה. מטבע הדברים, ברגע שהישיבה פתוחה לציבור, המציאות היא שמייד קורה מה שחששתי ממנו".

בשיחה עם "גלובס" לאחר סיום ישיבת הוועדה, התייחס גפני לשמועות שנפוצו לפני הישיבה, לפיהן נושא הישיבה הוא רכישות המט"ח של בנק ישראל: "איני משגיח כשרות בכנסת ואנשים מוציאים דברים על המט"ח ושמועות שונות שלא היו ולא נבראו. פעלנו נכון בנסיבות הקיימות".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון (ג'ומס) אמר: "הדרמה בעניין מכירת בנק דיסקונט מוגזמת מאחר שמדובר בהליך טכני בעיקרו. מאידך העתירות על גרעין השליטה בבנק לאומי מחייבות דיון ציבורי רחב. אין כל סיבה, למעט יצר הפרטה בכל מחיר, למכור את גרעין השליטה באחד משני הבנקים הגדולים במשק הישראלי".

אורון דרש במהלך הדיון שלא לערוך מחטפים בנושא זה אלא לדון בו באופן מסודר ורציני.